معیار صدا وسیما در انتخاب کارشناس فوتبال چیست؟

امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای جذابیت برنامه های ورزشی به انتخاب کارشناس های آن برنامه مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی(تحلیلگر فوتبال)؛ انتخاب کارشناس برای برنامه های ورزشی امری بدیهی است اما نوع این انتخاب است که بخش مهمی از کیفیت برنامه های رادیویی و تلویزیونی را شامل می‌شود. امیدواریم اگر از بد سلیقگی یا کج سلیقگی صدا وسیما حرف میزنیم محکوم به جانبداری از شخص یا طیف خاصی نباشیم. ابتدا اشاره به این موضوع داشته باشیم که هر مربی نمی تواند کارشناس باشد و برعکس هر کارشناسی هم نمی تواند الزاما مربی باشد و لخت شود و داخل زمین تمرین دهد، این یک اصل در فوتبال دنیا و برنامه های مربوط به آن هست. حالا یک فلش بک بزنیم به برنامه ای که مهدی مهدوی کیا کارشناس آن بود سالها پیش که به دلیل تعدد و ازدیاد تبلیغ نهایتا یک دقیقه به صحبت‌های او پرداخته شد و همان جا او این مسئله رو را اذعان کرد که احتیاجی به کارشناس با این شرایط برای این سبک اجرای برنامه وجود ندارد.

تابو شکنی به سبک کارشناس

پیروز قربانی از آن دسته انسان هایی است که به تابو شکنی عادت دارد. البته تابو شکنی به سبک منطقی و عاقلانه و توام با احترام. فرقی نمی کند در چه نقشی حضور دارد بازیکن، مربی، کارشناس. همیشه سعی می کند که واقعیت هایی را که به نظرش می رسد بیان کند. اصولا هم موج سواری نمی کند که دل بدست آورد و محبوب قلب‌ها شود و اتفاقا از جمله مربیان با سواد و با قدر و قیمت فنی بالای فوتبال ماست که در عین جوانی، به هر قیمتی تن به کار نمی دهد. او حالا در مقام کارشناس برنامه زنده حاضر می شود و اتفاقا جزو یکی دو کارشناس این برنامه هستند که، با احترام  به باقی دوستان، برخلاف باقی آنها مطالب فنی روز فوتبال را ارائه می کنند نه صرفا آمار و بدیهیات و حرفهای پیش پا افتاد. حداقل صحبت‌های پیروز قربانی در این یورو اگر اقرار نکنیم شبیه به یک دوره کلاس مربیگری قابلیت نکته دارد.

امثال نصرتی و قربانی کم نیستند

متر و معیار مجری و کارشناس آن هم در چنین برنامه های که انعکاس بالایی در افکار عمومی دارد واقعا برای ما فعلا از سوی صدا و سیما پوشیده است. اینکه ما در بخش گزارشگری با دستان خالی مواجه شدیم و میکروفن را به هر دوست بزرگواری تقدیم کرده ایم هم از همین سبک انتخاب ها نشات می گیرد، اتفاقا نتیجه می گیریم حال که در بخش مجری و گزارشگر در مضیقه هستیم چه بهتر با پرداختن به کارشناسانی که جذابیت و کاریزمای بیشتری برای بیننده دارند و اتفاقا فنی هم حرف می‌زنند استفاده کنیم، این‌ها را گفتیم تا اشاره کنیم همین محمد نصرتی و پیروز قربانی برای پرداختن به مباحث فنی واقعا چه کم دارند که اولا دست اندرکاران این برنامه بصورت آنلاین دنبال بازیکن های بازنشسته اروپایی یا مربیان درجه چندم آنجا می گردند تا احتمالا و شاید هم مبالغ گزافی برای حضور آنها پرداخت کنند و هیچ جذابیتی لااقل برای فوتبال دوستان عامی و بخصوص نسل اخیر فوتبالی ها نداشته باشند و زمان زیادی را در این شرایط کنداتور سیما هدر دهند، دوما مگر قحطی کارشناس و تحلیل گر آمده که هر کسی روی یک صندلی مربیگری یا مدرک مربیگری گرفته روی آنتن زنده دیده می شود؟ واقعا مقیاس دعوت کارشناس در برنامه زنده انقدر متفاوت هست که یک شب پای صحبت های فنی ، نصرتی و قربانی بشینیم و احتمالا ساعاتی بعد یا شبی بعد مجبور به فکر کردن به نداشته هایمان شویم؟ امثال فرزاداشوبی، حمید مطهری،امید روانخواه، مجید صالح، ابراهیم طالبی و امثال این دوستان که نشان دادند قدرت تحلیل و دیالوگ خوبی دارند، به فراخور حال بازی ها می توان دعوت کرد و از آنها استفاده کرد.

تعریف عمومی از کارشناس

تعریف کارشناس در یک رشته بخصوص اعم از ورزشی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی ، دقیقا یعنی شخصی که با احاطه به فضای موجود در آن رشته یا آن صنف مسائل مربوط به آن و پرداختن به کلیات آن قدرت ایجاد گفتمان و تئوری ارائه کردن را داشته باشد، حالا به فراخور داشته و تفکرات و نکات مربوط به آن. شدیدا با پیروز قربانی موافقیم که گفت کارشناس نباید صرفا به دادن آمار یا صرفا پرداختن به بازیکن و موضوعات ریز این چنینی بسنده کند، شاید این حرف در برنامه زنده همان جگر تابو شکنی را می خواهد که از آن یاد کردیم.اصولا حداقل در فوتبال ما احتیاج به چنین افرادی داریم که سطح توقع مخاطب را بالا برده و همچنین تلنگری به افکار عمومی بزند که فرق یک مربی و کارشناس دقیقا در چیست، حالا کسی هست که توان هر دو کار را دارد ، هستند که افرادی که صرفا یک کارشناس هستند، خصوصیات هر کدام از این نقش ها متفاوت هستند نه صرفا در ایران، درجهان فوتبال همین اتمسفر حاکم هست.

کیفیت جای کمیت

اینکه صدا وسیما به فوتبال بصورت مستقیم بپردازد جای تشکر دارد اما شما که در حال پرداختن به این شرایط هستید سعی کنید بیشتر از کمیت برنامه، به کیفیت آن بپردازد، یقینا این بازی‌ها نه صرفا از بعد داخل مستطیل سبز بلکه از تمامی ابعاد بخصوص لجستیک و اجرا می‌تواند یک دوره فشرده آموزشی باشد و از آنها الگو برداری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =