سیاست‌های نتانیاهو باعث فروپاشی امنیت در اسرائیل می‌شود

یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، سیاست‌های نتانیاهو و ائتلافش باعث شده است تا شاهد فروپاشی امنیت در اسرائیل باشیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه هاآرتص در یادداشتی در این زمینه آورده است: ۱۷ سال پیش جنگ لبنان (با شکست) به پایان رسید، در آن زمان کمیته وینوگراد تشکیل شد تا علل شکاف‌های بزرگ در روند تصمیم گیری که منجر به جنگ شد را مشخص کنند.

بیشتر بخوانید:

شکست حتمی اسرائیل درصورت ورود به جنگ

نویسنده این یادداشت با ذکر این مقدمه تاکید کرد، طی چند هفته گذشته رئیس بخش عملیات ارتش به همراه رئیس بخش اطلاعات این نهاد نظامی به کنست آمدند تا شرایط و حال و روز ارتش را به اطلاع اعضای کابینه امنیتی برسانند.

این دو که به دستور وزیر جنگ آمده بودند، بعد از آنکه با درب بسته دفاتر وزرا موجه شدند تلاش نه چندان موفق خود را اینبار در کنست انجام دادند، آنها در این تلاش خود ارزیابی‌های خود را از شرایط دشمن و نیز اوضاع نیروهای ما ارائه کردند.

براساس گزارش منابع رسانه‌ای، رئیس شعبه اطلاعات نظامی اخیرا به نخست وزیر هشدار داده است که ساختار بازدارندگی اسرائیل به شدت دچار فرسایش شده است و ایران و حزب الله آن را فرصت تاریخی برای تغییر معادلات راهبردی در منطقه می‌دانند که علت اصلی آن هم بحرانی است که دست به گریبان اسرائیل است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است، به ر غم خطری که این رخدادها دارند، نخست وزیر حاضر به شنیدن نظرات رئیس ستاد ارتش نیست و آنرا به بعد از تصویب قانون اصلاحات قضائی موکول می‌کند.

حتی در خواست برای نشست فوق العاده کمیسیون امنیت و سیاست خارجی هم با مخالفت مواجه شده است و آنها نیز هفته گذشته حاضر به دریافت اطلاعاتی که وزارت جنگ تهیه کرده بود، نشدند.

اخیرا نیز خبر رسید که نخست وزیر در نشستی با وزیر جنگ و فرماندهان ارتش آنها را به دلیل اعلام این مسایل به رسانه‌ها توبیخ کرد و به آنها دستور داد تا آمادگی ارتش را حفظ کنند، او به آنها گفت، کابینه امنیتی اسرائیل برای بررسی میزان آمادگی ارتش تشکیل جلسه نمی‌دهد.

نویسنده سپس نتیجه گیری می‌کند: براساس قانون، ارتش زیر نظر کابینه اداره شده و وزیر مسئول آن هم وزیر جنگ است، زمانی که کابینه از زیر بار مسئولیت اطلاع رسانی شانه خالی کرده و حاضر به شنیدن نظرات فرماندهان عالی رتبه ستاد ارتش هم نیست، در واقع به وظیفه خود عمل نکرده و حاضر به پذیرش مسئولیت خود در رابطه با امنیت اسرائیل نیست.

حال وقتی که کمیسیون امنیت و سیاست خارجی هم گام در راه کابینه گذاشته و حاضر به انجام مسئولیت‌های نظارتی خود بر عملکرد کابینه و تصمیماتش نیست، این نهاد نیز از مسئولیت‌های خود شانه خالی کرده است.

به اعتقاد نویسنده یادداشت، قول‌های کابینه امنیتی و کمیسیون امنیت و سیاست خارجی در رابطه با برگزاری نشست بعد از تکمیل فرایند تصویب تغییرات قضائی به مثابه تشکیل جلسه بررسی انجام جنگ بعد از آغاز آن است.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند، سخن از ادامه تغییرات در ساختار اسرائیل است، این تغییر از طریق قبضه شدن تمامی قوا در درست رئیس قوه مجریه و متحدان وفادار او در حال انجام است، که به بهای تضعیف قوای دیگر صورت می‌پذیرد.

به دلیل تهدیدهای امنیتی روز افزون که از خارج شکل گرفته‌اند و زیان‌های گسترده‌ای که به ارتش، اقتصاد، امنیت و روابط خارجه وارد شده است و نیز به دلیل رفتارهای غیر مسئولانه ساختار رهبری اسرائیل، مشخصا می‌توان ابعاد خطر واقعی که اسرائیل را تهدید می‌کند را تجسم کرد، خطر و تهدیدی که نماد آن نتانیاهو و ساختاری است که او به دنبال تدارک برای ایجاد آن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =