ضرورت توجه به ظرفیت‌های سرزمینی برای رسیدن به حکمرانی

رئیس نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: کشورهایی که مدعی تمدن در دنیا هستند و تعابیری که آورده‌ها و تولیداتی که در حوزه اندیشه‌ای داشته‌ایم، سعی در زیر سوال بردن عملکرد ما دارند و برای مقابله با این افکار و رسیدن به حکمرانی باید به ظرفیت‌های سرزمینی خودمان توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مصطفی رستمی رئیس نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در اولین کنفرانس حکمرانی دانش‌مبنا؛ حکمرانی سرزمینی که ۱۳ آذرماه برگزار شد، اظهار کرد:خدا می‌فرماید که مسلمانان به غیرمسلمانان نیکی کنند. پیامبر هم با غیرمسلمانان قرارداد می‌بندد و آنها را شهروند جامعه اسلامی می‌داند. به تعبیر سوره مبارکه نصر، در این شرایط است که رشد جامعه رقم می‌خورد. چرا که این جامعه به سوی اهداف خود حرکت کرده است.

وی‌ ادامه داد: ایجاد تمدن اسلامی و آنچه در بیانیه گام دوم آمده هم در این راستا تعریف می‌شود. کشورهایی که مدعی تمدن در دنیا هستند و تعابیری که آورده‌ها و تولیداتی که در حوزه اندیشه‌ای داشته‌ایم، سعی در زیر سوال بردن عملکرد ما دارند و برای مقابله با این افکار باید به ظرفیت‌های سرزمینی خودمان توجه کنیم.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: موضوع بحث من، حکمرانی در جامعه اسلامی است. منظور از حکمرانی فرایند نظام‌مند سیاستگذاری و قانون‌گذاری در جامعه است. حکمرانی از ابتدای ظهور اسلام و آغاز رسالت پیامبر مطرح شده است. بررسی تاریخی گروه‌هایی مانند مرحله یا خوارج نشان‌دهنده اهمیت موضوع حکمرانی از شروع تاریخ اسلام است.

بیشتر بخوانید:

جامعه دانشگاهی به ۱۰۰ هزار خوابگاه متاهلی نیاز دارد

وی افزود: برای مثال اتفاقاتی که هم‌اکنون در فلسطین جاری است و رفتار کشورهای مختلف، نشان‌دهنده شکل‌گیری نوعی قطب‌بندی است. تعریف بایسته‌های حکمرانی در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. پیامبر اسلام علاوه بر این که بر اخلاق تاکید دارد، برای تشکیل حکومت هم تلاش می‌کند.

رستمی خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید که اجزای جامعه اسلامی به یکدیگر وابسته هستند. این وابستگی نوعی اتصالی عرضی در جامعه است و به معنای ولایت نیست. از طرف دیگر، قرآن در مورد ولایت خدا، پیامبر و مومنی که در رکوع صدقه داد، سخن می‌گوید. اتصال اجزای جامعه به یکدیگر و شکل‌گیری جامعه دارای تشخص، تعریف نظامی ولایی برای جامعه است. در قرآن آمده است که مبادا کسانی که اندیشه شما را مورد تمسخر قرار می‌دهند، ولایتی بر شما داشته باشند. همچنین خدا در قرآن تاکید می‌کند که مبادا دشمنان خدا و دشمنان جامعه‌تان را به عنوان دوست و ولی انتخاب کنید.

مقیمی: باید فضای نقد فراهم شود و دسترسی آزاد به اطلاعات امکان‌پذیر باشد

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در ادامه اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش‌مبنا اظهار کرد: عزمی همگانی در دانشکده حکمرانی برای برگزاری این کنفرانس شکل گرفت و در این راستا، پیش‌نشست‌های بسیار مهمی برگزار شد. یکی از حامیان اصلی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران که امروز دومین سالگرد تاسیس آن است، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس بود که با وجود تلاش‌های انجام شده موفق به حضور در این جلسه نشدند.

وی افزود: سوالی که در زمینه حکمرانی مطرح می‌شود این است که ما امروز در چه جایگاهی از حکمرانی قرار دارد و در عرصه عمل چه کرده‌ایم؟! در بخش اول مفاهیم و تعارف اهمیت دارند. باید توجه داشت که ما سیری تکاملی در عرصه حکمرانی داشته‌ایم و از سه رویکرد اصلی در این زمینه می‌توان نام‌ برد. رویکرد اول مبتنی بر مدیریت دولتی سنتی، رویکرد دوم از مدیریت دولتی مدرن و رویکرد سوم دوره حکمرانی است که دهه‌ها از مطرح شدن آن می‌گذرد.

مقیمی خاطرنشان کرد: در دوره مدیریت دولتی سنتی، بروکراسی مبنای اداره حکومت بود. در ادامه و در دوره مدیریت دولتی مدرن توجه به بخش خصوصی افزایش یافت. در رویکرد حکمرانی هم شاهد غلبه جامعه مدنی هستیم. برخی رسانه‌ها توانسته‌اند اراده خود را به حکمرانی جامعه تحمیل کنند، در حالی که حکمرانی مطلوب باید بتواند با ایجاد تعادل مسیر خودش را برود. بخش عمومی، خصوصی و نهادهای مدنی به درستی در جامعه ما به کار گرفته نشده‌اند. همانطور که شاهد تکامل در عرصه نظری هستیم، باید شاهد تغییرات در عرصه عمل باشیم. 

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: باید بتوانیم بین بخش‌ عمومی، خصوصی و نهادهای مدنی تعادل ایجاد کنیم. ارزش‌های دموکراسی، به رای مردم ارزش می‌دهد؛ اما در بروکراسی به شایسته‌سالاری سخن گفته می‌شود و نتایج آن وابسته به نتایج دموکراسی نیست. حل و فصل تناقضات و تضاد منافعی که بین ایم سه بازیگر اصلی وجود دارد، ضروری است. برای برطرف کردن تعارضات بین منافع باید راهکارهای مناسبی اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: اندیشمندان اسلامی معتقدند که باید نگاه متوازنی به اندیشه‌های غربی داشت. رهبری هم معتقدند که دانشمندان ما باید به سوی تولید تئوری‌های بومی حرکت کنند، در عین حال از علم جهانی هم عقب نمانند. باید فضای نقد فراهم شود و دسترسی آزاد به اطلاعات امکان‌پذیر باشد؛ اما آزادی و نقد نباید به تخریب منجر شود. اگر تقرب به خدا هدف اصلی جامعه باشد، تعارضات بین نهادها از بین خواهد رفت. حتی خدامحوری می‌تواند اختلافات بین نهادها را برطرف کند.

مقیمی افزود: مبناهای تئوری ابزار کار هستند و تمرکز بیش از حد بر آن‌ها مسیر ما را متوقف می‌کند. امام خمینی می‌فرماید که رابطه بین دولت، زمامدار و ملت نباید رابطه سلطه‌گری و تحت سلطه باشد. 
انتهای پیام/

کد خبر: 1209437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =