آلمان را بیشتر بشناسیم / جاذبه های شهر برلین

برلین یکی از پهناورترین شهرهای آلمان و پایتخت و قلب تپنده آلمان است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، برلین یکی از پهناورترین شهرهای آلمان و پایتخت و قلب تپنده آلمان است. مساحت این شهر ۹ برابر شهر پاریس است. در صورت سفر به این شهر شما می­توانید با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی تمام نقاط از فقیرترین تا غنی ترین بخش های آن سفر کنید. در این مقاله قصد داریم لیستی از دیدنی­ترین مکان­ها و بهترین جاذبه های گردشگری برلین را به شما ارائه دهیم.

1-منطقه الکساندر

منطقه مربع شکل الکساندر یکی از بهترین جاذبه های گردشگری برلین  است و در واقع اولین نقطه­ای است که مسافران پس از ورود به برلین برای گردش و وقت­گذارانی انتخاب می­کنند. در زمان جدایی دو آلمان، این منطقه که در بخش مرکزی برلین (mitte) اما در قسمت شرقی آن قرار دارد، بسیار مورد توجه دولت آلمان شرقی (جمهوری دموکراتیک آلمان) قرار داشت. در آن زمان برج مخابراتی عظیمی در این منطقه برپا شد که هنوز هم بلندترین سازه آلمان است. امروزه این منطقه مرکز حمل و نقل عمومی و  پربازدید ترین نقطه  برلین است،  بطوریکه روزانه بیش از ۳۵۰ هزار نفر از آن بازدید می­کنند. میدان الکساندر پلاتز  و مرکز خرید عظیم Alexa در این منطقه قرار داردند.

برلین

2-برج تلویزیونی برلین |  Fernsehturm

برج برلیندر لیست دیدنی­های برتر برلین، بدون شک مرتفع­ترین آن­ها برج برلین یا برج تلویونی برلین (برج مخابرتی برلین) است. این برج ۳۶۸ متری و ۱۴۷ طبقه­ای بلندترین سازه آلمان و چهارمین سازه مرتفع اروپا محسوب می­شود. این برج از نظر ظاهری بسیار به برج میلاد شبیه است اما برج میلاد با ۴۳۵ متر  ارتفاع از آن بلندتر است. در وسط این برج یک رستوران گردان وجود دارد که هر ۳۰ دقیقه یکبار می­چرخد. برج برلین در میدان الکساندر قرار دارد و به همین دلیل گاهی به آن برج آلکس هم گفته می­شود.

3-تالار شهر برلین Rotes Rathaus |     

ساختمان شهرداری برلین با نام مستعار روتس راتوس (Rotes Rathaus) یا تالار شهر سرخ (Red city hall) مقر تاریخی شهرداری برلین است. این ساختمان با سبک معماری نئو رنسانس ساخته شد  و چون در ساخت آن آجرهای قرمز به کار رفت، از این رو به آن تالار شهر سرخ می­گویند. این بنا یک همتا در ایران دارد، در میدان ساعت شهر تبریز خودمان!

بنای تاریخی دوازه براندربورگ آلمان، از بهترین جاذبه های گردشگری برلین است و از نمادهای مهم و معروف اروپا محسوب می شود.  فردریک ویلهلم دوم در قرن ۱۸ فرمان ساخت این دروازه را صادر کرد. هم­اکنون این اولین سازه نئوکلاسیک برلین،  ۲۶ متر ارتفاع و ۶۵.۵ متر طول دارد. دروازه برندربورگ برلین بر پایه ۶ ستون اصلی استوار است و در میان این ستون­ها پنچ گذرگاه تعبیه شده است. از نظر جغرافیایی در غرب شهر برلین واقع شده و در تقاطع خیابان ابرت با  معروف­ترین خیابان برلین یعنی خیابان ۱۴۰۰ متری اونتر دن لیندن ((Unter den Linden قرار دارد. بر فراز این دروازه عظیم تاریخی، مجسمه یک  ارابه چهار اسبه قرار دارد که یک الهه بالدار آن را می­راند.

برلین

جزیره موزه یکی از شگفت­انگیزترین و بهترین جاذبه های گردشگری برلین است که در مرکز شهر برلین توسط رود اسپری (Spree) احاطه شده است و پنج موزه مختلف و کلیسای جامع برلین را در خود جای داده است. این جزیره  یکی از سه اثر برلین است که در سازمان یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان ثبت شده­اند. موزه پرگامون (Pergamon)، موزه آلتس (Altes) و موزه بود (Bode)  و موزه نویزه ( neuse) و  موزه آلته ناسیونال گالری، پنج  موزه­ منحصر به فرد این جزیره هستند. به خصوص موزه وسیع پرگامون که مملو آثار شاهکاری از هنرهای اسلامی و مصری و رومی و بابِلی است. جزیره موزه در حاشیه خیابان اونتر دن لیندن قرار دارد. در واقع خیابان اونتر دن لیندن از جزیره موزه تا دروازه براندنبورگ امتداد یافته است.

یکی دیگر بهترین جاذبه های گردشگری برلین، کلیسای جامع برلین است که آن هم در جزیره موزه قرار دارد. در این کلیسا انجام مراسمات مذهبی و کلیسایی، مراسم­های دیگری مثل مراسم­های دولتی و کنسرت نیز برگزار می­شود. این بنا از سه جنبه شهرت دارد:  یکی به خاطر گنبد زیبای ۷۵ متری ساختمان بخش مرکزی کلیسا است که به خصوص از دور جلوه بی­نظیری به آن بخشیده است. دیگری به خاطر معماری مجلل داخل کلیسا با آن گچ بری های خاص و چشم نواز است. دلیل سوم هم به خاطر آرامگاه حیاط کلیسا است که محل دفن ۹۷ نفر از افراد برجسته تاریخ آلمان از جمله یوآخیم سوم، فردیش، فردریش یکم و فردریش ویلهلم دوم است.

۴- کلیسای جامع فرانسوی | French Cathedral

در قرن هجدهم تعدادی از فرانسویان موسوم به هوگونت­ها که مذهب پروتستان داشتند به برلین پناهنده شدند. در این زمان پادشاه وقت، فردریش یکم دستور ساخت یک کلیسا را برای آن­ها صادر کرد. کلیسای جامع فرانسوی که در میدان Gendarmenmarkt  قرار دارد، امروزه یکی از برترین جاذبه های گردشگری برلین محسوب می­شود. عمده شهرت این کلیسا به خاطر برج بسیار بلند ۷۰ متری آن است. بر اوج این برج فوق­العاده زیبا یک گنبد سبزرنگ نصب شده است.

برلین

۵-کلیسای یادبود قیصر ویلهلم | Kaiser Wilhelm Memorial Church

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم در غرب برلین قرار دارد. بنای ابتدایی این کلیسا در قرن نوزدهم گذاشته شده اما در طول سالها دچار حوادث و تخریب شد و ساختمان فعلی مدرن آن از مرمت ساختمان آسیب دیده در بین سال­های ۱۹۵۹ تا سال ۱۹۶۳ احداث گردید. با این­ حال بخشی از ویرانه­های جنگی عمدا بازسازی نشد و از آن به عنوان جاذبه گردشگری و یادگار جنگ استفاده می­شود. جاذبه ای که باعث شده ما آن را در لیست بهترین جاذبه های گردشگری برلین قرار دهیم. ساختمان جدید کلیسا با معماری مدرن و با استفاده از شیشه و استیل ساخته شده است و در ساخت دیوار آن از ۲۱۲۹۲  قطعه شیشه رنگی استفاده شده است.

6-یادبود دیوار برلین | Berlin Wall Memorial

بعد از جنگ جهانی دوم، آلمان به دو بخش آلمان شرقی تحت سیطره شوری و آلمان غربی تحت سیطره آمریکا   تقسیم شد و برلین هم که در مرز این جدایی قرار داشت به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شد و بین این دو قسمت دیوار کشیده شد. مرز بین برلین شرقی و برلین غربی به شدت محافظت می شد و  بین آنها سه گذرگاه تعبیه شده بود که معرفترین آن ایست بازرسی چارلی بود. این دیوار نماد جنگ سرد بود و ۱۵۵ کیلومتر طول داشت و به مدت ۲۸ سال بین شرق و غرب آلمان فاصله انداخته بود. پس از وحدت دو آلمان ۱.۴  کیلومتر  از بخش انتهایی این دیوار به همراه محوطه محافظت شده پشت آن همچنان حفظ شد و از آن به عنوان یادمان دیوار برلین یاد می­شود. در اینجا گردشگران می­توانند تا اندازه زیادی تاریخچه تقسیم­بندی آلمان را درک کنند، چون، آثار موانع مرزی حفظ شده و اسناد تاریخی از وقایع اتفاق افتاده به معرض دید گذاشته شده است.

7-ایست بازرسی چارلی | Checkpoint Charlie

ایستگاه بازرسی چارلی یک پاسگاه مرزی به جا مانده از زمان جدایی شرق و غرب آلمان از یکدیگر است. هر چند اکنون دیوار برلین برچیده شده اما با این وجود ایست بازرسی چارلی به صورت نمادین حفظ شده و از آن به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده می ­شود.

برلین

8-ساختمان رایشتاگ | Reichstag

یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری برلین  ساختمان تاریخی رایشتاگ در نزدیکی دروازه براندنبورگ است. جلسات مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) در این ساختمان برگزار می­شود. این ساختمان معروف­ترین سازه سیاسی آلمان است و یک گنبد شیشه­ای جذاب دارد.  گردشگران می­توانند در صورت ثبت نام در سایت رایشتاگ و تهیه بلیط وارد این ساختمان شوند و به گشت و گذار بپردازند و از بخش­های مختلف آن بازدید کنند.  از  سقف آن بالا بروند و وارد گنبد شیشه­ای آن شوند و تالار اصلی مجلس را  درست زیر پای خود مشاهده کنند. حتی گردشگران می­توانند یک تور تهیه کنند و از طریق آن به جلسات علنی بوندستاگ گوش کنند.

9-محله نیکولای | The Nikolai Quarter

یکی دیگر از جاذبه­های دیدنی شهر برلین، محله قدیمی نیکولای برلین است. این محله از چندین خیابان باریک و زیبا تشکیل شده که با قدم زدن در آن انگار در زمان سفر می­کنید و به برلین قدیم پا می­گذارید. اکثر ساختمان­های این محله مطابق با سبک معماری باروک آلمان بنا شده­اند.  این محله در مجاورت رودخانه اسپری واقع شده است.  کلیسای سنت نیکولاس در این محله قرار دارد. این کلیسا چند موزه هنرهای قرون وسطایی را در خود جای داده است. در خیابان­های محله نیکولاس فروشگاههای سوغاتی و عتیقه فروشی­ها و کارگاههای هنری بسیاری وجود دارد و کافه و رستوران­های دنج با غذاهای بسیار لذیذ

  ۱۰-باغ حیوانات بزرگ و ستون پیروزی | Grosser Tiergarten and the Victory Column

این مجموعه ابتدا به عنوان شکارگاه محفظت شده برای خانواده سلطنتی برلین استفاده می­شد، اما بعدها به پارک عمومی تبدیل شد.  امروزه این پارک به سبک تزئینی انگلیسی بازسازی شده و  وسعت آن به حدود ۲۱۰ هکتار می­رسد. این پارک از انبوهی از درختان، چمنزارهای سبز و  حاشیه­های گلکاری شده پوشیده شده است و علاوه بر این محل استقرار تعدادی از آثار مهم و تاریخی آلمان است. مهم­ترین اثر تاریخی این پارک ستون پیروزی است که طرح اولیه آن در سال ۱۸۷۳ به مناسبت پیروزی پروس در جنگ دانمارک و اتریش ریخته شد. برای رفتن به بالای این بنای یادبود نمادین، ۲۸۵ پله تعبیه شده است.

11-جنگل گرون والد | Grunewald Forest | گرین وود

در وسط شهر برلین یک جنگل به معنای واقعی سرسبز و وسیع به وسعت ۳۰۰۰ هکتار قرار دارد که نام آن جنگل گرون والد است، یک گردشگاهِ جذاب و سرسبز. جایی که در آن انواع درختان بلوط، راش، کاج، توس و صنوبر رشد یافته و زیستگاه انواع پرندگان، گوزن و حتی خوک‌های وحشی است.  از جاذبه­های گردشگری دیگر آن، می­توان به سه دریاچه کوچک قابل شنا کردن و تپه مصنوعی ۸۰ متری اشاره کرد. یک بنای یادبود متعلق به دوران پادشاهی ویلهلم اول و یک موزه با آثار فاخر قرن پانزده تا نوزده نیز در محوطه داخل این جنگل قرار دارند.

برلین

12-کاخ  شارلوتنبورگ | Charlottenburg Palace | Schloss Charlottenburg

شارلوتنبورگ برلین  اواخر قرن هفدهم فردریش سوم امپراتور  وقت آلمان و پادشاه پروس دستور داد  تا کاخی در وسط یک باغ باصفا برای همسرش سوفیا شارلوت بنا شود.  بعدها این عمارت شاهانه به اشلوس شارلوتنبورگ موسوم شد.  کاخ  شارلوتنبورگ امروزه یکی از چشم نوازترین و بهترین جاذبه های گردشگری برلین است و با گنبد بلند ۵۰ متری­اَش دورنمای بسیار باشکوه و چشم­نوازی دارد.  فضای داخلی کاخ کاملا سلطنتی است. اینجا چند نسل محل سکونت شاهان و ملکه­های آلمان بود و مهمانی­های بسیار پر زرق و برقی در آن برگزار می­شد.  امروزه در محوطه اطراف کاخ، پارک کاخ شارلوتنبورگ قرار دارد. یک پارک خوش­ساخت به سبک فرانسوی که در بخشی از آن مقبره خاندان سلطنتی واقع شده است.

13-باغ و موزه گیاهشناسی برلین |  Garden and botanical botanical museum

باغ­موزه برلین-داهلم در یک زمین ۴۳ هکتاری بناشده و از یک باغ گیاه­شناسی و یک موزه و یک کتابخانه تشکیل شده است. باغ گیاهشناسی از چندبخش تشکیل شده است. یک باغ اختصاصی کشاورزی با ۲۲۰۰۰ گونه درخت و درختچه دارد. همچنین یک ناحیه رو باز دارد، که خود از چند بخش تشکیل شده که برحسب جغرافیا مرتب شده­اند و هر بخش برای نگهداری یکی از  انواع گیاهان  استوایی، نیمه استوایی، دارویی و… در نظر گرفته شده است. همچنین چند ساختمان و خانه شیشه­­ای مانند نمایشگاه کاکتوس دارد. حتی دریاچه­­ی نسبتا بزرگی دارد که زیستگاه انواع گیا­هان دریایی است. در موزه آن هم طیف گسترده­ای از گیاهان بالغ بر بیش از دو میلیون گیاه به نمایش گذاشته شده است.

۱۴-باغ‌ جانورشناسی برلین | Zoologischer Garten Berlin

باغ برلین [کلیک و کشیدن برای جابجایی] جالب است بدانید که برلین از سال ۱۸۴۴ دارای باغ جانورشناسی بوده است. طی سالیان متمادی گردشگران از باغ جانورشناسی برلین به عنوان یکی از  بهترین جاذبه های گردشگری برلین یاد کرده­اند. بعد از بازدید باغ جانورشناسی برلین آدم حس می­کند که توانسته به آرزوی دیرینه خود جامع عمل بپوشاند و توانسته دسته بزرگی از انواع و اقسام حیوانات را یکجا و ایمن و بی دردسر از نزدیک ببیند (بیش از ۱۵ هزار جانور از ۱۶۰۰ گونه).  در باغ جانورشناسی برلین سعی شده حیوانات در محیطی مشابه محیط طبیعی خود نگهداری شوند. یکی از دلایل شهرت این باغ وحش، برنامه­های موفق زادگیری یعنی برنامه­های تولید مثل جانورانی بوده است که در حال انقراض بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =