لزوم کسب مهارت دانشجویان در کارهای سنتی  پیش از ورود به استارتاپ‌ها

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی پارک علم و فناوری استان خراسان بر لزوم کسب مهارت دانشجویان در کارهای سنتی پیش از ورود به استارتاپ‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا جاوید عربشاهی در نشست تحلیلی خبری نقش استارتاپ ها در توسعه کسب و کارهای دانشحویی که توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند. طبیعتاً با سیاست‌های انقباضی که دولت در پیش گرفته است، این دانشجویان در آینده با معضل بافتن شغل مناسب مواجه خواهند شد، در چنین شرایطی معضل بیکاری بسیار نمایان‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که مشکل بیکاری وجود داشته باشد، دانشجویان فارغ‌التحصیل دیگر حق انتخاب ندارند و انتخاب‌ها به الزام ختم خواهد شد، در چنین شرایطی افراد با حمایت‌های دولت باید به فکر کسب و کارهای کوچک کارآفرینی یا تاسیس استارتاپ‌ها باشند.

مشاور نوآوری معاونت علمی آستان قدس رضوی بیان کرد: کارآفرینی با ایجاد اشتغال تا حدودی متفاوت است، دانشجویانی که در دوره دانشجویی اقدامات ساده‌ای برای درآمد‌زایی می کنند، در آینده افراد مستعدی برای تاسیس استارتاپ‌ها خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه افراد کارآفرین قدرت ریسک بالایی دارند، گفت: کارآفرینان با کارمندان، تفاوت‌های زیادی دارند. افراد کارمند می‌دانند که در انتهای هر ماه حقوق دریافت خواهند کرد؛ ولی کارآفرینان یا افرادی که استارتاپ ایجاد می‌کنند، آینده شغلی تضمین شده‌ای ندارند؛ زیرا ممکن است استارتاپ بسیار موفق و درآمدزا باشد یا اینکه با شکست مواجه شود، پس ریسک‌پذیری فاکتور بسیار مهمی برای کارآفرینان است.

عربشاهی بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور به سوی کارآفرینی، کسب و کارهای استارتاپی پیش می‌رود؛ اما متاسفانه هنوز ساختارهای دانشگاه‌های ما سنتی است و استادان با نگاه حل المسائل به مشکلات نگاه می‌کنند، به عنوان مثال دانشجویان رشته‌های مهندسی در فضای کارگاهی و آزمایشگاهی بسیار واحد کمی را می‌گذرانند.

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی پارک علم و فناوری استان خراسان گفت: در حال حاضر کشور دچار بحران عدم جذب خروجی دانشگاه‌ها توسط دولت است و در بخش استارتاپ به دنبال این هستیم که علم دانشجویان به فناوری و درآمدزایی ختم شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید محیطی را ایجاد کنند که دانشجویان بتوانند فضای بازار کار را تجربه کند. دانشجویان به دو بخش تقسیم می‌شود دانشجویانی که می خواهند درآمدزایی کند و دانشجویانی که میخواهند در زمینه اشتغال و کسب تجربه کند، باید توجه داشت این دو گروه متفاوت هستند.

مشاور نوآوری معاونت علمی آستان قدس گفت: به دانشجویان پیشنهاد می‌شود پیش از اینکه وارد استارتاپ‌ها شوند، حتما در کسب و کارهای سنتی کسب مهارت و تجربه کنند و بدون تجربه وارد کارآفرینی و استارتاپ‌ها نشوند.

وی افزود: استارتاپ و کارآفرینی بر 2 بخش پایه گذاری شده‌ است یا به دنبال کشف فرصت بوده یا براساس خلق فرصت عمل می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1028897

وب گردی

وب گردی