دانشجویان سراغ موضوعات زرد نروند

دولت، وزارت آموزش‌و‌پرورش را منبع خرج بودجه و هزینه می‌داند و در تلاش است این حوزه را به سمت بخش خصوصی هدایت کند.

محمدصادق شهبازی کارشناس حوزه اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به لایحه پیشنهادی بودجه 99 توسط دولت بیان کرد: دولت و سیاست‌گذاران مانند سال‌های گذشته به نهادهای حاکمیتی مانند آموزش و پرورش اهمیت ندادند، در همین راستا افزایش بودجه‌ چشمگیری برای این نهادها در نظر گرفته نشده است.

وی با انتقاد از نگاه اقتصادی دولت به نظام علمی کشور عنوان کرد: سیاست‌گذارانی که بودجه یک سال کشور را تهیه و تنظیم می‌کنند، به حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه نگاه بنگاه اقتصادی دارد و چون درآمدزا نیستند و بهایی به بودجه این بخش علمی و آموزشی نمی‌دهند.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی بیان کرد: ساختار وزارت‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری دارای اشکالات بسیاری است، به عنوان مثال کارمندان اداری این وزارتخانه‌ها از معلمان یا استادان بیشتر است.

شهبازی با بیان اینکه ساختار و نظام آموزشی کشور نیازمند اصلاح است، گفت: نظام علمی کشور نیاز به کسب منابع مالی پایدار و درآمدزایی دارد. از سوی دیگر سیاست‌گذاران اقتصادی نیز باید متوجه وظایف حاکمیتی خود باشند.

نگاه اقتصادی دولت به نظام آموزش‌و‌پرورش

وی با تاکید بر اینکه آموزش در کشور پولی و خصوصی شده است، گفت: دولت نیز وزارت آموزش و پرورش را یک منبع خرج بودجه و هزینه می‌داند و در تلاش است این حوزه را به سمت بخش خصوصی هدایت کند.

به گفته شهبازی، دولت تحریم‌ها را عاملی قرار داده تا از وظایف خود شانه خالی کند. مسئولان زمانی که با توجه به تورم میزان بودجه را افزایش نمی‌دهند، در واقع مردم را وادار می‌کنند تا ریاضت اقتصادی را تحمل کنند.

کارشناس حوزه اقتصادی درباره طرح خرید خدمات آموزشی بیان کرد: طرح مذکور آسیب‌های جدی به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند و باعث شکوفا نشدن استعدادهای دانش آموزان خواهد شد، در حالی که حاکمیت باید برای آموزش پرورش هزینه کند.

وی افزود: دولت با طرح خرید خدمات آموزشی در مناطق محروم کشور برای نظام آموزش و پرورش بحران ایجاد کرده‌، به‌طور ویژه در مناطق محروم بحران آموزشی مشهود و تاثیرگذارتر است.

شهبازی عنوان کرد: ذی‌نفعان مدارس غیر‌انتفاعی و موسسات کنکور که با برخی از مسئولان منافع مشترک دارند، از طرح خرید خدمات آموزشی حمایت می‌کنند.

دانشجویان به موضوعات زرد نپردازند

عضو سابق جنبش دانشجویی از عملکرد جریان دانشجویی در برخی از حوزه‌ها انتقاد کرد و گفت: تشکل‌های دانشجویی به موضوعاتی می‌پردازند که برای دانشجویان جذاب است و سالن مراسم پر می‌شود. دانشجویان باید لیست موضوعات مراسمات خود را به گونه‌ای قرار دهند تا طیفی از تمامی موضوعات را در برگیرد.

وی با بیان اینکه موضوعات زرد نباید دغدغه و اولویت دانشجویان باشد، گفت: موضوعات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، علمی و غیره باید اولویت برنامه‌ها و مطالبات دانشجویان باشد نه اینکه تنها به موضوعات سرگرمی بپردازند.

شهبازی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جریان دانشجویی باید به این باور برسند که با مطالبه‌گری می‌توانند برخی از مشکلات کشور را حل کند، همان گونه که در گذشته دانشجویان با برگزاری مراسم‌ در دانشگاه‌ها یا انتشار‌ نامه و بیانیه موضع خود درباره یک موضوع داخلی یا خارجی را به گوش مسئولان کشوری و دولتمردان می‌رسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056620

وب گردی

وب گردی