کنعانی: گام‌های تکمیلی برای اجرای توافقنامه امنیتی با عراق برداشته می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: اقدامی که برخی کشورهای منطقه در عادی سازی روابط انجام دادند یک اقدام غیرقابل قبول بود. عادی سازی با رژیم صهیونیستی برای هیچ طرفی در منطقه تولید امنیت نمی‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

آسمان غزه غرق دود و زمینش پر از خون است

کنعانی درباره تحولات اسفناک فلسطین گفت: شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهدیم. ما واقعاً در روزهای اخیر شاهد لحظات حساس و تاریخی از مقاومت یک ملت غیور هستیم که قدمتی هزار سال از زندگی در فلسطین دارند.

بیشتر بخوانید:

واکنش کنعانی به اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری مردم فلسطین

وی افزود: امروز آسمان غزه غرق دود و زمین پر از خون است. متاسفانه تاریخ بیش از هفتاد سال اشغال صهیونیست ها بار دیگر در حال تکرار است و آنها با واکنش طبیعی ملت فلسطین مواجهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ملت فلسطین مظلوم ترین در جهان و مواجه با دشمنی پر از خباثت هستند، اظهار داشت: امروز چهره نفاق و دورویی مدعیان حقوق بشر را از قاب خونین غزه می بینیم و پرده از این چهره نفاق آشکارتر از همیشه افتاده و ملت های جهان می بینند در ورای ادعای حقوق بشر چه چهره دروغینی نهفته است. امروز در روز جهانی غذا صهیونیست ها مردم مظلوم فلسطین را از دسترسی به نیازهای اولیه خود محروم کردند. امروز غزه مواجه با رژیمی است که تمام توان خود را در مقابله با مردم مظلوم بکار گرفته است. جای تاسف است کسانی که مدعی دفاع حقوق بشر هستند و به دنبال اعمال فشار سیاسی خودشان در مقابل دیگر دولت های آزاده هستند، امروز چشمان خود را بر اینگونه حقایق بستند.

وی ادامه داد: تصاویر دردناک بمباران وحشیانه صهیونیست ها را مشاهد می کنند؟ آیا این کودکان حقوق ندارند! در قاموس رژیم هایی که حمایت بی قید شرط از صهیونیسم را در اصول سیاست خود قرار دادند، آیا فلسطینی ها حقوق ندارند. آیا حقوق بشر شامل حال شهروندان فلسطینی هم می شود! برخورداری از حقوق طبیعی آیا شامل حال فلسطین می شود؟

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امروز چهره از نفاق همیشگی اینها برداشته شده است، گفت: افکار عمومی دنیا پاسخ دهند که حقوق بشری که دم می زنند چه نسبتی با چشم بستن بر این همه جنایت در غزه دارد. به اینکه آیا مسئولیت بین المللی که از آن دم می زنند شامل رژیم صهیونیستی هم می شود و یا رژیم صهیونیستی را در محاکم صالح به بازخواست خواهند کشید؟ آیا کمیته حقیقت یاب تشکیل خواهند داد؟ هرچند که حقیقت روشن است.

کنعانی درباره تلاش های وزارت خارجه درباره فلسطین گفت: حمایت از حقوق ملت فلسطین یک مسئولیت است. ایران به عنوان یک کشور مسئول در جهان در ارتباط با فلسطین همواره با حساسیت و دقت حقوق مردم فلسطین را مورد پیگیری قرار داده است. در حوزه سیاسی و هم بین المللی تلاش های خود را افزایش دادیم. اولویت مهم و فوری پایان دادن به کشتار بی رحمانه در نوار غزه و محاصره انسانی مردم غزه است. اینکه بمباران و موشک باران غزه فوری قطع شود و جنگ خاتمه پیدا کند.

وی با اشاره به آمار تکان دهنده شهدای فلسطینی که جهانیان شاهدند، گفت: میزان مجروحان به بالای 10 هزار نفر رسیده است. ایران بلافاصله تلاش های خود را آغاز کرد. هم تماس های مختلف با کشورهای منطقه و بین المللی و همچنین کشورهایی که دارای صاحب نقش در مجامع بین المللی هستند، از جمله چین و روسیه و همچنین گفتگویی با دبیرکل سازمان ملل انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سازمان همکاری هم می تواند نقش قالب توجهی داشته باشد، افزود: نامه مکتوب فرستاده شد مبنی بر ضرورت نشست فوق العاده سازمان. ایران آمادگی خود را برای میزبانی اعلام کرد و رایزنی های خود را تقویت کرد. همچنین گفت و با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در بیروت انجام شد. مکاتباتی با برخی همتایان صورت گرفت. سفر منطقه ای هم که وزیر انجام دادند با تاکید بر مسئله فلسطین و پایان دادن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها  بود.

کنعانی ادامه داد: آقای رئیسی هم از ظرفیت های دیپلماسی عالی استفاده کرد. تماس های خوبی با همتایان خودشان انجام دادند. قرار شد که کمیته اجرایی شورای همکاری اسلامی روز چهارشنبه در سطح وزرا در جده برگزار شود. تعداد قابل توجهی از کشورها برای حضور اعلام آمادگی کردند. سند و بیانیه ای هم در سطح وزرای خارجه منتشر خواهد شد. تلاش های ایران ادامه دارد. بی تردید مستندسازی جنایات یک ضرورت انکارناپذیر است و در این خصوص مجامع بین المللی مسئولیت دارند.

وی درباره واکنش ایران به احتمالات آینده در صورت تداوم جنایت علیه فلسطینی ها و جنگ زمینی علیه غزه گفت: در طول روزهای گذشته در سطوح مختلف مواضع رسمی و علنی خود را بیان کردیم. اقدامی که از سوی مقاومت انجام شد در چارچوب حقی بود که در ازای جنایات صهیونیستی علیه فلسطینی ها بود. آنچه انجام شد پاسخ طبیعی در چارچوب حق طبیعی بود.

سیاست غیرانسانی صهیونیستها ادامه یابد، همه معادلات محتمل است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان متهم کردن و توجه دادن انگشت اتهام به سمت یک گروه مقاومتی در فلسطین را یک اتهام زنی باطل خواند و افزود: مقاومت فلسطین به نمایندگی از ملت فلسطین در جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی حضور دارد. احیاناً قرار دادن یک گروه مقاومتی به عنوان زمینه ساز شرایط تلاش برای تغییر جای ظالم با مظلوم است. مقاومت حق ملت فلسطین است. رژیم صهیونیستی در میدان، بازی را واگذار کرده و آنچه رخ داد شکست واضح رژیم در میدان در مقابله با جریان های مقاومت فلسطینی بود و برای جبران شکست، همه توان خود را علیه ملت فلسطین استفاده کرده است.

کنعانی اتفاقات رخ داده در غزه را جنایت جنگی خواند و گفت: بکارگیری سلاح ممنوعه به طور مکرر گزارش شده است. قطع آب و ممانعت از ورود آب و غذا و دارو در جریان دارد. افکار عمومی دنیا بیدار شده است. ما شاهد حضور چشمگیر ملت های مختلف در حمایت از ملت فلسطین هستیم. ایران بارها تاکید کرده که تداوم این رویکرد می تواند فضای منطقه را ملتهب کند.

وی ادامه داد: در صورت استمرار چنین سیاست غیرانسانی همه معادلات محتمل است. مقاومت در منطقه چشم خود را بر جنایات صهیونیست ها نخواهد بست. تداوم این شرایط می تواند صلح منطقه را با مخاطره رو به رو کند. این مسئولیت همه در جهان است که با اقدامات صهیونیست ها مقابله کنند.

آنچه رخ داد از سوی جریان مقاومت فلسطین رقم خورده است

وی در پاسخ به ادعاها در خصوص ورود مستقیم ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی گفت: ما خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی نهیم. آنچه انجام شد اقدام جریان های مقاومت فلسطین علیه صهیونیست ها بود. طرح این ادعاها تلاشی برای انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین است. دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد. گسیل ناوگان نظامی به آب های منطقه چیزی جز حمایت از ظالم نیست. هرطرفی که از رژیم صهیونیستی حمایت کند به همان میزان مسئولیت بین المللی دارد و باید پاسخگوی ملت فلسطین باشد.

عادی سازی با رژیم صهیونیستی برای هیچ طرفی در منطقه تولید امنیت نمی کند

کنعانی در خصوص عادی سازی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی گفت: اقدامی که برخی کشورهای منطقه در عادی سازی روابط انجام دادند یک اقدام غیرقابل قبول بود. عادی سازی با رژیم صهیونیستی برای هیچ طرفی در منطقه تولید امنیت نمی‌کند. آنانی که فکر می کردند عادی سازی می تواند بازدارنده جنایات صهیونیست ها باشد، آنچه در حال رخ دادن است نشان می دهد تصور درستی نبوده است. اگر فکر می کردند می توانند امنیت خود را تامین کنند اکنون می بینیم که رژیم صهیونیستی هم از تامین امنیت خود ناتوان است. ملت فلسطین در جریان اقدام اخیر نشان داد از خواست و اراده و توان لازم برای مقابله با رژیم صهیونیستی برخوردار است و از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و اقدام آنان می تواند خط بطلانی بر مسیر عادی سازی روابط با صهیونیست ها بکشد.

با چین و روسیه نیز درباره غزه گفتگو کرده ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفتگوها با کشورهای چین و روسیه در خصوص تحولات فلسطین گفت: ما با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت مسئله مواجهیم و از تلاش های دیپلماتیک دریغ نداریم. در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل یک نقش کلیدی است. شورای امنیت در قبال صلح مسئولیت دارد و گفتگو با چین و روسیه هم با توجه به نقش این دو کشور در شورای امنیت صورت گرفته است. همه معتقدند که شرایط نگران کننده است و در صورت عدم پایان دادن به جنایات، دامنه بحران می تواند گسترش پیدا کرده و ابعاد منطقه ای و بین المللی پیدا کند و این مسئولیت متوجه همه کشورها است.

انتظار اینکه مردم فلسطین از خود دفاع نکند یک انتظار بی جا است

وی در خصوص تماس تلفنی رئیس جمهور با ماکرون و گزارش ریاست جمهوری فرانسه از این تماس توضیح داد: ما معتقدیم که دلیل اصلی بحران در منطقه اشغالگری است و شکل گیری رژیم نامشروع و اشغال سرزمینی که متعلق به دیگران است. تا زمانی که اشغال وجود دارد بحران در منطقه وجود خواهد داشت. ملتی که حق طبیعی دارد اصل اشغال را به رسمیت نشناخته و این حق را برای خود قائل است که در مقابل اشغال گر بایستد. در این چارچوب از حق ملت فلسطین حمایت می کنیم. اینکه انتظار داشته باشند این کشور از خود دفاع نکند، این انتظار بی جایی است. آنانی که فکر می کنند کمک به صلح مسئولیت همه کشورهاست باید به تاریخ این منطقه توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص شرایط آزادی اسرا گفت: این مقاومت است که باید در ارتباط با مسائل خود تصمیم بگیرد. مقاومت اعلام کرده که ما بارها به صهیونیست ها هشدار دادیم تا دست از ترورها بردارند. اینکه از تعرض به مسجدالاقصی دست بردارند و هشدار دادند مسجد الاقصی خط قرمز ماست و رژیم صهیونیستی توجه نکرد. آنها هستند که بر اساس نیاز خود تصمیم می گیرند و آنچه مقاومت انتظار دارد این است که جامعه بین المللی تلاش کند که به جنایات صهیونیست ها علیه شهروندان فلسطینی پایان دهد و محاصره فلسطینی ها برداشته شود و یک کریدور انسانی برای چندین مجروح بازگشایی شود.

مقاومت فلسطین توقع موضع واحد در نشست سازمان همکاری اسلامی دارد

کنعانی ادامه داد: ما از مقاومت شنیدیم که برای مقاومت و ایستادگی هیچ مشکلی ندارد و از توان نظامی برای استمرار مقاومت در میدان برخوردار است. این رژیم صهیونیستی است که جنگ را به صحنه مناطق عمومی کشانده است. این نکته مورد درخواست گروه های مقاومت از ما بود.

وی با بیان اینکه آنها انتظار داشتند در نشست سازمان همکاری اسلامی یک موضع متحد و واحد اتخاذ شود و روایت یک جانبه ای که هم صهیونیست ها و حامیان آنان تلاش کردند ترویج دهند، انتظار داشتند کشورها در این زمینه اطلاع رسانی کنند که مقاومت به اصول اخلاقی جنگ پایبند است، گفت: آنها آمادگی دارند در ارتباط با افراد غیرنظامی، اقدامات لازم برای آزادی آنان را انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمایت های ایران از مردم فلسطین گفت: ایران نشان داده که در حمایت هیچگاه شانه خالی نمی کند. ما بارها اعلام کردیم که از مقاومت حمایت می کنیم و این امر پوشیده ای نیست. حمایت از غزه یک مسئولیت انسانی است. ما به سازمان ملل و هم در گفتگو با همتای مصری اعلام کردیم که ایران کمک های انسان دوستانه خود را به غزه ارسال کند.

رژیم صهیونیستی جنگ را به سمت شهروندان غیرنظامی برده است

کنعانی ادامه داد: در جلسه ای که با آقای هنیه داشتیم در همان لحظه خبر آوردند که در اقدام صهیونیست ها در شلیک موشک به 3 مجتمع مسکونی تعداد قابل توجهی کشته و مجروح شدند و اغلب اینان از یک خانواده بودند. در همان جلسه یکی از مقامات حماس اعلام کرد که بیش از 10 نفر در یک حمله شهید دادند. موضوع اساسی اقدام صهیونیست ها در انتقال جبهه جنگ به سمت رویایی با شهروندان است.

از ابتکار"یک کمربند یک راه" چین استقبال کردیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری اجلاس "یک کمربند یک راه" در پکن گفت: ما از ابتکار "کمربند راه" استقبال کردیم و در این مسیر تلاش های خود را انجام دادیم و معتقدیم اینگونه ابتکارها با نگاه به منافع مشترک است. طبیعتاً چنین ابتکارهایی مورد حمایت ایران است و ما با چین در این زمینه گفتگوهای خوبی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره اتهام آمریکایی ها علیه ایران در خصوص مسئله فلسطین گفت: این اتهامات باطل است و موضع ما روشن است و مقاومت اعلام کرده که در این زمینه در چارچوب حق طبیعی خود عمل کرده. موضع روشن است. اظهاراتی از این دست با انگیزه های سیاسی است و نوعی فرار رو به جلو است و هدف منحرف کردن افکار عمومی در جهان است.

کنعانی ادامه داد: متاسفانه این جنایات با حمایت آمریکا در حال انجام است.

در منابع ارزی ایران در خارج هیچ تحول جدیدی رخ نداده است

وی درباره منابع ارزی آزاد شده ایران که گفته می شد در قطر بلوکه کشده است، نیز گفت: همانطور که اعلام شده، هیچ تحول جدیدی رخ نداده و متعلق به ملت ایران است و در چارچوب تعریف شده در دسترس ایران است و ایران بر اساس نیاز خود استفاده خواهد کرد.

معتقدیم آمریکا عملاً درگیر جنگ غزه است

کنعانی در خصوص حضور آمریکا در این جنگ و حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: ما هم اکنون اعتقاد داریم که آمریکا عملاً درگیر این جنگ است. مقامات آمریکایی اعلام کردند که ناوهواپیما بر خود را گسیل کرده و می کنیم و همچنین منابع مالی خود را به طور فوق العاده در اختیار صهیونیست ها قرار دادیم. همچنین گفته شده که به دلیل پایان ذخایر موشکی سامانه گنبد آهنین و پوشالی مقادیر جدیدی از موشک ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادیم. آمریکایی ها مستقیم در حال حمایت از صهیونیست ها علیه فلسطینی ها هستند. اینها برای کشورهای کمک کننده به صهیونیست ها مسئولیت آور است.

تداوم اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی می تواند اوضاع را از کنترل خارج کند

وی درباره بازشدن جبهه های دیگر در این جنگ گفت: همانطور که اقدامات افراطی دولت نتانیاهو علیه مردم فلسطین باعث واکنش مقاومت فلسطین شده، تداوم این اقدامات جنایت کارانه می تواند اوضاع را از کنترل همه خارج کند. باز شدن جبهه جدید طبیعتاً محدود به یک جبهه نیست. اکنون ملت های دنیا در حمایت از مظلومیت فلسطین وسط میدان حضور دارند. طبیعتاً ملت های دنیا ساکت نخواهند بود.

وی بازشدن جبهه جدید را به گستره جغرافیایی فلسطین دانست و افزود: اقدام جنگی طبیعتاً واکنش به همراه دارد. ملت فلسطین در دفاع از خود دست بسته نیست و ملت های جهان نیز خودشان را مسئول حمایت از فلسطینی ها می دانند. اینکه دنبال متهم می گردند که این وارد می شود یا نه، صحنه روشن است. ادامه این روش وحشیانه طبیعتاً باعث گسترش ناامنی می شود.

ملت فلسطین انتظار دارد که گذرگاه رفح باز شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص ارسال کمک از طریق گذرگاه رفح گفت: تنها گذرگاهی که امکان ارسال کمک های انسان دوستانه وجود دارد، همین گذرگاه است. فشار صهیونیست ها متاسفانه زیاد است تا اجازه ندهند کمک ها ارسال شود. دولت مصر در حال تلاش است و فشارهایی بر مصر وجود دارد. این انتظار ملت فلسطین است که کمک ها ارسال شود. با مقامات مصر گفتگو کردیم و ایران در همین چارچوب با صلیب سرخ جهانی هم گفتگو کرده است. در نشست بیروت هم وزیر امور خارجه ما با نماینده دبیرکل سازمان ملل صحبت کردند تا کمک های ایران ارسال شود.

علاقه دو جانبه ای برای تقویت همکاری با مصر داریم

وی در خصوص همکاری های تجاری ایران و مصر گفت: در سفر وزیر اقتصاد به مصر گفتگوهای دوجانبه با همتای مصری انجام شد و موضوع همکاری تجاری مورد اهتمام دو کشور بوده و سوابق همکاری های دو کشور به چندین دهه برمی گردد. علاقه مندی مشترک وجود دارد که بر اساس ظرفیت های مشترک همکاری تجاری دو کشور تقویت شود. خوشبختانه در این خصوص اتفاق نظر وجود دارد.

استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات ممنوعه در محاکم بین المللی قابلیت پیگیری دارد

کنعانی در خصوص بکارگیری تسلیحات غیرمجاز از سوی رژیم صهیونیستی گفت: جنگ جاری جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس نیست، بلکه علیه ملت فلسطین است. گروه های متعدد فلسطین حضور دارند و در اصل مقاومت متفق القول هستند. نکته بعدی این است که گروه های مقاومت تاکید می کنند این یک جنگ علیه ملت بی دفاع فلسطین است و صحنه جنگ دو نیروی نظامی نیست. در ارتباط با بکارگیری سلاح های ممنوعه اولین بار نیست که رژیم غاصب در جنگ های منطقه ای از سلاح ممنوعه استفاده می کند.

وی ادامه داد: در جنگ های مختلف رژیم صهیونیستی، هم در لبنان و هم در غزه، متوالی از تسلیحات ممنوعه استفاده کردند. در مجامع بین المللی کشورهایی هستند که با استفاده از نفوذ مانع پیگرد فلسطینی ها هستند. قطعاً در صورت مستند سازی در محاکم بین المللی قابلیت پیگیری دارند.

رژیم صهیونیستی به دنبال کوچاندن اجباری ملت فلسطین است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص کوچاندن اجباری مردم فلسطین اظهار کرد: مقاومت در حوزه دفاع از خود قدرتمند است و به همین دلیل است که تاکنون رژیم صهیونیستی از مواجه مستقیم خودداری کرده است. در ارتباط با بحث کوچاندن اجباری، رژیم صهیونیستی دنبال آن است. ما در صحنه فلسطین دوگانگی نمی بینیم و آنانی که باید این سرزمین را تخلیه کنند آنانی هستند که این سرزمین را اشغال کردند.  ملت فلسطین جایی نخواهد رفت.

درباره اظهارات بلینکن درباره حمله احتمالی آذربایجان به ارمنستان، آذری ها باید پاسخ دهند

وی در خصوص گفته بلینکن درباره حمله احتمالی آذربایجان به ارمنستان گفت: آذری ها باید پاسخ دهند. آنچه برای ما حائز اهمیت است صلح و ثبات در منطقه قفقاز است و اینکه رفع اختلافات از طریق سیاسی به مصلحت و منافع همه کشورها در منطقه است و تنها راه، سازوکارهای منطقه ای است.

کنعانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبیعتاً ادامه اقدامات جاری و جنایات ضد انسانی صهیونیست ها، بدون واکنش نخواهد ماند و می تواند دامنه جنگ را گسترش دهد.

گام های تکمیلی برای اجرای توافقنامه امنیتی با عراق برداشته خواهد شد

وی در خصوص گفتگو با مقامات عراق درباره توافقنامه امنیتی گفت: گفتگوهای خوبی انجام شد. در خصوص برخی موضوعات دوجانبه از جمله توافقنامه امنیتی دو کشور توضیحاتی ارائه شد. مشاور امنیت ملی عراق اقدامات به عمل آمده را توضیح دادند و بر عزم عراق بر تکمیل اجرای کامل تاکید کردند. گام های تکمیلی برای اجرا برداشته خواهد شد.

کد خبر: 1202285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =