مسئولین دانشگاه‌ها در ازدواج دانشجویی کم‌کاری دارند/ ساخت خوابگاه‌های متاهلی در مرحله اجرا

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: طبق توافق‌ ساخت خوابگاه‌های متاهلی با وزیر علوم و وزیر مسکن و شهرسازی، زمین‌های دانشگاه‌ها در قالب طرح ملی مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی تحویل داده شده است. 

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز پیرامون آخرین وضعیت ساخت خوابگاه‌های متاهلی اظهار کرد: توافق‌نامه‌ ساخت خوابگاه‌های متاهلی با وزیر علوم و وزیر مسکن و شهرسازی بسته شده است و در حال حاضر روند اجرایی خود را طی می‌کند. طبق توافق‌ ساخت خوابگاه‌های متاهلی با وزیر علوم و وزیر مسکن و شهرسازی، زمین‌های دانشگاه‌ها در قالب طرح ملی مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی تحویل داده شده است. 

وی تشریح کرد: نکته‌ دیگری که در حوزه خوابگاه‌های متاهلی قابل توجه است این است؛ تعداد خوابگاه‌های کنونی در حال ساخت، از میزان نیاز جامعه دانشگاهی به خوابگاه‌های متاهلی بسیار کمتر است. ۵هزار یا ۱۰هزار خوابگاه‌ متاهلی برای جمعیت سه میلیونی که حدود یک میلیون نفر از آن درصورت فراهم‌شدن شرایط، مستعد ازدواج هستند کفایت نخواهد کرد. از این رو، یکی از اهداف مهم ستاد ازدواج دانشگاهیان، ایجاد نهضت فراهم‌سازی فضای مناسب مسکن برای زوجین جوان لازم الحمایت است‌.

ضرورت تبدیل ازدواج به یک جریان در جوامع دانشگاهی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر مجموع موضوعاتی مانند ترویج انگیزش ازدواج، همسان گزینی و معرفی، تسهیل مقررات، حمایت اقتصادی، اصلاح قواعد و ساختارهای داخل دانشگاه و مشاوره‌ها و حمایت‌های بعد ازدواج کنار هم قرار گیرد ازدواج، تبدیل به یک جریان مهم دانشگاهی خواهد شد. هماکنون برای هر کدام از این موضوعات بسته‌هایی طراحی شده و در حال اجراست. در حوزه اقتصادی نیز توافق‌نامه‌ای‌ با بانک‌ها در حمایت از ازدواج‌های دانشجویی پیشرو است.

رسالت ستاد اجرایی سند ازدواج دانشگاهیان در تسهیل‌ امر ازدواج جوانان 

حجت الاسلام رستمی با اشاره به برنامه‌های ستاد اجرایی سند ازدواج دانشگاهیان خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی سند ازدواج دانشگاهیان در حوزه توافق دستگاه‌ها برای تسهیلات ازدواج در حوزه مسکن تاکنون به توافقات خوبی با مسکن‌ و شهرسازی، شهرداری تهران و دانشگاه‌ها رسیده‌ است. همچنین این ستاد در حوزه تسهیل مقررات و اصلاح برخی از مقررات دانشگاهی که تفاوتی بین دانشجوی متاهل و مجرد قائل نمی‌شد و مشکلات فرزندآوری و تاهل را در نظر نمی‌گرفت فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

مسئولین دانشگاه‌ها در امر ازدواج جوانان عملکرد ضعیفی داشته‌اند 

وی با تاکید بر اینکه مسئولین دانشگاه‌ها در موضوع ازدواج عملکرد مطلوبی نداشتند، گفت: مسئولین دانشگاه‌ها باید هر اقدام مهمی را که به ازدواج‌ جوانان کمک کند جزو وظایف خود بدانند. البته تا کنون فعالیت‌ آنان رضایت‌بخش نبوده است. یکی از راهکارها برای حل مسئله کم‌کاری مسئولین دانشگاهی در امر مهم ازدواج، راه‌اندازی یک سیستم پایش است که در آن موفقیت‌های افرادی که در گسترش ازدواج بین جوانان عملکرد مطلوبی داشته‌اند، مشخص و موانع موجود در مسیر دانشگاه‌هایی که در این حوزه عملکرد ضعیفی داشته‌اند شناسایی شود.

خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1193901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =