درخواست علی نصیریان برای ایجاد پاتوق نمایش‌های آیینی

آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به دبیری داود فتحعلی بیگی با حضور مردم و هنرمندان برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی دقایقی پیش در محله قدیمی تهران، سنگلج و در خیابان بهشت برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی، معاون هنری، شهرام کرمی، افشین هاشمی، گوهرخیراندیش، حسین مسافرآستانه، حمید نیلی، مدیرعامل انجمن نمایشی، نادر برهانی مرند، اردشیر صالح پور، دکتر سعادتی، شهردار منطقه دوازده تهران حضور داشتند. مراسم اختتامیه با نقالی مرشد محمدجواد خرمی درباره حضرت علی (ع) و سیاه بازی آغاز شد.

مولفان و ناشران برگزیده

انتشارات سوره مهر و بنگاه نشر کتاب پارسه دو ناشر برگزیده شدند. در ادامه از شهناز روستایی برای نگارش کتاب «مبانی اصول نمایشنامه نویسی»، مهدی دریایی برای کتاب «همای رحمت»، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب «سیری بر تاریخ داستان پردازی و موسیقایی در ایران» محمدحسین ناصربخت برای نگارش «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه»، بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و ابریشمی راد شهردار کاشان قدردانی شد.

در این برنامه با حضور هنرمندان آیینی و سنتی و برگزاری موسیقی و حرکات آیینی و با برپایی خیمه‌های پذیرایی و شهر فرنگ از مهمانان پذیرایی شد.

تجلیل از 4 هنرمند پیشکسوت نمایش‌های آیینی سنتی

مجری مراسم افتتاحیه جشنواره افشین هاشمی، کارگردان مراسم داخلی اتابک نادری و بخش خیابانی،‌ میلاد نیک‌آبادی بودند. در این مراسم از چهار پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی «غلامعلی ایوبی»، شبیه خان برجسته قزوینی، «محمدرضا شهسواری فرد»، هنرمند پیشکسوت نمایش‌های تخت حوضی از شیراز، «ابوالفضل کبابیان»، شبیه گردان، شبیه خوان، نمایشنامه نویس و تعزیه خوان و در نهایت «پرویز سنگ سهیل» پیشکسوت دیگر نمایش‌های آیینی سنتی تجلیل شد. تجلیل از چهار پیشکسوت با حضور وزیر ارشاد، شهرام کرمی، سیدمجتبی حسینی، داود فتحعلی بیگی، اسماعیل خلج و حجت الاسلام بهداروند برگزار شد.

افشین هاشمی در ادامه از علی نصیریان درخواست کرد تا روی صحنه برود و خواسته هنرمندان نمایش‌های سنتی را با زبان خود بیان کند.

نصیریان نیز روی صحنه رفت و در سخنانی بیان کرد: برپایی این جشنواره خوب و پربار را تبریک می‌گویم. تالار سنگلج نماد نمایش‌های ایرانی است و آن موقعی هم که قرار شد باز شود تمام گروه‌های نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند که در این سالن تنها نمایش ایرانی اجرا کنند. دلیل این تصمیم نیز این بود که تئاتر یک ملت، اجراهایش نیست بلکه ادبیات دراماتیکش است.

وی تاکید کرد: تئاتر و سینما را از غرب اقتباس کردیم ولی خودمان آثار و روایت‌هایی داریم که به صورت نمایش درآمده است. تخت‌حوضی و خرده‌نمایش‌ها مانند نقالی و مارگیری و بازی با حیوانات و خیمه‌شب‌بازی خیلی ارتباطی به تئاتر ندارند ولی گونه‌ای از نمایش هستند.

نصیریان گفت: توجه‌ای که در آن دوران جوانی به نمایش‌های ایرانی کردیم از این جهت بود که این آثار با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت مثلا موسیقی و آواز خواندن در نمایش خیلی مطلوب تماشاگر ایرانی است و این موضوع بر خلاف تئاترهای غربی است. البته این موضوع سوای اپرا و نمایش های موزیکال است.

نصیریان ادامه داد: عنایت و توجه به نمایش‌های ایرانی منجر به جشنواره‌های گوناگون شد و برگزاری این جشنواره‌های خیلی به ما کمک می‌کند و من الآن که به گذشته این نمایش‌ها فکر می‌کنم، می‌بینیم که خیلی پیشرفت کرده است.

وی به شعار روی پوستر جشنواره اشاره کرد و گفت: نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است و باید فکر کنیم که چطور می‌شود که شکل‌ها و ساختارها و صورت ظاهری آثار هنری را در حرف و صحبت و نمایش امروز استفاده کنیم. این اتفاق باید با خلاقیت و جوشش‌های فردی آمیخته شود و نمایش‌های سنتی را به روز کرد. شعار جشنواره نیز خیلی هوشمندانه انتخاب شده است.

وی گفت: منتها درخواستی دارم زیراکه بسیاری از اساتید نمایش‌های ایرانی به علت بیماری از بین رفته‌اند و آقای فتحعلی‌بیگی بود که نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کرد. درخواست من این است که شهردار تهران حالا که به فضای سبز خیلی توجه کرده است و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده و نشان می‌دهد که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمی‌دهد و به زندگی انسانی‌تر هم توجه دارد. تمام فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانی‌تر برویم پس درخواست دارم که جاهایی مخصوص تابستان‌ها و زمستان‌ها تاسیس کنند تا نمایش‌های ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند.

وی در پایان یادآور شد: سابق بر این کافه‌ای بود به اسم کافه شهرداری که نمایش‌های مختلف ایرانی مانند خیمه‌شب‌بازی در آن اجرا می‌شد و الآن هم ما می‌توانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایش‌های ایرانی را هم به صورت مستر تماشا کنند. در گذشته چنین مکان‌هایی در ایران بود. من فکر می‌کنم نمایش‌های ایرانی با برگزاری دو سال یک‌بار جشنواره راه به جایی نخواهد برد این روزها نمایش‌هایی داریم که فقط مخصوص خنده‌های بی مورد هستند پس باید در زمینه نمایش‌های کمدی کار فرهنگی کنیم.

حسن ختام مراسم اختتامیه به اجرای گروه آیلان و حرکات موزون آذری اختصاص داشت.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024969

وب گردی

وب گردی