دانشگاه آزاد، دانشگاه امید آفرین در قاب برنامه‌ "بی واسطه"

دکتر طهرانچی با حضور در برنامه‌ی "بی واسطه" و بازدید از دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد نجف آباد و اصفهان گوشه‌ای از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی و تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از نجف آباد، دکتر طهرانچی با حضور در برنامه‌ی "بی واسطه" و بازدید از دانشگاه‌های آزاد اسلامی، با بیان این نکته که هدف ما در دانشگاه آزاد ایجاد دانشگاه امید آفرین بوده است، بیان کرد: دانشگاه‌ها اکنون باید دانشگاه‌های گام دومی باشند. باید دانشگاه را فراتر از آموزش دانست و محوریت اصلی را فناوری تلقی کرد. به این شکل که باید از دانش برای فناوری و تولید استفاده کرد و از آن بهره برد، نه اینکه دانشگاه تنها محور آموزش را در پیش گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تایید حرکت دانشگاه آزاد به سوی تولید و فناوری افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جاری، ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که هزار میلیارد تومان آن از فناوری کسب شده است، یعنی ۶۰ درصد درآمد دانشگاه آزاد اسلامی از شهریه و ۴۰ درآمد غیرشهریه‌ای است.

وی همچنین حین بازدید از طرح تولید بذر هیبریدی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم باید استقلال، امنیت و سلامت غذایی داشته باشیم. اگر استقلال غذایی در لاین‌های مختلف را نداشته باشیم با ابزار تحریم محدود خواهیم شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان نیز در این خصوص بیان کرد: همچنین اگر این بذر را در داخل تولید کنیم قیمت تمام شده آن حداقل نصف مدل خارجی آن با همان کیفیت خواهد بود. علاوه بر این محصولی که ما در شرایط آب و هوایی ایران اصلاح می‌کنیم سازگار با آب و هوای کشور ما است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از بازدید از مراکز تحقیقاتی و مرکز مبارزه با گرد و غبار در دانشگاه آزاد اصفهان، ضمن معرفی طرح پویش گفت: طرح پویش اشتغال ابتدا به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شد. در این طرح، در ابتدای ترم دانشجو ثبت نام می‌کند و پس از تایید صنعت، مصاحبه صورت می‌گیرد و بستر کار و اشتغال دانشجویی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت رشد پلکانی این طرح با هموار کردن مسیرهای قانونی خاطر نشان کرد: در همه‌ جای دنیا ابتدا باید تجربه‌ی موفق را ساخت، چون رشد بادکنکی خطرناک است. ما این طرح را ابتدا مراقبت می‌کنیم، در جاهایی تثبیت می‌کنیم و بعد تکثیر خواهد شد. : "ما به فکر اشتغال فرزندان شما هستیم" شعار ماست و علت افزایش دانشجویان دانشگاه آزاد، به دلیل همین روندی است که وجود دارد. در این طرح طی ۴ سال، ۶ هزار دانشجو مشغول به کار در صنعت شده‌اند.

دکتر طهرانچی افزود: ما در دانشگاه آزاد یک برنامه‌ی ۵ ساله داریم که سال به سال رشد عددی را مشخص کرده است. برنامه، امسال وارد سال سوم می‌شود، که باید ۱۰ درصد از دانشجویان ورودی را به طرح پویشی برسانیم که چیزی حدود ۳۰ هزار خواهد شد.

در ادامه دکتر طهرانچی از مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد واحد مستقل نجف آباد، بزرگترین واحد دانشگاهی فیزیکی کشور، بازدید کرد. فرید نعیمی رئیس این واحد دانشگاهی بیان کرد: در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد نجف آباد تبدیل علم به ثروت محقق می‌شود. دانشجویانِ فناوری که در این مجموعه حاضر می‌شوند نیاز به حمایت مالی دارند، مخصوصا زمانی که فعالیتی که انجام می‌شود مبتنی بر نیاز صنایع باشد. در این مجموعه صنایع متفاوتی وجود دارد که قرار است از این ایده‌ها حمایت کنند.

وی ادامه داد: هرکدام از این صنایع زمانی که در این مجموعه قرار می‌گیرند، کلان روندهای تحقیقاتی خود را استخراج کرده‌اند. مثلا در حوزه هوش مصنوعی، با اعلام نیاز هوش مصنوعی وارد مجموعه می‌شوند و استارتاپ‌ها و تیم‌های فناوارانه حاضر در مجموعه مبتنی بر این نیاز تعامل برقرار می‌کنند و درصورتی که پروپوزال مربوطه تصویب شود، حمایت مالی انجام می‌شود.

نعیمی با اشاره به اینکه، ایجاد این فضای اختصاصی برای صنایع و تیم‌های فناور استفاده از ظرفیت ۲۵۰۰۰ دانشجو است، عنوان کرد: ما کلان روندهای موجود را به سمت دانشکده‌ها سوق می‌دهیم و اینجا این ارتباط و دیدار بین صنعت و محقق اتفاق می‌افتد.

وی افزود: برای مثال با شرکت فولاد مبارکه ۱۲۲ پایان نامه حمایتی با رقم حدودا یک میلیارد و دویست میلیون تومان شکل گرفته است. فناور که انتخاب می‌شود نگاه اول نگاه حمایتی پایان نامه است و نگاه بعدی نگاه سرمایه‌گذاری است، که آن فناوری تولید شده را به تجاری سازی برساند.

با حضور دکتر طهرانچی و ریاست دانشگاه آزاد نجف آباد در کنار یکی از واحدهای فناور، صاحب ایده تولید کود از پساب‌های چغندر قند مبتنی بر بیولوژی، بیان کرد: در حال حاضر ما محصولی را تولید کرده‌ایم که در آن سم شیمیایی کاملا حذف می‌شود و تنها در کشور ایران و بلژیک موجود می‌باشد. ما اولین شرکتی هستیم که بعد از ثبت در سایت دانشگاه نجف آباد توانستیم پروانه بهره برداری بگیریم و در حال حاضر روزانه ۳ تن تولید با فروش متناسب داریم که تصمیم داریم آن را روزانه به ۱۲۰ تن برسانیم.

یکی دیگر از شرکت‌های فناور، در پارک علم و فناوری نجف آباد، که مورد بازدید در این برنامه قرار گرفت، در زمینه‌ی تولید مفصل زانو مشغول به فعالیت است. صاحب ایده این پروتز درباره‌ی ایده‌ی تولید این محصول گفت: این مفصل برای کسانی که قطع عضو شده‌اند و پای خود را کاملا از دست داده‌اند نقش جایگزین را ایفا خواهد کرد. ما اولین شرکت در ایران و هفتمین شرکت در جهان هستیم که توانستیم به تکنولوژی مفاصل هیدرولیک دست پیدا کنیم. این پروژه از سال ۹۷ در دانشگاه آزاد نجف آباد شروع شد، پس از تکمیل مجوزهای لازم را دریافت کرد و در حال حاضر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خبرنگار: فاطمه لشنی زند، زهرا متقی زاده

انتهای خبر/

کد خبر: 1228690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =