افزایش روز افزون حمایت از فلسطینی‌ها در افکار عمومی آمریکا / جنگ غزه بین کشورهای غربی شکاف ایجاد کرده است

استاد دانشگاه جانز هاپکینز با اشاره به افزایش فزاینده همدردی و حمایت از فلسطینی‌ها در افکار عمومی آمریکا خاطر نشان کرد: بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله یهودیان این کشور به شدت منتقد دولت نتانیاهو هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه همچنان ادامه دارد و کشورهای غربی به ویژه آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده و آنها را همراهی می‌کنند. در مقابل‌، گروه‌های مقاومت تا کنون اهداف خود را به صورت هدفمند پیش برده و تلفات و هزینه‌های قابل توجهی به رژیم صهیونیستی و حتی آمریکا وارد کرده‌اند. پایگاه‌های آمریکایی در روزهای پس از آغاز جنگ غزه باره مورد حملات موشکی و پهپادی مقاومت قرار گرفته است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد افکار عمومی در غرب رفته رفته واقعیت‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی را درک کرده و از همین رو، هر روزه تظاهرات‌هایی در مخالفت با حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه در کشورهای غربی انجام می‌شود. «دکتر جان هارپر» -استاد سیاست خارجی دانشگاه «جانز هاپکینز»- در گفتگو با ایسکانیوز به تحلیل شرایط موجود و همچنین موضع افکار عمومی کشورهای غربی در قبال جنگ غزه پرداخت.

بیشتر بخوانید:

نیروهای مقاومت آماده ورود مستقیم به جنگ هستند

متن گفتگو با «دکتر جان هارپر» بدین شرح است:

- همانطور که مستحضرید اسرائیل در حال انجام یک نسل‌کشی در غزه است، فکر می‌کنید چرا غربی‌ها در برابر این مسئله سکوت کرده و حتی برای آنها سلاح ارسال می‌کنند؟

در غرب یک دیدگاه در مورد آنچه رخ می‌دهد و چه کسی مسئول است، وجود ندارد. اگر قطعنامه اردن در مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار توقف بشردوستانه در جنگ شد را مدنظر قرار دهید، ایالات متحده و چهار کشور اتحادیه اروپا (از جمله اتریش و مجارستان) به آن رای منفی دادند. فرانسه، اسپانیا، پرتغال، بلژیک و ایرلند رای مثبت دادند. اکثر دولت‌های غربی (از جمله بریتانیا، آلمان، ایتالیا) رای ممتنع دادند که این انتقاد تلویحی از ایالات متحده بود. ایالات متحدهحداقل در ابتدا، با خشم نسبت به کشتار غیرنظامیان بیگناه توسط حماس واکنش نشان داد و قول کمک به اسرائیل را داد که در واقع سیاست دیرینه در قبال آن است. اما تظاهرات گسترده‌ای در کشورهای غربی در حمایت از فلسطینی‌ها صورت گرفته است. بسیاری از مطبوعات غربی از کارزار اسرائیل در غزه انتقاد می‌کنند و اسرائیل را به دلیل سیاست تاریخی‌اش در قبال فلسطینی‌ها مسئول این انفجار می‌دانند.

- موضع مردم آمریکا در قبال جنایت‌های اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه چیست و افکار عمومی تا چه اندازه نسبت به این موضوع حساس هستند؟

افکار عمومی آمریکا تقسیم شده است اما می‌توانم بگویم که همدردی و حمایت از فلسطینی‌ها بیش از هر زمان دیگری به خصوص در حزب دموکرات وجود دارد. البته این همدردی با حماس نیست، بلکه برای آرمان‌های ملی فلسطین است. بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله بسیاری از یهودیان آمریکایی، به شدت از دولت نتانیاهو انتقاد می‌کنند. البته بخشی از این مسئله به قبل از 7 اکتبر به دلیل ماهیت افراطی دولت و تلاش آن برای تضعیف دادگاه عالی اسرائیل بازمی‌گردد.

- دولت آمریکا چه اقداماتی در توقف حملات اسرائیل می‌تواند انجام دهد؟

ایالات متحده سالانه 3 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می‌دهد و اکنون وعده داده که 14 میلیارد دلار دیگر به آنها بدهد. بنابراین، ایالات متحده اهرم های زیادی دارد که در صورت تمایل می تواند از آن استفاده کند. اگرچه روابط بین نتانیاهو و بایدن (و به طور کلی حزب دموکرات) برای سال‌ها بسیار پرتنش بوده اما نتانیاهو و دولت اسرائیل نمی‌توانند آنچه را که ایالات متحده می‌گوید نادیده بگیرند و پیام ایالات متحده اکنون این است: مراقب باشید. تهاجم تمام عیار به غزه انجام ندهید، زیرا می‌تواند حزب الله (تحت حمایت ایران) را برای گشودن جبهه دوم تحریک کند. افکار عمومی جهان علیه شما حرکت می‌کند. شما هیچ برنامه ای برای آنچه پس از تضعیف حماس رخ می دهد ندارید.

دولت بایدن در موقعیت دشواری قرار دارد زیرا از یک سو می‌خواهد با اسرائیل همبستگی کند و از حق اسرائیل برای انتقام‌جویی علیه حماس حمایت می‌کند، اما از سوی دیگر می‌داند که اوضاع به راحتی می‌تواند از کنترل خارج شود و فشار فزاینده ای در منطقه، اروپا و در خود ایالات متحده برای مهار اسرائیل وجود دارد. آیا اسرائیل به این توصیه گوش خواهد داد؟ به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها به جای تهاجم تمام عیار، در حال اتخاذ تاکتیک‌های محتاطانه‌تری در میدان غزه هستند اما هنوز زود است که بگوییم چه چیزی در ذهن دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =