دروس معارف در چهار محور بازنگری می‌شوند/ مهارت مربی‌گری معیار جدید برای جذب استاد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به بازنگری دروس معارف گفت: این بازنگری شامل محورهای تغییر در سرفصل‌ها و متون و کتب درسی، قالب ارائه دانشجویان، اساتید است.

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بازنگری و تحول دروس معارف در دانشگاه‌ها اظهار کرد: این موضوع در چهار محور اصلی توسط نهاد در حال پیگیری است. این محورها شامل سرفصل‌ها و متون و کتب درسی، قالب ارائه دانشجویان، اساتید(انتخاب، جذب، ارزیابی، گزینش و مهارت افزایی) است.

بیشتر بخوانید:

تمدن اسلامی هدف اصلی وحدت حوزه و دانشگاه است / بازنگری دروس معارف اولویت‌ نهاد رهبری

وی درباره محورهای تحول دروس معارف که در حال انجام شدن است، گفت: ارائه دروس معارف در گذشته فقط یک قالب و از یک کتاب بود؛ اما در حال حاضر قالب ارائه‌ها متنوع شدند. کتاب‌ و دیدگاه‌های صاحبنظران و کتاب‌های حاوی سوالات پر تکرار به متون گذشته اضافه شده است.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه بخشی از کتاب‌های صاحب‌نظران مانند شهید بهشتی و شهید مطهری، به دانشجویان و دانشگاه عرضه شده است، گفت: این کتاب‌ها مورد توجه و استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نهاد رهبری برای تحول، تنوع در قالب ارائه، کتاب‌های جدید، طراحی ساختار نوین و بازنگری دروس معارف با شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط رایزنی‌هایی کرده است. این رایزنی‌ها با هدف شناخت انتظارات از دروس معارف انجام شده تا ساختاری تربیتی فراهم شود. در نهایت براساس این ساختار و با حمایت‌های مناسب، محیط باید برای تربیت دانشجوی تراز انقلاب فراهم شود.

اساتید گروه معارف باید به‌روز باشند

وی درباره اساتید گروه معارف عنوان کرد: تحول در حوزه اساتید در دو بخش صورت می‌گیرد. در بخش اول، دوره‌های تربیتی و مهارتی ویژه اساتید طراحی شده که بخشی از آن نیز برگزار شده است. در بخش دوم؛ تغییر موازین، برخی قوانین و ضوابط ورود و جذب اساتید معارف نیز در دستور کار قرار دارد. در این باره هم، بخشی از آن عملیاتی شده و بخش‌هایی نیز در حال طراحی است.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به صلاحدید اساتید گروه معارف تصریح کرد: اعضای هیئت علمی دروس غیر معارف در دو بخش عمومی و علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت جذب می‌شوند. اساتید گروه معارف علاوه بر صلاحدید عمومی و علمی باید در حوزه مربی گری نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا برخی از اساتید گروه معارف ادبیات مشترکی با دانشجویان ندارند، گفت: یکی از سختی‌های اساتید گروه معارف این است که ضمن اینکه باید محتوای آموزشی مناسبی را به دانشجویان عرضه کنند، با سوالات مختلف در حوزه‌های عقیدتی، سیاسی، تاریخی، مشاوره و موضوعات مختلف مرتبط با اخلاقیات آنان نیز مواجه هستند. بنابراین اساتید باید مفاهمه درست و توان درک و انتقال مفاهیم با نسل جدید که زبان و ادبیات جدید پیدا کرده‌اند را داشته باشند.

وی اضافه کرد: اساتید گروه معارف باید ارتباط وسیع و دائمی با دانشجویان داشته باشند. در عین حال نیز به روز باشند. یعنی علاوه بر محتوای علمی، باید ادبیات نسل جدید را به درستی درک کرده تا رفتار متناسبی با دانشجویان داشته باشند. در این باره آزمون مهارتی از استادان گرفته می‌شود.

حجت الاسلام رستمی گفت: داشتن مهارت ارتباط گیری با دانشجویان و به روز بودن هم اکنون در جذب اساتید گروه معارف در نظر گرفته می‌شود. همچنین دوره‌های مباحث معرفتی و مهارتی برای اساتید جذب شده در سال‌های گذشته نیز برگزار می‌شود.

وی درباره درصد بازنگری و نحول دروس معارف عنوان کرد: نمی‌توان در این باره درصد و عدد ارائه داد. اما ما قبلا یک قالب درس داشتیم، الان پنج قالب درس داریم. قالب جدیدی که مانند ارائه دروس معارف اسلامی در حوزه علوم انسانی دانشگاه‌ها داریم. بنابرانی یک تحول بنیادین اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =