ضرورت توجه مدیران به اهمیت پژوهش قبل از سیاست گذاری/ در اجرا و استفاده از نتایج پژوهش‌ها مشکل داریم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خلأ استفاده از پژوهش‌های حوزه علوم انسانی با تصویب یک قانون یا سند جدید حل نمی‌شود بلکه ایراد در اجرا و استفاده از نتایج پژوهش‌ها است.

محمد حسین ساعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به خلا استفاده از پژوهش‌های انجام شده در حوزه علوم انسانی در سیاست گذاری‌های کلان کشور اظهار کرد: در واقع تصمیم گیری‌های مسئولان باید مبتنی بر نتایج پژوهش‌های انجام شده در این حوزه باشد.

کمترین اشتغالزایی برای رشته علوم انسانی

وی با بیان اینکه پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه علوم انسانی باید نیازهای اجرا در حین انجام پژوهش کردن را برآورده کند، گفت: این اصول در اسناد بالا دستی یا تاسیس پژوهشکده‌ها یا در ریل گذاری‌ها وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مشکلات حوزه پژوهش عنوان کرد: در حال حاضر به عقیده بنده مشکل در اجرای نتایج پژوهش‌ها است. این مشکل نیز در هیچ سندی قید نشده است. افرادی که در پست‌های مختلف مسئولیت بر عهده دارند، احساس می‌کنند که فرصت اندکی برای اجرا کردن در اختیار دارند، به همین منظور می‌خواهند هر چه سریعتر به نتیجه برسند.

وی تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌ای فکری که در اثر پژوهش ایجاد می‌شود و باید قبل از تصمیم گیری‌ها رخ دهد را هزینه نکنند.

ساعی ادامه داد: با توجه به نکات گفته شده، من مشکل خلأ استفاده از پژوهش‌های انجام شده در حوزه علوم انسانی را در تصویب یک قانون یا سند جدید در این حوزه نمی‌دانم؛ بلکه ایراد در اجرا و استفاده از نتایج پژوهش‌ها است. در نتیجه مدیران و روسای نهادها و سازمان‌ها باید به اهمیت پژوهش قبل از اخذ تصمیم یا سیاست گذاری واقف شوند.

این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: بنده پیشنهاد می‌دهم لیستی از اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها که ایده‌های پژوهشی معطوف به اجرا دارند، تهیه شده و در قالب احکام مشاوره به مدیران دولتی و غیر دولتی در حوزه اجرایی و عملیاتی ابلاغ شود. شاید این موضوع باعث کاهش شکاف بین پژوهشگران و مدیران کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =