مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 22 مهرماه

«ردپای رکود مسکن در بیکاری ۲۲۶ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه و راه‌اندازی مدرسه مجازی زبان فارسی برای دانشجویان خارجی» از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در بیست و دوم مهرماه به شرح زیر است:

نیم میلیون دانشگاهی به راهپیمایی اربعین می‌روند

این عنوان روزنامه فرهیختگان به انتشار یک پژوهش دانشگاهی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده می‌پردازد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نیم میلیون دانشگاهی به راهپیمایی اربعین خواهند رفت. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر نگاهی به جمعیت دانشجویان ایرانی حاضر در مراسم پیاده‌روی اربعین داشته باشیم، باید بگوییم براساس آمار منتشرشده احتمالا حدود سه‌میلیون نفر از کشور ایران راهی این سفر می‌شوند، از سوی دیگر با توجه به اطلاعات به دست آمده در این پژوهش 21 درصد آنها جزء محصلان هستند، یعنی حدود 700هزار نفر از آنها که 68 درصدشان تحصیلات دانشگاهی دارند، اینگونه می‌توان تخمین زد که تعداد جمعیتی که از دانشگاه‌های ایران در این مراسم حاضر می‌شوند حدود نیم‌میلیون نفر است.

دانشجویان در هفت‌تپه دنبال چه بودند؟

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این گزارش، به دیدار دانشجویان با کارگران پرداخته است. حدود 22 روز است که اعتراض‌های کارگری کارخانه نیشکر هفت‌تپه از سر گرفته شده و این‌بار دانشجویان دانشگاه‌های اهواز و تهران به‌منظور حمایت از آنان، در جمع این کارگران حضور پیدا کرده‌اند. در دیدار دانشجویان با کارگران معترض هفت‌تپه، مصطفی حیدری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز حضور داشت. او در بین این کارگران معترض شروع به صحبت کرد و گفت: «هدف ما از آمدن به هفت‌تپه، شنیدن صدای کارگران است. ما دانشجویان پیگیر مطالبات بحق شما خواهیم بود. صدای کارگران معترض را به گوش حجت‌الاسلام رئیسی خواهیم رساند و در کنارتان می‌ایستیم. اگر لازم باشد، ۱۰ بار دیگر در جمع‌تان حاضر می‌شویم تا به نتیجه برسیم. صدای کارگران را به گوش مسئولان خواهیم رساند و پیگیر حل این جریان خواهیم بود.» ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

ردپای رکود مسکن در بیکاری ۲۲۶ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه

بررسی آماری فرهیختگان از میزان فارغ‌التحصیلان بیکار در رشته فرآوری و ساخت و معماری و ساختمان در سال ۹۷ نشان‌دهنده افزایش چشمگیر تعداد بیکاران است. طبق آخرین آماری که از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار منتشر شده است، 163 هزار و 123 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته معماری و ساختمان در سال ۹۵ موفق به یافتن شغل نشده و بیکار بوده‌اند. این رقم در سال 96، با رشد 14 هزار و 343 نفری به 177 هزار و 466 نفر رسیده است. در سال 97 نیز روند افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار رشته معماری و ساختمان همچنان ادامه داشته و با افزایش 11 هزار و 420 نفر به رقم 188 هزار و 886 نفر رسیده است. به عبارت دیگر، نرخ تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار رشته معماری و ساختمان در سال 97 معادل 16 درصد نسبت به سال 95 و 6 درصد نسبت به سال 96 افزایش داشته است.

این ارقام نگران‌کننده نشان می‌دهد سیاستگذاری برای پیوند هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه مسیر درستی را طی نکرده است. البته ناگفته نماند که وضعیت آموزش نیروی انسانی در صنعت ساخت‌وساز کشور نیز در وضعیت چندان مطلوبی نبوده و این بخش از کمبود تکنسین‌های ماهر و کارآزموده، نیروی عملیاتی و مشتاق کار و کارشناسان خبره به‌شدت رنج می‌برد. تجربه کشورهای موفق در این حوزه نشان می‌‌دهد سیاستگذاران به‌منظور ارتقای سطح مهارتی نیروی کار، موسساتی را تاسیس کرده‌اند تا این موسسات بتوانند بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را با استفاده از درصدی که از پروژه‌های نسبتا بزرگ دریافت می‌کنند، تامین کنند. برای مثال در استرالیا پیمانکاران موظفند 25درصد از مبلغ قرارداد خود را به این موسسات بدهند. به این ترتیب وجود چنین موسساتی موجب می‌شود مهارت‌ها با کیفیت مناسب، با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به نیروی انسانی آموزش داده شود.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در بیست و دوم مهرماه به شرح زیر است:

اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» امضا شد

این عنوان روزنامه آفرینش، به امضای اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» پرداخته است. حدود یک سال پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه تبدیل مرکز ملی استعدادهای درخشان به سازمان را تعیین تکلیف کرد و این تغییر وضعیت منتظر امضای رئیس جمهور بود و در نهایت این موضوع محقق شد.

شناسایی و فراهم‌آوردن زمینه‌های رشد دانش‌آموزان دارای استعداد برتر، برنامه‌ریزی مناسب برای حضور دانش‌پژوهان کشور در عرصه‌های جهانی و حمایت از پژوهش‌های علمی مربوط به شناسایی و پرورش دانش‌آموزان صاحب استعداد برتر از جمله وظایفی است که در این اساسنامه به آن اشاره شده است.

راه‌اندازی مدرسه مجازی زبان فارسی برای دانشجویان خارجی

موسوی شفاهی مسئول روابط بین‌الملل دانشکده علوم انسانی در نشست شورای دانشگاه تربیت مدرس در این عنوان روزنامه آفرینش از راه‌اندازی مدرسه مجازی زبان فارسی برای دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: در این راستا دانشکده سعی کرد گروه ها و اساتیدی که ظرفیت و توانایی لازم را دارند ولی از تجربه کافی برخوردار نیستند را وارد فرآیند بین المللی سازی کند و ذیل طرح تحول راهبردی دانشکده هریک از اعضای هیات علمی باید برنامه تخصص محوری را برای 5 سال آینده خود تعریف کنند که یکی از محورهای این برنامه، فعالیت‌های بین المللی می‌باشد.وی به بیان برخی از فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده مانند انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه مطالعات خارجی پکن، دانشگاه لیون 2 فرانسه، دانشگاه تامپره فنلاند، موسسه سنجش از راه دور و زمین دیجیتال وابسته به آکادمی علوم چین، دانشگاه آنتورپ بلژیک، مرکز مطالعات فرهنگی دانشگاه کره، دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک، کالج مطالعات جهان فرانسه، اتحادیه اروپایی مطالعات خاورمیانه، دانشگاه مسینا ایتالیا و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030290

وب گردی

وب گردی