مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 29 آبان

«یک سال پس از پایش، تغییر نام رشته علم کتابداری و آغاز تکمیل‌ظرفیت پذیرش مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 29 آبان به شرح زیر است:

یک سال پس از پایش

فرهیختگان در این عنوان برای اولین بار داده‌هایی از سامانه نظام جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) دانشگاه آزاد اسلامی را منتشر کرده است.

92 هزار و 676 نفر تعداد کل کاربران تا روز گذشته در این سامانه ثبت‌نام کرده‌‌اند. همچنین تا کنون 32 هزار و 251 ثبت پروپوزال کارشناسی ارشد،‌ 456 ثبت پروپوزال دکتری، 36 هزار و 770 درخواست استاد راهنما در مقطع کارشناسی ارشد در این سامانه به ثبت رسیده است.

در زمینه آمار سامانه پژوهشیار می‌توان گفت که تا کنون 3 هزار و 498 درخواست استاد راهنما در مقطع دکتری، 7 هزار و 423 پایان‌نامه اخذشده از طریق سامانه پژوهش‌یار در واحد تهران مرکزی (واحد برتر در مقطع ارشد و دکتری) به ثبت رسیده‌اند.

از جمله واحدهای برتر در ثبت‌نام از دانشجویان می‌توان به واحد تهران مرکزی با 6 هزار و 303 نفر، تهران شمال با 3 هزار و 896 نفر، تهران جنوب با 3 هزار و 830 نفر و کرمان با 2 هزار و 127 نفر اشاره کرد.

20 هزار و 876 نفر تعداد اساتید ثبت‌نامی در سامانه و 15 برنامه‌ علمی در سامانه ثبت شده است. از جمله سایر آمار در این زمینه می‌توان به 80 چالش، 421 منظومه‌های پژوهشی، 197 منظر اشاره کرد. از آمار سامانه پایش آزاد می‌توان به 9 هزار و 798 زمینه‌ پژوهشی، 90 هزار عنوان پایان‌نامه یا رساله اشاره کرد.

تغییر نام رشته علم کتابداری را نجات داد

این عنوان روزنامه فرهیختگان به بهامه هفته کتاب به تغییر نام رشته کتابداری و استقبال مردم از آن پرداخته است. تا یک دهه پیش وقتی کسی اسم رشته «کتابداری و اطلاع‌رسانی» به گوشش می‌رسید، تصورش این بود که دانشجویی که در آن تحصیل می‌کند، به اصطلاح جزو شاگردان تنبل دانشگاه است و چون نتوانسته در رشته‌ای دیگر جذب شود، به ناچار سراغ این رشته رفته است، تصوری عامیانه که به دلیل عدم آگاهی نسبت به وظایف و کارایی این رشته در جامعه شکل گرفته بود و یکی از دلایل این مهم نیز به نام انتخاب‌شده برای این رشته برمی‌گردد.

مساله‌ای که باعث شد بالاخره در ابتدای دهه 90، نام رشته «کتابداری و اطلاع‌رسانی» به «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» تغییر پیدا کند، تغییر نامی که با استقبال فعالان این حوزه همراه شد. البته مسئولان ذی‌ربط تنها به تغییر نام یکی از مهجورترین و در عین حال مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی بسنده نکردند و با ایجاد سرفصل‌های جدیدی مانند برنامه‌نویسی کامپیوتر، زمینه ورود فارغ‌التحصیلان این رشته دانشگاهی به حوزه‌های جدید شکل‌گرفته در زمینه اطلاع‌رسانی را نیز فراهم کرد؛ همین مهم باعث شد دیگر همانند گذشته اصلی‌ترین شغل فارغ‌التحصیلان این رشته، حضور در کتابخانه‌های عمومی و تخصصی نباشد.

آغاز تکمیل‌ظرفیت پذیرش مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی

این عنوان روزنامه فرهیختگان به آغاز تکمیل‌ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی می‌پردازد. در اطلاعیه روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: «به اطلاع داوطلبان گرامی می‌رساند، پیرو صوبه شورای سنجش و پذیرش ثبت‌نام تکمیل‌ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته از سه‌شنبه 28 آبان ماه آغاز و تا دوشنبه 30 دی ماه ادامه دارد. متقاضیان پذیرش در این مقاطع می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش نسبت به دریافت دفترچه حاوی رشته محل‌ها اقدام کنند و مطابق تقویم زمانی اعلام شده جهت تکمیل فرآیند ثبت‌نام به واحدهای دانشگاهی مورد نظر خود مراجعه کنند. متقاضیان باید توجه کنند داشتن دیپلم نظام آموزشی جدید(3-3-6)، یا مدرک پیش‌دانشگاهی(نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی ) یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم برای متقاضیان این دوره‌ها الزامی است. داوطلبان دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام قدیم(هنرستان) که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا کاردانی هستند نیز باید توجه داشته باشند امکان ثبت‌نام در این دوره‌ها خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043606

وب گردی

وب گردی