کدام بازیگران سینما در نقش معلم ظاهر شدند؟

همزمان با قرار گرفتن در آستانه «روز معلم» نگاهی به بازیگرانی که در نقش معلم ظاهر شدند نگاهی انداختیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، وصف سعی صادقانه معلم آنقدر هست که چنان که باید در کلام و تصویر نگنجد، سعی و نقشی که سینمای ایران نیز به بهانه‌های گوناگون به قاب‌های متعدد رنگارنگ خود آورده تا افزون‌بر ادای دینی به کوشش این مدرسان دوست‌داشتنی، تصویرکننده چکیده‌ای از تلاش عاشقانه ایشان پای گچ و تخته در مسیر آموزش الفبای ابتدایی زندگی باشد.

فرامرز قریبیان در کارنامه فعالیت‌های متعدد هنری خود سابقه دو بار بازی در نقش معلم را دارد. «جنگ اطهر» و «آوار» دو فیلمی هستند که نقش معلمی دل‌سوز و صبور را به تصویر می‌کشند.

علی نصیریان در «جاده‌های سرد» ایفاگر نقش آموزگاری امیدآفرین است که برای تحصیل دانش‌آموزان از روش متفاوت خود بهره می‌برد.

«رابطه» با بازی خسرو شکیبایی، نقش‌آفرینی معلمی را منظور مخاطب می‌کند که در تلاش برای القای روحیه خودباوری‌ست. «عبور از غبار» فیلم دیگری با بازی این بازیگر فقید است که در آن به ایفای نقش معلم می‌پردازد.

بیژن امکانیان از دیگر بازیگرانی‌ست که با نقش‌آفرینی در جایگاه دبیر زیست‌شناسی، ایفاگر نقش معلم در فیلمی به نام «دبیرستان» بوده است. «شنا در زمستان» با محوریت و نقش کلیدی معلم در زدودن فقر و جهل از دانش‌آموزان از آثار دیگری‌ست که با بازی مجید مجیدی، مصور کوشش دل‌سوزانه یک معلم خوانده می‌شود.

همچنین در سالیان اخیر جواد عزتی با نقش‌آفرینی کوتاه در فیلم «خورشید»، معلم جوانی را به تصویر کشیده است که به‌واسطه قرابت با شاگردانش نماینده مطلوبی از معلمان نسل جدید به نظر می‌آید. اما در این بین یکی از نقش‌آفرینی‌های فراموش نشدنی، بازی هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و در نقش یک معلم مهربان و فداکار است.

یکی دیگر از معلم‌های دوست‌داشتنی سینمای ایران که سعی در دفع کرختی و ایجاد نشاط در شاگردان خود دارد، حسین سرشار در «ای ایران» است، آموزگاری که در تلاش است با از خودگذشتگی، رنگ دیگری به احوالات محصلان کلاس خود ببخشد.

رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع»، شهاب حسینی در «فروشنده»، پیمان معادی در «بمب یک عاشقانه» و حسین یاری در «کتونی سفید» از جمله دیگر بازیگرانی به‌شمار می‌روند که در نقش معلم در آثاری از سینمای ایران حاضر شده‌اند.

سینمای ایران در طول دوران حیات خود معلم‌های زیادی را روی پرده جان بخشیده با این حال این قاب‌ها که همگی از جنس عشق هستند آنقدر جذابیت و ظرفیت دارند که به نظر می‌رسد سینمای کشورمان روی این ظرفیت حساب ویژه ای را باز کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =