مادران سیگاری کودکانی نابه‌هنجار تربیت می‌کنند / شکسته شدن قبح استعمال دخانیات در میان نسل جوان

استاد دانشگاه جامعه‌شناسی گفت: مادران سیگاری کودکان نابه‌هنجاری تحویل جامعه می‌دهند؛ چراکه مادر سیگاری خشم و فشارهای روانی ناشی از مصرف سیگار را روی کودک تخلیه می‌کند.

امان‌الله قرایی‌مقدم استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل افزایش تمایل زنان به سیگار گفت: متاسفانه سیگار کشیدن در بین زنان مخصوصا دختران جوان که امید جامعه هستند رو به افزایش است که مهم‌ترین عامل آن جمع همسالان و دوستان است. علاوه عوامل محیطی و خانواده، دورهمی‌هایی که جوانان به دور از چشم خانواده‌ها می‌گیرند هم موثر است. تابوشکنی رسانه هم نقش مهمی در سیگاری شدن جوانان دارد.

تشویق به استعمال دخانیات با نمایش نقش اول‌های سیگاری درسریال‌ها / برنامه‌ بلند مدتی برای مقابله با مصرف وجود ندارد

وی افزود: علاوه بر این‌ها سرخوردگی‌های نسل جوان، ناامیدی از آینده و نداشتن دلخوشی در جامعه از دیگرعوامل تاثیر گزار در این حوزه هستند.

قرایی‌مقدم عنوان کرد: روزبه‌روز بر تعداد زنان و دخترانی که در خیابان‌ها و در حضور عموم مردم سیگار می‌کشند، افزوده می‌شود. دختران جوانی که هنور ازدواج نکرده‌اند در معابر و خیابان‌ها به صورت فردی و گروهی در حال مصرف سیگار هستند در حالی که این کار  تاثیرات مخربی بر روی آینده و ازدواج این دختران دارد.

وی سیگار کشیده زنان را هزار برابر مخرب‌تر از مردان دانست و گفت: سیگارکشیدن زنان سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد و علاوه بر اینکه بر سلامتی خود آنها تاثیر می‌گذارد بر سلامتی جسمی و روحی فرزندانشان هم تاثیرگذار است.

استاد دانشگاه افزود: مادران سیگاری کودکان نابه‌هنجاری تحویل جامعه می‌دهند؛ چراکه مادر سیگاری خشم و فشارهای روانی ناشی از مصرف سیگار را روی کودک تخلیه می‌کند.

وی افزود: رسانه‌های بیگانه، فیلم‌های سینمایی، سریال‌های ماهواره‌ای ترکیه، آمریکا و غیره تاثیر زیادی بر افزایش تمایل به مصرف سیگار دارد.  قبح سیگار کشیدن در میان نسل جوان شکسته شده است. .

قرایی‌مقدم عنوان کرد: نمایش استعمال سیگار در فیلم و سریال‌های داخلی هم در تشدید این موضوع موثر است. علاوه بر این مصرف سیگار توسط سلبریتی‌ها هم منجر به این می‌شود که نسل جوان از این افراد الگوبرداری کنند.

وی سیگار را دروازه ورود به اعتیاد، فحشا و خلاف داست و ادامه داد: در مدارس سیگار کشیدن رایج است. در فضای مجازی هم سلبریتی‌ها و افراد مشهور با شست‌وشوی مغزی جوانان چیزهایی که خود می‌خواهند را به آنها انتقال می‌دهند. ضعف در نه گفتن برای قبول شدن در جمع همسالان، نبودن شادی، تفریح و سرگرمی دجوانان را به سوی سیگار سوق می‌دهد.

استاد دانشگاه درخصوص راهکارهای کاهش مصرف دخانیات در جامعه توضیح داد: افزایش امید در جامعه، ایجاد سرگرمی، دور کردن ناامیدی‌ها و ایجاد شادی و نشاط درجامعه می‌تواند در حل این موضوع تاثیرگذار باشد. تا زمانی که در جامعه یاس و نامیدی وجود دارد، مصرف سیگار کم نمی‌شود.

وی با اشاره به بی‌توجهی نسبت به پژوهش‌های دانشگاهی گفت: توجهی به پژوهش‌های دانشگاهی نمی‌شود و این مقالات زمانی تاثیرگذارند که جوانان آنها را ببیند و مسئولان به این موارد توجه کنند اما باز هم تاثیرگذارترین موضوع در این مسئله گروه همسالان هستند و باید برای این گروه برنامه داشت.

خبرنگار: فاطمه سخنوری

انتهای پیام /

کد خبر: 1184934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =