حمید حسینی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص احتمال باب شدن دلالی و خرید و فروش بنزین در طرح تازه بنزینی دولت گفت: همین حالا هم خرید وفروش بنزین و گازوئیل را داریم. بسیاری از خودروهای سنگین فعال نیستند و سهمیه کارت گازوئیل و بنزین خود را میفروشند. اما چون دولت نرخ آزاد دارد، قطعا خیلی به چشم نمیآید. در مورد این طرح هم باید گفت همه چیز به این بستگی دارد که دولت وارد عرضه بنزین شود یا خیر.
وی ادامه داد: طرحهای این چنینی که مثل کارت سبز بنزین هستند و پیش از این اتاق بازرگانی مطرح کرده بود، هر کدام اجرا شود چند هدف دارد که ارزشمند است. اولین مساله رعایت عدالت است. یعنی بنزین را به عنوان یک حق برای مردم در نظر بگیریم و بگوییم همه ایرانیها بر اساس کد ملی این کالای یارانهای را بگیرند.
حسینی گفت: دومین مساله کم کردن قاچاق است چون میزان عرضه کم میشود. حدود ۳ میلیون خودرو و ۱۱ میلیون موتور داریم که برای موتور روزی یک لیتر و برای خودرو روزی دو لیتر بنزین یارانهای ارائه میشود. یک سهمیه اضافی هم به حمل و نقل عمومی میدهیم. قطعا اینکه به ۸۰ میلیون ایرانی نفری ۱۵ لیتر بنزین بدهیم، میزان توزیع بنزین یارانهای را کم میکند. از این نظر میتواند موثر باشد و قاچاق را کاهش دهد.
این کارشناس انرژی عنوان کرد: با اجرای این طرح تازه بنزینی، سه هدف رعایت عدالت، کاهش قاچاق و کاهش مصرف محقق میشود. از طرفی اگر فکری برای حمل و نقل عمومی نشود، ممکن است باعث افزایش قیمت شود و دلالی را باب کند. باید جزئیات ساز و کار طرح از سوی دولت ارائه شود تا بتوان آن را بهتر ارزیابی کرد.
نظر شما