ربات نرمی که از پای عنکبوت تقلید می‌کند

محققان استونیایی پای رباتی را ساخته‌اند که از پای یک عنکبوت خیار الگوبرداری می‌کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان موسسه فناوری دانشگاه تارتو پای رباتی را ساخته‌اند که از پای یک عنکبوت خیار تقلید می‌کند و در آینده می‌تواند در جاهایی حرکت کند که انسان نمی‌تواند برود.

در موجودات زنده مایعی وجود دارد که اندام‌ها، رگ‌های خونی و سیستم اسکلتی عضلانی آنها را به هم متصل می‌کند. به عنوان مثال، همولنف، مایعی شبیه خون در بدن عنکبوت، فعال شدن ماهیچه‌ها و انعطاف‌پذیری اسکلت بیرونی را امکان‌پذیر می‌کند.

حال محققان استونیایی با الهام از عنکبوت خیار ربات نرم پیچیده‌ای طراحی کرده‌اند که در آن، قطعات نرم و سفت و سخت توسط یک مایع به هم متصل می‌شوند. عنکبوت خیار یکی از حشرات بومی استونی است.

محققان می‌گویند: هدف ما ساختن سیستم‌هایی از مواد طبیعی و مصنوعی است که به اندازه حیات وحش موثر باشد. پای رباتیک می‌تواند اشیای ظریف را لمس کند و در محیط‌های پیچیده مشابه یک عنکبوت زنده حرکت کند.

این پای رباتیک ساخته شده به اندازه یک ناخن کوچک است و از یک اسکلت بیرونی رزین نورگیر و یک عضله مصنوعی ساخته شده از پلی‌پیرول تشکیل شده است. این ربات نرم شبیه به یک ماهیچه طبیعی با یک سیگنال الکتریکی فعال می‌شود. کل اسکلت بیرونی حاوی یک محلول الکترولیت است که هم یک تاندون سفت‌تر ساخته شده از رزین و هم یک عضله مصنوعی پلیمری الکترواکتیو را احاطه کرده است.

این محلول مانند همولنف در عنکبوت‌ها عمل می‌کند و بر خواص اسکلت بیرونی و همچنین حرکت تأثیر می‌گذارد - مایع اسکلت بیرونی را انعطاف‌پذیرتر می‌کند و به دلیل تغییر شکل پلیمر، پا شروع به حرکت می‌کند.

رباتیک نرم از حیات وحش الهام گرفته شده است. در آینده، روبات‌ها می‌توانند در مکان‌هایی که انسان‌ها نمی‌توانند به آنجا بروند، ماموریت‌شان را انجام دهند؛ به عنوان مثال در حین عمل جراحی به عنوان یک نانوربات در داخل یک فرد حرکت می‌کنند یا در یک منطقه فاجعه‌بار به جست‌وجوی بازماندگان می‌پردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =