افزایش آگاهی عمومی درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی ضروری است/ جای خالی هوش مصنوعی در مبارزه با فیشینگ

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان شیوه‌های گوناگون کلاهبرداری اینترنتی، افزایش اطلاعات و آگاهی عمومی در این باره را ضروری دانست.

محمدمهدی شیرمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان بیان کرد: امروز امنیت اطلاعات کاربران، رشد بسزایی در کنار رشد فناوری داشته که یکی از شاخه‌های آن مربوط به موضوعات مالی است. اخیرا شاهد افزایش کلاهبرداری های مالی هستیم. کلاهبرداران اینترنتی نیاز به دانش چندانی ندارند و ابزارها و تکنیک‌هایی را مورد استفاده‌ قرار می‌دهند که نیاز به دانش خاصی ندارد. علاوه بر آن، هر چه پیش می‌رویم تعداد افرادی که از این بستر برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است.

ضرورت افزایش آگاهی عمومی درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی/ جای هوش مصنوعی در مبارزه با فیشینگ خالی است

وی افزود: کلاهبرداران در این جریان به دنبال روشی هستند که بتوانند امنیت را برای ما از طریق ساخت وب سایت یا وای فای‌های عمومی که بتوانند به اطلاعات ما دسترسی پیدا می‌کنند، مختل سازند. یکی از متداول‌ترین روش‌ها در سایبر "فیشینگ" است. در این روش موضوعی که از اهمیت زیادی برخوردار است، آگاهی و اطلاعات عمومی کاربران است.

شیرمحمدی با اشاره به شمار زیادی از افراد که گرفتار فیشینگ شده‌اند، خاطرنشان کرد: گاهی در فضای فیشینگ پیامک‌هایی که حاوی لینک آلوده است برای کابران فرستاده شده و کاربر با کلیک ساده بر روی لینک باعث خارج شدن اطلاعات از طریق فضای فیشینگ می‌شود. این اتفاق اکثر موارد از طریق فایل‌هایی می افتد که شما اطمینان خاطر زیادی نسبت به ایمنی آن ها دارید و در طول روز به طور مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنید.

استاد دانشگاه در پاسخ به نحوه‌ی مقابله با این فضا و مقاومت در برابر این حمله سایبری گفت: عدم نفوذ هکرها به اطلاعات ما نیازمند دانش و سواد اطلاعاتی قوی دارد به عنوان نمونه در ساختار تعدادی از لینک ها، بعضی از حروف شبیه به یکدیگر هستند و می‌توانند به جای یکدیگر استفاده شوند و با استفاده از این کار لینک آلوده را در اختیار کاربر قرار داد. پس بالا بردن اطلاعات برای جلوگیری از این حمله بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به راه اندازی رمز پویا و محدودتر شدن این فضا گفت: در مواردی که اطلاعاتی برای نقل و انتقال مالی استفاده می‌شود و باید این اطلاعات در صفحات بانکی جایگذاری شود، از وارد کردن هرگونه اطلاعات در هر صفحه غیر مرتبط خودداری شود. در فضاهای مالی باید اصالت آن صفحه بانکی در سامانه شاپرک اثبات شود. استفاده از صفحه کلید مجازی برای ارسال اطلاعات و رمز پویا از اهمیت بالایی برخوردار است.

شیرمحمدی تاکید کرد: آن چیزی که واضح است، حجم بالای حملات فیشینگ است که در جامعه اتفاق می‌افتد. باید بتوان با استفاده از هوش مصنوعی که با حالت فزاینده‌ای رو به پیشرفت است، این محتواهای آلوده را شناسایی و کار نظارتی را به صورت دائم بر روی حجم دیتاهایی صورت داد.

خبرنگار: عاطفه طبیب‌زاده/ مـهدی مـیرزائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1199721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =