علت افزایش قیمت لبنیات/  قیمت شیر خام از آذر سال گذشته تاکنون 50 درصد افزایش یافته است

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت: قیمت شیر خام از آذرماه سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته، علاوه بر آن، افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزدها را از ابتدای سال را داشتیم که تاثیر مستقیم بر قیمت محصولات لبنی دارد.

سید محمدرضا بنی‌طبا؛ سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص افزایش قیمت لبنیات طی روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت‌ها نه تنها در صنف ما بلکه در بسیاری از صنایع دلایل عمده در سیاست‌های اقتصاد کلان دارد که از اختیار تولیدکننده خارج است.

وی ادامه داد: متاسفانه طی ۱۶ سال گذشته دولت‌ها سیاست هایی اتخاذ کردند که نتیجه آن به جای کاهش هزینه های تولید و افزایش قدرت خرید مردم به سمت افزایش هزینه های تولید و کاهش قدرت خرید مردم حرکت کرده است که حل این موضوع نیز بر عهده نظام اجرایی کشور است.

بنی طبا دلیل افزایش قیمت لبنیات را افزایش قیمت شیر خام عنوان کرد و افزود: قیمت شیر خام از آذرماه سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، در حالیکه ضریب تاثیر شیرخام در تولید محصولات لبنی ۶۵ تا ۷۰ درصد است، افزایش ۵۰درصدی قیمت شیرخام قطعا در افزایش هزینه تمام شده محصول تاثیر اساسی خواهد داشت در کنار این افزایش‌ها، افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزدها را از ابتدای سال را داشتیم که درحالیکه دولت فقط با دستورالعمل ها مانع از اعمال افزایش قیمت بر کالاهای مشمول قیمت‌گذاری شده بود و فقط به صورت دستوری  افزایش ۴۰درصدی حقوق کارکنان را خواسته بود.

 سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی با تاکید بر عدم حماست دولت در این ایام عنوان کرد: با توجه به اینکه محصولات لبنی در بسته‌بندی‌ها عرضه میشود متاسفانه از آذرماه سال گذشته افزایش ۸۰درصدی قیمت محصولات پتروشیمی را نیز شاهد بودیم که علاوه بر این ۳ عامل، هزینه‌های سربار مانند افزایش نرخ تورم را داشتیم که قطعا تاثیر زیادی در هزینه‌های حمل‌ونقل، توزیع و  نگهداری دستگاه گذارده است که در مجموع این افزایش‌ها، افزایش قیمت محصولات لبنی را داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش قیمت‌ها ناشی از سیاست سوددهی بیشتر و طمع تولیدکنندگان است گفت: خیر، گرانی ها ناشی از افزایش و تحمیل هزینه‌های تولید به تولیدکننده بوده و تولیدکننده راهی جز افزایش قیمت نداشته است.

بنی طبا راهکار خروج از این شرایط را اینگونه توصیف کرد: دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری دست برداشته و در بازار دخالت نکند و اجازه دهد نظام عرضه و تقاضا کار خود را انجام دهد و یارانه هایی که تحت عنوان ارز ۴۲۰۰ برای حمایت از تولید ارائه میدهند حذف و به جای آن، این حمایت‌ها به سمت مصرف‌کننده و دهک‌های پایین جامعه منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه سود تولیدکننده در فروش بیشتر است خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان به دنبال فروش محصول بیشتر یعنی سهم بازار بیشتری هستند. فلسفه تولید صنعتی این است که جنس ارزان‌تر با تعداد بیشتر  عرضه شود نه اینکه کالایی لوکس با قیمت بالا و تعداد کم تولید کنند بنابراین تولیدکنندگان برای فروش بیشتر از سود خود میگذرند به همین دلیل توسعه بازار بدهی را ترویج میدهند.

وی بیان کرد: دلیل افزایش قیمت افزایش هزینه تولید است چنانچه نرخ تورم تک رقمی، نرخ ارز کنترل و تثبیت شود و هزینه‌های پتروشیمی و شیرخام ثابت بماند قطعا قیمت لبنیات نیز بسیار کمتر از این نرخ فعلی خواهد شد. 
 
 سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت:  تولیدکننده میتواند ۱۴ درصد سود داشته باشد ولی به علت رقابتی بودن صنعت لبنیات است عدد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. یکی دیگر از راهکارها این است که این مواد در قالب شیر رایگان مدارس به مصرف‌کننده انتقال یابد که متاسفانه از سال ۸۹ و با اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها اولین برنامه ای که حذف شد توزیع شیر رایگان در مدارس بود از سوی دیگر میتوان تحت عنوان حمایت از دهک های پایین در اختیار آنها قرار دهند و تولیدکننده نیز حاضر است مواد لبنی دهک های پایین را با حداقل سود در اختیار دولت قرار دهد که متاسفانه دولت با اجرای سیاست های اشتباه و قیمت‌گذاری دستوری مانع از فعالیت تولیدکننده در بعد مسئولیت های اجتماعی میشود.

کد خبر: 1108195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =