اجرای پروژه پارکینگ حاشیه‌ای در کلانشهرهای کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از اجرای پروژه پارکینگ حاشیه‌ای در کلانشهرهای کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می شود اگر تمام تهران تحت پوشش این سرویس قرار گیرد بیش از هزار میلیارد تومان درآمد سالیانه برای شهرداری به صورت پایدار به دنبال خواهد داشت.

مهدی ایزدیار مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های اصلی این شرکت دانش‌بنیان توسعه کسب و کار در حوزه حمل و نقل هوشمند است که در این زمینه راه‌‌حل‌های مختلفی ارائه کردیم. همچنین مسائل و موارد مختلف شهری و جاده‌ای را در حوزه حمل و نقل بررسی کردیم و تمام تلاشمان این است که این مسائل را فناورانه حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث پارکینگ حاشیه‌ای یکی از مسائل کلانشهرهای دنیاست که ما همیشه از داشتن یک راه حل یکپارچه و فناورانه محروم بودیم، گفت: همیشه به دنبال روش هایی بودیم که به صورت سنتی و مبتنی بر منابع انسانی بوده است. بحث پارکینگ حاشیه‌ای یکی از درآمدهای پایدار یک شهر در کلانشهرهای دنیا است که همیشه این بحث در کشور ما مغفول مانده است.

ایزدیار از اجرای پروژه پارکینگ حاشیه‌ای در کلانشهرهای کشور خبر داد و افزود: پیش بینی می شود اگر تمام تهران تحت پوشش این سرویس قرار گیرد بیش از هزار میلیارد تومان درآمد سالیانه برای شهرداری به صورت پایدار به دنبال خواهد داشت. به همین منظور ما به دنبال این هستیم که با توجه به راه حل‌های مختلفی که بررسی شده بتوانیم از تمام امکانات شهری و پتانسیل کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بعد از بررسی مسائل مختلف در حال حاضر با ارائه راه حل مبتنی به پردازش تصویر و استفاده از دوربین‌های ترافیکی بهره گرفتیم تا جایی‌که مذاکرات گسترده‌ای با شهرداری انجام دادیم. در همین زمینه مزایده‌ای برای دو منطقه تهران برگزار شد تا بتوانیم برای اولین بار در کشور این طرح را به صورت مکانیزه انجام دهیم. از تیرماه سال 98 بهره برداری رسمی را آغاز کردیم هم‌اکنون نزدیک 12 هزار جای پارک را تحت پوشش این طرح قرار دادیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به موانع پیش روی اجرای این پروژه گفت: از آنجا که این طرح برای اولین بار در کشور انجام می‌شود، متاسفانه مباحث فرهنگی چالش‌های اجتماعی و مباحث چالش‌های قانونی و حتی موارد مشابه از این دست مشکلاتی را به دنبال داشت. بنابراین سعی کردیم با تمام این تفاسیر مسائل را حل و فصل کنیم. هم‌اکنون تقریبا 60 درصد مسئله حل شده است؛ اما برخی چالش‌ها( همکاری پلیس) همچنان پابرجاست.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تقریبا اجرای پارکینگ حاشیه‌ای را در 12 هزار پارک دنبال می‌کنیم تا جایی که 50 درصد وصول مطالبات را انجام دادیم. هم اکنون در 4 منطقه اصلی تهران بحث پارکینگ حاشیه‌ای را ارزیابی کردیم که حدود 30 هزار پارک دارد. اگر بتوانیم در مزایده برنده شویم همزمان با تهران این پروژه را در اصفهان و شیراز انجام خواهیم داد. همچنین مذاکرات اولیه را نیز با مشهد انجام دادیم تقریبا همه کلانشهرهای کشور به روش سنتی اداره می شود.

ایزدیار، استفاده از فناوری نوین، کم کردن منابع انسانی، کاهش هزینه تمام شده و برقراری ارتباط ساده و راحت برای شهروندان را از برکات این سامانه عنوان کرد و افزود: با این روش شهروندان می‌توانند به راحتی پارک را رزور کنند بدون اینکه مسائلی داشته باشد. این طرح کاملا با دانش فنی و بومی بوده است.

وی با اشاره به اینکه نمی شود گفت که دولت مانع گر بخش خصوصی است، تصریح کرد: بالاخره یکسری مسائلی هم در حوزه سرمایه‌گذاری و هم در بخش حقوقی وجود دارد؛ بنابراین برای انجام کارهای بزرگ جسارت‌هایی لازم است. دولت باید این جسارت و تصمیم‌گیری را داشته باشد تا وارد این بخش شده و از بخش خصوصی حمایت کنند. این امر مهم مستلزم تغییر برنامه‌های تجاری و مدل‌های درآمدی دولت است. متاسفانه وجود یکسری مدل‌های درآمدی سنتی( نفت و مالیات) که در گذشته داشتیم باعث شده که تمایلی برای همکاری با بخش خصوصی و ایجاد انگیزه در این عرصه نداشته باشند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ادامه داد: حمایت‌ها مستلزم تغییر مدل‌های درآمدی است باید این انگیزه را برای دولت فراهم کرد تا با تغییر مدل‌های درآمدی مشارکت بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد؛ اگر ما بتوانیم ذهنیت و باورها و مدل های سنتی گذشته را دور بریزیم و مدل‌های جدیدی را طراحی کنیم یقینا در این عرصه موفق خواهیم شد و دولت نیز چاره‌ای جز همکاری و حمایت از بخش خصوصی نخواهد داشت.

ایزدیار با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه تا به امروز به درستی شکل نگرفته است، تصریح کرد: اگر این ارتباط به درستی تحقق یابد موفقیت کلانی نصیب کشور خواهد شد. مسئولان باید جوانان را باور کرده و برای آنها انگیزه ایجاد کند تا بتواند همکاری لازم را برای بخش خصوصی و دولتی ایجاد کند. در حال حاضر به دلیل عدم باور به توانمندی جوانان بیشتر فضایی را فراهم کردیم که دانشجویان به سمت مهاجرت حرکت می کنند؛ امیدواریم با باور کردن و ایجاد اعتماد بتوانیم ارتباط صنعت و دانشگاه را به درستی در کشور شکل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تحریم و محدودیت علمی از سوی کشورهای خارجی، دانشگاه‌ها به دلیل به روز بودن دانش علمی، ایجاد خلق دانش نوین و هدایت آن به چرخه صنعت می‌تواند کمک موثری در این زمینه برای توسعه کشور داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060255

وب گردی

وب گردی