مباحث حکمی باید در تمام رشته‌های دانشگاهی وجود داشته باشد/ ضرورت تربیت دانشجویان با اندیشه تحلیلی

رئیس دانشگاه تهران گفت: قصد داریم که مباحث حکمی را در همه رشته‌های دانشگاهی از فنی تا علوم انسانی جاری کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آیین افتتاحیه موسسه حکمت‌پژوهی علوم و ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران و پاسداشت دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار و متفکر نظریه علم دینی که ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: موسسه حکمت‌پژوهی در راستای حل چالش‌های آموزش عالی شامل کیفیت، عمق تحلیل و کلی‌نگری تاسیس می‌شود. موضوعات اخلاقی در نظام آموزشی هم یکی دیگر از چالش‌های آموزش عالی و دانشگاه است.

بیشتر بخوانید:

علم و حکمت مولفه‌های اصلی حکمرانی است / ضرورت آینده‌نگری با توجه به احادیث قرآنی

وی افزود: یکی از گزینه ها برای ساماندهی به این فضا، مباحث حکمت و فلسفه است. استادان سرآمدی که در این موسسه هستند کمک بزرگی به حل این مشکلات خواهند کرد. آموزش عالی مبتنی بر کمی‌گرایی و پوزیتیویسم ( اثبات‌گرایی) بوده و به همین منظور لازم است از حکمت کمک بگیریم تا رشته‌هایی که گرفتار مشکلات متعدد هستند را اصلاح کنیم.

مقیمی گفت: قصد داریم که مباحث حکمی را در همه رشته‌های دانشگاهی از فنی تا علوم انسانی جاری کنیم. دکتر پارسانیا که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستند برای ریاست موسسه انتخاب شدند. اتفاقاتی که سال گذشته در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، ما را به این فکر انداخت که لازم است شاگردپروری در دانشگاه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: نگاه جامع‌نگری و کلان‌نگری رشته‌ها نباید نادیده گرفته شود. نتیجه نادیده‌ گرفتن جامع‌نگری تربیت دانشجویانی است که فقط در زمینه تخصصی خودشان دانشمند هستند. در حالیکه ما به دانشجویانی نیاز داریم که فهم خوبی از حکمت و فلسفه‌های مضاف داشته باشند.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم رشته‌ها را از این منظر نگاه کنیم که تا چه حد به مسائل حکمی توجه می‌کند و دانشجویانی با اندیشه‌های تحلیلی در جامعه تربیت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =