تولید بنزین کم شد؟

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره ادعاهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و خبری مبنی بر کاهش تولید بنزین در کشور و افزایش پدیده قاچاق سوخت برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور در شرایط بهینه ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است؛ متاسفانه برخی آمار ارائه شده در سال‌های گذشته درحالی از ظرفیت تولید ۱۱۵ میلیون لیتری حکایت دارد که با احتساب ظرفیت تولید بنزین خام در سبد تولید بنزین موتور به عنوان بنزین نهایی، سعی در بزرگ‌سازی ارقام داشته است.

طی سال‌های گذشته در حالی ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۱۵ میلیون لیتر عنوان شده است که ظرفیت واقعی کشور ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است؛ در این آمار ۱۰ میلیون لیتر از ۱۱۵ میلیون لیتر اعلامی متعلق به بنزین خام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس است که در صورت تزریق روزانه حداقل سه میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر اکتان‌افزا می‌تواند در سبد نهایی بنزین یعنی بنزین‌موتور قرار بگیرد. این در شرایطی است که هم‌اکنون چنین ظرفیتی برای صنعت مهیا نیست و نمی‌توان روزانه این حجم از اکتان‌افزا را در داخل کشور تولید کرد.

هم‌اکنون تنها دو شرکت شیمی‌بافت و پتروشیمی بندرامام در مجموع قادر به تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون لیتر MTB هستند؛ بنابراین باتوجه به حجم موردنیاز و میزان توان تولید اکتان‌افزا نمی‌توان ۱۰ میلیون لیتر بنزین خام ستاره خلیج‌فارس را عملیاتی کرد؛ لازم به یادآوری است که همین حجم تولیدی نیز در دیگر شرکت‌های پالایشی از جمله اصفهان، ‌اراک و تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر باید تاکید کرد که در سال گذشته در بهترین شرایط به صورت میانگین حدود ۹۳.۵ میلیون لیتر در روز بنزین تولید شده است که این رقم پارسال باوجود حجم تعمیرات اساسی گسترده و انجام عملیات اورهال در پالایشگاه‌های بزرگی چون آبادان، بندرعباس، اصفهان و تهران نه تنها روند کاهشی تجربه نکرده است، بلکه با حداکثر ظرفیت، به صورت میانگین تولید روزانه ۹۵ میلیون لیتر را محقق کرده است. بنابراین ظرفیت تولید بنزین در سال گذشته ۱۰۳ میلیون لیتر بوده که امسال نیز بر همین مبناست.

شایان ذکر است که در این روند مجموعه‌ای از تغییرات و اصلاحاتی در شهریور و مهرماه سال جاری در واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس انجام گرفت تا به صورت پیوسته از پالایش ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به ۴۵۰ هزار بشکه برسد و با افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای خوراک این پالایشگاه به میزان تولیدات آن افزوده شود.

درباره ابهام پیش آمده در روند صادرات نیز باید اذعان کرد که میانگین مصرف بنزین پارسال روزانه ۷۵.۵ میلیون لیتر و میانگین تولید روزانه بنزین نیز ۹۳.۵ میلیون لیتر بوده است، همچنین نزدیک به دو میلیارد لیتر از قراردادهای فروش محقق نشده است.

اما در سال جاری و با توجه به کنترل اپیدمی کرونا و شرایط ایمنی ایجاد شده در سطح کشور، مصرف روزانه بنزین در هشت ماه امسال با یک رشد تصاعدی به روزانه ۸۶ میلیون لیتر رسیده است که نسبت به میانگین مصرف سال گذشته به بیش از ۱۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

باتوجه به این که در سال جاری مازاد تولید بنزین به ۸ میلیون لیتر رسیده، براساس تکلیف قانونی به افزایش موجودی ذخایر مخازن راهبردی سوخت کشور تخصیص داده شده است؛ این درحالی است که ذخیره‌سازی‌های راهبردی سوخت به‌واسطه بی‌توجهی به تراز تولید و مصرف و پیش‌فروش‌های پارسال که هم‌اکنون عملیات آنها به دولت سیزدهم منتقل شده است، به صفر رسیده بود.

بنابراین منطقی و عقلانی بود تا با مدیریت و بازنگری قراردادها و روند صادرات از ایجاد خسارت‌های بیشتر به این صنعت ممانعت شود تا بار دیگر کشور با افزایش رویه مصرف بنزین، میزان تولید و صادرات بی‌برنامه مجدد به واردکننده بنزین تبدیل نشود.

باید تاکید کرد که مسیر رشد مصرف بنزین که در ماه گذشته و ماه جاری روزانه به بیش از ۹۰ میلیون لیتر رسیده است، خود موید این موضوع است. بنابراین موضوع کاهش صادرات و به موازات آن افزایش قاچاق بنزین موضوعیت نداشته و اظهارات و ادعاهای مطرح شده در این خصوص غیرکارشناسی و بدون استناد به اطلاعات مستند اعلام شده است.

کد خبر: 1120136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =