6 سفیر سودان به دلیل انتقاد از کودتای نظامی اخراج شدند

فرمانده نیروهای مسلح سودان در اقدامی دست‌کم شش سفیر این کشور آفریقایی را به دلیل انتقاد از کودتای نظامی و حمایت از نخست‌وزیر سودان، اخراج کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، یکی از مقام‌های نظامی سودان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که فرمانده نیروهای مسلح سودان دست‌کم شش نفر از سفرا از جمله سفرای این کشور آفریقایی در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و فرانسه را به دلیل محکوم کردن کودتای نظامی سودان اخراج کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، شش دیپلمات سودانی به دلیل حمایت از «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان در پی کودتای نظامی در این کشور، اخراج شدند.

طبق این گزارش، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح سودان اواخر روز گذشته (چهارشنبه) سفرای سودان در کشورهای قطر، چین و دفتر نمایندگی سازمان ملل در ژنو را نیز به همراه سفرای این کشور در آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا اخراج کرد.

تلویزیون دولتی سودان نیز اخراج این افراد را گزارش کرد و آن طور که آسوشیتدپرس گزارش کرده است، اخراج این دیپلمات‌ها دو روز پس از آن صورت گرفته است که البرهان دولت انتقالی را منحل کرد و نخست‌وزیر، بسیاری از مقام‌های دولتی و رهبران سیاسی این کشور را در یک کودتای نظامی بازداشت کرد که این تحول به شدت واکنش‌های جامعه بین‌الملل را به همراه داشت.

پس از موجی از انتقادات جامعه بین‌الملل، ارتش سودان در نهایت به حمدوک اجازه داد تا به خانه خود بازگردد.

فرمانده نیروهای مسلح سودان روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که ارتش سودان دست به کودتا نزده است بلکه صرفا در حال اصلاح جریان انقلاب است.

اخراج سفرای سودان در حالی صورت گرفته است که «نورالدین ساتی» نماینده سودان در سازمان ملل روز سه‌شنبه تصریح کرده بود که با دیپلمات‌های سودانی در بروکسل، پاریس، ژنو و نیویورک برای مقاومت در برابر کودتای ارتش در حمایت از نبرد قهرمانانه مردم سودان به منظور دستیابی به هدف قیام در مقابل «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان همکاری می‌کنند.

اوایل هفته، گروهی از بیش از ۳۰ دیپلمات سودانی درون و خارج از سودان با صدور بیانیه‌ای مشترک سلطه ارتش سودان بر این کشور را محکوم کردند و تأکید کردند که سفرای سودان در بلژیک، سوئیس و فرانسه خواستار تثبیت وفاداری به دولت حمدوک هستند.

از طرف دیگر، برهان، «عدلان ابراهیم» رئیس سازمان هواپیمایی این کشور را پس از ازسرگیری پروازها از و به فرودگاه بین‌المللی خارطوم در روز چهارشنبه هفته جاری، اخراج کرد.

سودان در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

این کشور از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شد که قرار بود به مدت ۵۳ ماه ادامه یابد و در اوایل سال ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود.  اما صبح دیروز رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت  نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد و مدعی شد: «ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد.آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند».

در واکنش به اظهارات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است. بنا بر اعلام وزارت اطلاع‌رسانی سودان، عبدالله حمدوک پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. نیروهای نظامی سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ در حمایت از آنها صادر کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =