۹۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف دستمزد می‌شود / کاهش همکاری نهادهای اجرایی و دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دانشگاه‌ها بیش از ۹۰ درصد بودجه‌ خود را صرف دستمزد می‌کنند؛ این موضوع حاکی از این است که دانشگاه‌ها به سوی روزمرگی رفته‌اند و نمی‌توانند به سوی برنامه‌ریزی بلند مدت بروند.

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص عواقب سرمایه‌گذاری نکردن در دانشگاه‌های دولتی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری نکردن در دانشگاه‌های دولتی باعث می‌شود تمام استعدادهای خوبی که می‌توانند درس بخوانند، اما مشکلات اقتصادی دارند از تحصیل محروم شوند. سرمایه‌گذاری نکردن در دانشگاه موجب می‌شود ما بسیاری از سرمایه‌های انسانی‌ که از مهاجرت کنندگان مهم‌تر هستند را از دست بدهیم.

بیشتر بخوانید:

ریشه کمبود معلم؛ کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تا موج بازنشستگی‌ها

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن پرداخته شود، دلیل مهاجرت است؛ چرا با وجود اینکه سرمایه‌گذاری می‌کنیم، دانش‌آموختگان را از دست می‌دهیم؟ باید با ایجاد شرایط مطلوب مانع مهاجرت دانش‌آموختگان شویم تا بتوانیم از وقت و سرمایه‌ای که برای پرورش دانشجویان می‌گذاریم، بهره‌برداری کنیم. مقصر مهاجرت دانش‌آموختگان، ما هستیم که شرایط را برای‌ آن‌ها به گونه‌ای فراهم نکرده‌ایم که با پیدا کردن فرصت‌ شغلی مناسب در کشور ماندگار شوند.

عزتی اظهار کرد: نکته دیگر این است که همه دنیا در آموزش‌های عالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. دولت‌های‌ آزادترین و خصوصی‌ترین کشورها هم، در آموزش عالی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالاتری نسبت به ما داشته‌اند. ما در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر در آموزش عالی سرمایه‌گذاری آنچنانی نکرده‌ایم. تصور می‌کنیم سرمایه اندکی که در دانشگاه‌ها می‌گذاریم بسیار زیاد است، زیرا وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست. اگر اقتصاد کشور به اندازه ظرفیتش رشد و تولید داشته باشد، متوجه می‌شوید هزینه‌ای که به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود، بسیار کم و ناچیز است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: نکته دیگری که وجود دارد، این است که دانشگاه‎‌های دولتی از آموزش عالی سهم آنچنانی ندارند. تعداد دانشجویانی که دانشگاه‌های دولتی می‌گیرند به ویژه آنانی که شهریه نمی‌پردازند، زیاد نیست. آموزش عالی خصوصی، مکمل آموزش عالی دولتی است و بیش از دو سوم آموزش عالی خارج از بودجه دولت اداره می‌شود که این موضوع خودش نشان‌دهنده این است که آموزش عالی پول زیادی دریافت نمی‌کند. با وجود همه این‌ها، تفکراتی برای جلوگیری از دریافت این سهم اندک نیز وجود دارد.

وی با اشاره به قانون فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان برای همه تصریح کرد: امکان تحصیل رایگان که در قانون اساسی ذکر شده است، در خصوص تحصیلات عمومی نیز صدق می‌کند که باید رایگان باشد. تحصیلات تخصصی در تحصیلات عمومی جا نمی‌گیرند؛ اما دولت باید برای افرادی که توانایی و پتانسیل تحصیلات را دارند، تا جایی که می‌تواند شرایط تحصیل را مهیا کند، این اقدام در آموزش عالی انجام می‌شود. در این زمینه باید نیازسنجی صورت گیرد تا مشخص شود کشور به چه سطحی از تحصیلات نیاز دارد، این نیاز را باید دولت تامین کند و اگر افرادی خواستند خارج از نیاز تحصیل کنند، خودشان هزینه‌های تحصیلشان را بپردازند.

بودجه دانشگاه‌ها بسیار کم و ناچیز است

عزتی افزود: چون بودجه دانشگاه‌ها بسیار کم و ناچیز است و دولت هم هرسال بودجه دانشگاه‌ها را کاهش می‌دهد، دانشگاها ناچارند از میزان بودجه‌ای که صرف پژوهش‌ها می‌شود، بکاهند. در گذشته سهم بودجه پژوهشی دانشگاه‎‌ها بسیار بیش‌تر بود. دولت بودجه دانشگاه‌ها را کاهش داده است و چون نمی‌شود دستمزد نیروی انسانی را دستکاری کرد، دانشگاه‌ها ناچار می‌شوند از سهم پژوهش، سرمایه‌گذاری فیزیکی و عمرانی بکاهند.

دانشگاه‌ها به سوی روزمرگی رفته‌اند

وی در خصوص اینکه دانشگاه‌ها بیش از ۹۰ درصد بودجه‌ خود را صرف دستمزد می‌کنند؛ گفت: صرف ۹۰ درصد بودجه برای دستمزد، حاکی از این است که دانشگاه‌ها به سوی روزمرگی رفته‌اند و نمی‌توانند به سوی برنامه‌ریزی بلند مدت بروند. اگر تولید ملی پایین و رشد اقتصادی نداشته باشیم، درآمد کاهش پیدا می‌کند و وضعیت اقتصادی به سویی می‌رود که جامعه فقط در حد تامین نیازهای ضروری پیش می‌رود و برنامه‌ریزی می‌کند. برای حل این مشکلات، باید رشد اقتصادی بالا داشته باشیم و اگر رشد اقتصادی و تولید بالا باشد، درآمد کل جامعه بالا می‌رود که به تبع آن بودجه‌های لازم برای گسترش پژوهش و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، بهبود و افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند بخشی از بودجه‌ خود را از صنعت یا برخی دستگاه‌های دولتی که پروژه‌های پژوهشی می‌خواهند، تامین کنند؛ اما به قدری بودجه دستگاه‌های دولتی کاهش پیدا کرده است که آنان هم پروژه‌های پژوهشی‌ خود را کاهش داده‌اند. بنابراین اگر دانشگاه بخواهد با پروژه‌های پژوهشی‌ خود کسب درآمد کند، به دلیل وضعیت خراب بازار نمی‌تواند. درآمد دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های برتر کشور که از بودجه‌های خارج از دولت تامین می‌شد نیز به دلیل وضعیت اقتصاد جامعه، هرسال کاهش پیدا می‌کند. برای حل همه این مشکلات، دولت باید رشد اقتصادی را بالا ببرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =