پیری چه تاثیری بر میزان دقت در حافظه تصویری می‌گذارد؟

یافته‌های پژوهش تازه پژوهشگران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نشان می‌دهد پیری از دقت حافظه کوتاه‌مدت تصویری می‌کاهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مطالعه اخیر محققان دانشگاه تهران نشان می‌دهد دقت حافظه کوتاه مدت با افزایش سن به صورت پیوسته کاهش می‌یابد.
دکتر احسان رضایت، عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و سرپرست این تحقیق، در این باره توضیح داد: «یافته‌های جدید علمی نشان می‌دهد که با افزایش سن، دقت حافظه کوتاه‌مدت کاهش می‌یابد. این موضوع از اهمیت بسیاری برای سلامت ذهنی افراد مسن و افزایش درک ما از تغییرات در عملکرد حافظه آن‌ها برخوردار است. در مطالعه اخیر که با مشارکت ۱۰۲ نفر از افراد سالم در رده‌های سنی ۱۸ تا ۷۱ سال انجام شده، تأثیر افزایش سن بر حافظه کوتاه مدت تصویری بررسی شده است.»

بیشتر بخوانید:

راه‌هایی برای جوان نگه داشتن ذهن

این پژوهشگر علوم اعصاب شناختی درباره روش انجام این تحقیق، گفت: «در این پژوهش، افراد در یک تکلیف شناختی حافظه کوتاه‌مدت مبتنی بر تصاویر شرکت کردند. شرکت‌کنندگان می‌بایست تصویر یک چهره را به حاقظه می‌سپردند و سپس آن را در میان تصاویر همانند بازمی‌شناختند.»

استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران درباره نتایج این بررسی گفت: «یافته‌های ما نشان داد که با پیری، تعداد خطاها به شدت افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، افزایش سن باعث افزایش معنادار انحراف معیار توزیع خطا می‌شود که نمایانگر میزان دقت افراد در طول این تکلیف شناختی است. منبع دیگر خطا می‌تواند انتخاب حدسی تصاویر باشد، که برای این نوع خطا ارتباط معناداری با افزایش سن مشاهده نشد.»

نتایج این مطالعه که با مشارکت دکتر رضایت، دکتر جواد حاتمی، استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، و پژوهشگران دیگری از دانشگاه تهران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و پژوهشکده علوم شناختی انجام شده است، اهمیت بالایی در درک تأثیر افزایش سن بر عملکرد حافظه کوتاه مدت دارد و می‌تواند در توسعه برنامه‌های پرستاری و مداخله‌های بهبودی برای افراد کهنسال به کار آید. مقاله استخراج شده از این تحقیق، به تازگی در مجله «پیری، روانشناسی عصبی و شناخت» از سوی انتشارات راتلج انگلستان منتشر شده و از طریق پیوند زیر دست‌یافتنی است:

پیری چه تاثیری بر میزان دقت در حافظه تصویری می‌گذارد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1213777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =