ماجرای بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به کجا رسید؟ / دیوان محاسبات به سرپیچی دانشگاه‌ها از قانون رسیدگی می‌کند

پیگیری‌ها درباره سرانجام بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که همچنان برخی دانشگاه‌ها تخصیص بودجه ۵ درصد را از سر خود وا می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید بتوان گفت که فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی یکی از ارکان اصلی دانشگاه‌ها است. با این حال موضوع کمبود بودجه انگاری جزئی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها شده است.

ضرورت تخصیص ردیف بودجه مجزا برای معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها را محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای اولین بار به صورت رسمی اوایل سال ۱۴۰۱ مطرح کرد. وی از افزایش بودجه فرهنگی از ۳ درصد به ۵ درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها خبر داده بود. این مطالبه وزارت علوم همزمان با تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ شدت گرفت. در نهایت؛ این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بیشتر بخوانید:

اختصاص اعتبار برای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهیان

ایسکانیوز آخرین وضعیت بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها را از عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پرسیده است که نشان می‌دهد هنوز تخصیص ۵ درصد از بودجه کل دانشگاه به فعالیت‌های فرهنگی در تمام دانشگاه‌ها اجرایی نشده است.

وی مطرح کرد: برخی از دانشگاه‌ها ۵ درصد از بودجه کل دانشگاه را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص نداده‌اند. بنابراین میزان بودجه مورد تاکید ما، محقق نشده است.

کلانتری در پاسخ به این پرسش که آیا الزام یا قانونی برای مکلف کردن دانشگاه‌ها در پرداخت این میزان بودجه فرهنگی وجود دارد یا خیر، گفت: بله قاعدتا الزامی وجود دارد. بخشی از این الزام‌ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر می‌گردد. به این معنا که دانشگاه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌ها باید تقسیم بودجه انجام دهند.

وی افزود: دولت آیین‌نامه اجرایی تصویب کرده که بر اساس آن، کمیته متشکل از وزارت علوم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر نخصیص و نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی نظارت داشته باشند.

معاون فرهنگی وزیر علوم مطرح کرد: متناسب با تخصیص بودجه‌ای که صورت می‌گیرد، دانشگاه‌ها باید درصد مناسبی از این بودجه را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند. در ادامه، ما براساس گزارش‌هایی که از دانشگاه‌ها می‌گیریم، گزارش را تنظیم و تحویل دیوان محاسات کشور می‌دهیم. در نهایت این موضوع در این دیوان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: بنابراین دقت کنید، اگر دانشگاهی ۵ درصد بودجه را به فعالیت‌های فرهنگی تخصیص ندهند، دیوان محاسبات مبدا و مرجعی است که باید رسیدگی نهایی را داشته باشد.

کلانتری درباره تعداد دانشگاه‌هایی که این بودجه را تخصیص نداده‌اند، گفت: در حال حاضر آمار و ارقامی در این باره وجود ندارد. ما به تازگی گزارش‌هایی در این خصوص دریافت و تنظیم کرده‌ایم.

معاون فرهنگی وزیر علوم خاطرنشان کرد: برخی از دانشگاه‌ها بیشتر از ۵ درصد بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دادند. برخی دیگر هم در این باره عقب ماندگی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =