تشریح عوامل افزایش تنش بین دانشجویان خوابگاهی / راهکار رسیدن به مهارت‌های ارتباطی چیست؟

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه شاهد گفت: متفاوت بودن میزان رشد اجتماعی دانشجویان عامل ایجاد تنش گفتاری و رفتاری در خوابگاه‌های دانشجویی است.

علیرضا طرخان مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علل ناسازگاری دانشجویان با یکدیگر در خوابگاه‌های دانشجویی اظهار کرد: پذیرش افراد در دانشگاه به معنای گذر از دوران نوجوانی به جوانی است. ورود به محیط دانشگاه و به ویژه زندگی در خوابگاه نیازمند آداب و دانایی‌های خاصی بوده که در گرو رشد اجتماعی افراد است.

بیشتر بخوانید: 

ظرفیت ۲۲۰ هزار نفری خوابگاه‌های دولتی در سال تحصیلی جدید

وی فرهنگ و زندگی و پرورش در محیط‌های مختلف تربیتی را ۲ عامل تاثیرگذار در میزان رشد یافتگی شخصیت اجتماعی افراد و دانشجویان دانست و گفت: برخی افراد به علت موضوعات فرهنگی و خانوادگی، رشد اجتماعی کامل و مناسبی ندارند. این افراد زمانی که در محیط‌های مختلف قرار می‌گیرند، برای برقراری ارتباط با سایرین ناتوان هستند. همچنین اگر این افراد در معرض مواجهه با نظرات مخالف یا متعدد قرار بگیرند، نمی‌توانند با دوستان ارتباط برقرار کنند.

طرخان گفت: حتی موضوعات جزئی مانند انتخاب محیط، تفریح، غذا و لباس هم در گرو رشد اجتماعی افراد است. در سال‌های اخیر رشد اجتماعی افراد به علت کرونا با مشکلاتی همراه بود. افراد به نوعی درگیر زندان اجتماعی در دوران کرونا بودند. در این راستا دانش آموزانی در فرآیند انتخاب رشته و ورود به دانشگاه هستند، تقریبا سه سال از زندگی خود را در این دوران گذراندند. 

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه شاهد ادامه داد: با توجه به تفاسیر گفته شده، وقتی افراد وارد زندگی خوابگاهی می‌شوند، به صورت ناخودآگاه قطب های منفی که باعث دفع و دوری است را فعال‌تر می‌کنند. آنان به دلایل فرهنگی و اجتماعی تحمل و تاب آوری بالایی ندارند. بنابراین وقتی در جمع و موقعیت زندگی گروهی قرار می‌گیرند، دچار تضاد شده و این تضاد هم باعث اختلاف با دیگران خواهد شد.

وی افزود: بنابراین تنش‌های گفتاری و رفتاری بین دانشجویان ایجاد شده و در بالاترین سطح به صورت انتقام گیری نمایان می‌شود. 

راهکارهای کاهش تنش بین دانشجویان دختر خوابگاهی

طرخان با تصریح بر اینکه با افزایش مهارت‌های ارتباطی می‌توان از وقوع تنش‌ در خوابگاه‌ها جلوگیری کرد؛ گفت: مهارت‌های ارتباطی از مهارت‌های کلامی ساده آغاز شده و شامل فرآیندهای پیچیده‌ای مانند همدلی کردن با افراد می‌شود. 

این استاد دانشگاه شاهد اضافه کرد: مهارت‌های ارتباطی به دانشجویان کمک می‌کند تا از دوران نوجوانی و حضور در فضای متفاوت خانواده جدا شود و تحمل  لازم برای پذیرش برخی از نظرات یا  اتفاقات مخالف نظر را داشته باشد. همچنین کمک می‌کند آرام آرام نقاط اشتراک با افراد حاضر در خوابگاه را پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید نقاط مشترک خود با سایر دانشجویان را تقویت کنند، گفت: این اشتراک‌ها با صحبت کردن بیشتر نمایان می‌شود. 

رواج اختلافات بین دانشجویان دختر

طرخان با تصریح بر اینکه رشد اجتماعی در دختران به علت حساس بودن، دشوارتر است، گفت: این موضوع نیز به این علت است که دختران از نظر اخلاقی عاطفی‌تر و حساس‌تر هستند. البته از سوی دیگر سرعت به دست آوردن مهارت‌های ارتباطی در دختران بیشتر از پسران است. پسران به این علت که در بروز احساسات و هیجانات راحت‌تر هستند، کمتر دچار تنش با سایرین می‌شوند. البته در نهایت می‌توان گفت به همان میزانی که اختلاف نظر بین دختران رایج‌تر بوده، به همان میزان نیز رشد رسیدن به بلوغ اجتماعی و حل مشکل نیز بیشتر است.

این استاد روانشناسی با بیان اینکه زمانیکه دختران به رشد اجتماعی رسیدند، به مراتب رفتاری پخته‌تر خواهند داشت، گفت: قطعا وقتی که دختران مهارت ارتباطی را دیر به دست می‌آورند، میزان آسیب پذیری آنان نیز افزایش می‌یابد. پسران به علت مولفه‌های خاص اخلاقی که دارند زودتر روابط دوستانه و بهتری برقرار می‌کنند. به این معنا که زودتر با شرایط سازگار می‌شوند و انعطاف پذیری بالاتری دارند.

وی بیان کرد: دختران بدانند همواره اولویت انتخاب دانشگاه، نزدیکی به خانواده و محل سکونت است. البته گاهی به علت شرایطی افراد ناگزیر به انتخاب زندگی مستقل از خانواده و مهاجرت به شهر دیگر برای ادامه تحصیل هستند. در چنین حالتی بازهم اولویت با سکونت در خوابگاه‌ها است. 

طرخان تصریح کرد: تجربه ثابت کرده زمانیکه دختران از خانواده فاصله می‌گیرند، دچار چالش‌های روحی و عاطفی می‌شوند. این مشکلات را می‌توان فقط و فقط با مهارت‌های ارتباطی حل کرد. 

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه شاهد افزود: با توجه به اینکه دانشجویان درگیر فرآیند کنکور و مطالعات مطالب علمی بودند، از سطح فهم و شعور کافی برخوردار هستند، بنابراین با همدلی و گفت و گو می‌توانند به نتیجه برسند. البته این موضوع در فرآیند زمانی نسبتا کوتاه مانند یک ترم تحصیلی سپری خواهد شد. 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دانشجوی دختری در خوابگاه نتوانست با سایرین تعامل برقرار کند، چه راهکاری به وی پیشنهاد می‌دهید، گفت: واژه تعامل یعنی ارتباط برقرار کردن؛ پس به مطالب بیان شده، باز می‌گردم و بر مهارت های ارتباطی تاکید می‌کنم؛ چرا که مهارت همان تعامل است. اولین مرحله ارتقا مهارت بوده که با شرکت در کلاس‌ها دوره‌های خودشناسی حاصل می‌شوند. 

طرخان اضافه کرد: کنترل یا مدیریت هیجان مرحله بعدی برای افزایش سطح تعامل دختران با سایرین است. به ویژه دخترانی که در حال گذار از سن نوجوانی به جوانانی هستند. ضرورت پایه مهارت ارتباطی مطلوب، تنظیم هیجانات است، هیجانات ذهن دختران را بیشتر درگیر می‌کند. 

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم گیری بر اساس هیجان منجر به بروز رفتارهای نامطلوب اجتماعی شده و تعامل با دیگران ایجاد نمی‌شود. بنابراین دخترانی که قصد دارند در خوابگاه زندگی کنند، باید بین رفتار، افکار و هیجانات تعادل برقرار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =