تویوتا با همکاری آژانس فضایی ژاپن خودروی ماه‌نورد می‌سازد

همه تویوتا را با خودروهایش روی زمین می‌شناسند، اما این شرکت به تازگی به دنبال ساخت وسیله نقلیه‌ای برای خارج از سیاره زمین یعنی ماه است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تویوتا در حال همکاری با آژانس فضایی ژاپن یا JAXA است تا در بخشی از طرح‌های جاه‌طلبانه‌اش و به بهانه کمک به مردم برای زندگی در ماه و پس از آن در مریخ تا سال ۲۰۴۰ یک وسیله نقلیه اکتشافی طراحی کند.

تویوتا نام این خودرو را برای ادای احترام به خودروی کاربردی اسپرتش یعنی تویوتا لندکروز، «کروز ماه‌نورد» یا Lunar Cruiser گذاشته است. این خودرو قرار است که برای اواخر دهه ۲۰۲۰ طراحی و از ایده به واقعیت تبدیل شود.

این خودروی مریخ‌نورد فضای کافی برای حمل دو نفر فضانورد را دارد و به مدت ۱۴ روز می‌تواند آنها را درون خود جابه‌جا کند؛ به شکلی که فضانوردان داخل آن می‌توانند زندگی و کار کنند.

تویوتا با همکاری آژانس فضایی ژاپن خودروی ماه‌نورد می‌سازد

تاکائو ساتو، سرپرست پروژه لونار کروز در تویوتا، می‌گوید: این وسیله نقلیه با این ایده طراحی شده که انسان‌هایی که قرار است در آینده به ماه یا مریخ سفر کنند، درون آن غذا بخورند، کار کنند، بخوابند و در خودروهای خود با دیگران به طور ایمن ارتباط برقرار کنند.

او می‌افزاید: ما به فضا به عنوان مکانی برای دگرگونی خود در هر قرن می‌بینیم. با رفتن به فضا، ممکن است بتوانیم ارتباطات راه دور و سایر فناوری‌هایی را توسعه دهیم که برای زندگی انسان ارزشمند خواهند بود.

تویوتا با همکاری آژانس فضایی ژاپن خودروی ماه‌نورد می‌سازد

گفتنی است که شرکت گیتای (Gitai) ژاپن در این پروژه با تویوتا همکاری می‌کند و قرار است که یک بازوی روباتیک برای این خودرو بسازد که برای انجام وظایفی چون بازرسی و نگهداری طراحی شده است. این بازوی روباتیک، تجهیزات چنگک مکانیکی دارد که به آن امکان می‌دهد تا مانند ابزارهای مختلف، گود کردن، جمع کردن خاک و جارو کردن را انجام دهد.

تویوتا از زمان تأسیس خود در دهه 1930، همیشه نگران از دست دادن تجارت اصلی‌اش با گذشت زمان بوده و از این رو، در زمینه‌هایی چون مسکن، قایق، جت و روبات هم وارد شده است.

قرار است ساخت و ساز خودروی لونار کروز امسال در «شهر بافته شده» تویوتا در نزدیکی کوه فوجی آغاز شود.

شهر بافته شده کجاست؟

تویوتا به منظور آزمایش خودروهای خودران، فناوری‌ها و روبات‌های هوشمند، ساخت شهری را از سال گذشته شروع کرده که نخستین ساکنان آن کارکنان این پروژه و خانواده‌هایشان به همراه جمعی از فروشنده‌ها، محققان و دیگر همکاران این طرح خواهند بود. این شهر هوشمند ۲ هزار نفری در دامنه کوه فوجی ژاپن دایر شده است.

آکیو تویودا، مدیرعامل شرکت تویوتا، این طرح را یک آزمایشگاه زنده خواند که در آن محققان، دانشمندان و مهندسان روی طرح‌های نوین و در حال ظهور حوزه فناوری در یک محیط واقعی زندگی، تحقیق و آزمایش می‌کنند. بنا بر اظهارات تویودا، برقراری ارتباط از طریق داده‌ها و سنسورها ما بین سیستم‌های حمل و نقلی و ساختمان‌ها در شهر بافته شده – که اشاره به ساختار شبکه‌ مانند این شهر دارد- این امکان را به می‌دهد تا محققان ژاپنی تکنولوژی هوش مصنوعی را در دنیای مجازی و واقعی امتحان و در واقع از پتانسیل بالای هوش مصنوعی استفاده کنند.

این شهر در مساحت 175 هکتاری بنا شده که سابقا محل یکی از کارخانه‌های تویوتا بوده است. تامین انرژی این شهر با روش‌های پایدار و سازگار با طبیعت خواهد بود؛ برای تامین سوخت مورد نیاز و برق مصرفی از سلول‌های سوخت هیدروژنی و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

به گفته طراحان، تنها خودروهای خودران که آلودگی ناشی از سوخت فسیلی ندارند، اجازه تردد در خیابان‌های این شهر را خواهند داشت.

مدیرعامل تویوتا درباره طراحی این شهر می‌گوید: در زمانی که فناوری و فضای مجازی، زندگی ما را احاطه کرده و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر را در فضای واقعی مختل کرده است؛ شهر بافته تلاش می‌کند تا راهی را برای برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر در محیط شهری باز کند؛ ارتباط مستقیم انسان‌ها با یکدیگر، نوعی از ارتباط است که منجر به سلامت و شادابی شده، تولید و نوآوری را به ارمغان می‌آورد.

ژاپنی‌ها شیفته ماهند

شیفتگی ژاپنی‌ها به ماه روز به روز افزایش پیدا می‌کند. به تازگی یک شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنی به نام ispace در حال کار روی ماه‌نوردانی است که از اواخر امسال میلادی قرار است روی ماه فرود بیایند و در مدار آن حرکت کنند.

این علاقه فقط مختص شرکت‌ها نیست، بلکه شهروندان متمول ژاپنی هم به ماه علاقه خاصی پیدا کرده‌اند. مثلا یوساکو مائزاوا تاجری است که اخیرا از خود در حال شناور شدن در ایستگاه فضایی بین‌المللی ویدئو گرفته و به تازگی سفر با کشتی ستاره‌ای ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، برای گردش به دور ماه را برای خودش رزرو کرده است.

این کشور همچنین یک برنامه اکتشاف فضایی دارد که قرار است تا نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ یک ژاپنی را به عنوان اولین فرد غیرآمریکایی روی کره ماه فرود بیاورد. طرح ارائه شده به هدف ژاپن در جهت پرتاب یک کاوشگر برای اکتشافات در سطح مریخ در سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کند. این طرح به یافتن راه‌هایی برای تولید برق خورشیدی در فضا نیز اشاره دارد. چین همسایه ژاپن نیز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک قدرت بزرگ فضاپیمایی تبدیل شود چین نیز مانند ژاپن قصد دارد فضانوردانی را روی ماه بفرستد و رقابت فضایی در آسیا را نزدیک‌تر کند. در ماه مه، چین دومین کشوری بود که توانست یک مریخ‌نورد را روی مریخ بفرستد.

کد خبر: 1127668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =