14 هزار نخبه منتظر تصمیم دولت/ شرایط رقابت جذب هیئت علمی برای نخبگان داخلی و خارجی یکسان است

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم گفت: 14 هزار نخبه با امتیازات علمی وجود دارند که اولویت جذب نداشته‌اند و باید در سایر بخش‌های کشور جذب شوند که گزارش آنها برای ریاست جمهوری ارسال شده است.

محمدرضا رضوان‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نامه وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها و تأکید بر تسهیل فرایند جذب نخبگان متقاضی عضویت در هیئت علمی اظهار کرد: برای جذب اعضای هیئت علمی، بازه‌های زمانی خاصی وجود دارد و دو بار در سال، افراد متقاضی امکان ثبت اعلام آمادگی خود را در سامانه پیدا کرده و فراخوان‌ها در شهریورماه و بهمن‌ماه هر سال صادر می‌شود.

وی ادامه داد: محدوده زمانی، دردسرهایی برای نخبگان ایجاد می‌کرد؛ به طور مثال نخبه‌ای که در مهرماه فارغ‌التحصیل می‌شد، باید 5 ماه صبر می‌کرد تا برای اعلام آمادگی مجدد، فرصت پیدا کند. بنیاد نخبگان از ما درخواست کرد محدوده زمانی فراخوان را برای نخبگان توسعه دهیم. پس از مشورت، پیشنهاد بنیاد نخبگان پذیرفته شد و وزیر علوم نیز ابلاغ کرد نخبگان در زمان‌های دیگر نیز بتوانند وارد رقابت شوند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در مورد شرایط نخبگان فارغ‌التحصیل داخل کشور تصریح کرد: همان‌طور که گفتم ورود نخبگان به رقابت، تسهیل شده است؛ نه این‌که آن‌ها خود به خود عضو هیئت علمی شوند. از طرفی هر فردی کاغذ نخبگی داشته باشد، از دید ما نخبه محسوب نمی‌شود. وقتی فراخوان صادر می‌کنیم، صف رقابتی تشکیل می‌شود و نخبگان نیز در این صف قرار می‌گیرند.

رضوان‌طلب خاطرنشان کرد: دوستان به من گفتند فقط یک صندلی در دانشگاه فناوری‌های آمل، 320 متقاضی داشت. افراد باید در رقابت سنجیده شوند و فردی که توانست خود را اثبات کند، جذب شود. نخبگی، کیفیتی است که در جدول ما تبدیل به کمیت می‌شود، امتیازات نیز به تفکیک شاخص‌ها مشخص شده است. به طور مثال اگر سقف امتیازات 160 باشد، فردی 159 و دیگری 140 امتیاز کسب می‌کند، صف رقابت به ردیف‌های پلکانی تبدیل می‌شود و فردی در اولویت قرار می‌گیرد که بالاترین امتیاز را کسب کند.

وی افزود: مثلا ورزشکاری، مدال قهرمانی دارد؛ اما از او می‌خواهند در میدان ثابت کند، طبیعتا او یک قهرمان است و اگر بتواند زودتر به خط پایان برسد، پذیرفته می‌شود؛ اما درصورتی که از رقبا جا بماند، فرصت را از دست می‌دهد. مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم تمام توان خود را به کار گرفته‌ است که صف رقابت را عادلانه تنظیم کند. سعی می‌کنیم نظارت دقیقی داشته باشیم تا فردی، رقابت را دستکاری نکند و بدون اثبات به صف نپیوندد. ابلاغ وزیر هم در همین راستاست؛ در شرایط جدید نخبگان می‌توانند حتی در زمان منقضی فراخوان به بنیاد نخبگان مراجعه کنند. بنیاد نخبگان در سامانه مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، کد ملی افراد را وارد می‌کند و نخبگان هم می‌توانند سایر اطلاعات خود را وارد کرده و به صف رقابت بپیوندند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم تأکید کرد: سایر شاخص‌های نخبگان بازگشته از خارج با سایرین در شرایط مساوی سنجیده می‌شود و اگر دیگری در جدول امتیازات سبقت بگیرد، امتیاز ویژه‌ای برای نخبه‌ای که از خارج بازگشته، در نظر گرفته نمی‌شود. در چنین شرایطی به فرد اعلام می‌شود موفق به کسب امتیاز لازم نشده و می‌تواند شانس خود را در دانشگاه دیگری امتحان کند.

رضوان‌طلب با اشاره به امکان انتخاب سه اولویت برای نخبگان گفت: هر فرد امکان انتخاب سه اولویت در سامانه را دارد. اولویت‌ها یک به یک بررسی می‌شوند و در هر کدام احراز صلاحیت شد، نتیجه پذیرش به فرد اعلام می‌شود. اگر فرد معرفی شده از سوی بنیاد نخبگان در هر سه انتخاب، نتوانست امتیاز لازم را کسب کند، باید انتظار بکشد تا صفوف رقابت‌های دیگر تشکیل شود و باز هم از درِ فراخوان یا بنیاد نخبگان اقدام کند؛ اما قطعا خارج از ریل رقابت، شانسی نخواهد داشت.

وی درباره این‌که به نظر می‌رسد وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هیچ گزینه‌ای غیر از استاد و محقق برای اشتغال نخبگان بازگشتی ندارند، خاطرنشان کرد: در هر فراخوان جذب هیئت علمی، حدود 12 تا 13 هزار نفر ثبت نام می‌کنند؛ یعنی در جمع حدود 25 هزار نفر متقاضی جذب در هیئت علمی هستند. اگر 10 هزار نفر از این تعداد را ثبت‌نام کننده تکراری در نظر بگیریم، باز هم 15 هزار متقاضی جدید در سال داریم؛ اما سالانه توان جذب حداکثر هزار نفر در هیئت‌های علمی وجود دارد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در ادامه گفت: 14 هزار نفر با وجود این‌که صلاحیت دارند؛ اولویت جذب نداشته‌اند. مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم یک بار در سال خروجی می‌گیرد و گزارش آن را برای ریاست جمهوری ارسال می‌کند. در واقع اطلاع می‌دهیم 14 هزار نخبه با تحصیلات بالا و امتیازات علمی وجود دارند که باید در سایر بخش‌های کشور جذب شوند؛ اما دیگر در اختیار ما نیست که چه تصمیمی برای آن‌ها گرفته می‌شود.

رضوان‌طلب در پایان تصریح کرد: مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم اعلام کرد امکان ارائه خروجی آنلاین را دارد تا هر زمان ظرفیتی به طور مثال در پتروشیمی ایجاد شد، به راحتی امکان جست‌وجوی اطلاعات متخصصان در رشته‌های مربوط به صورت طبقه‌بندی شده وجود داشته باشد و متقاضیان بتوانند گزینه‌های مورد نظر خود را از بانک اطلاعاتی سالم، آسان و ارزان به رایگان انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020621

وب گردی

وب گردی