ماجرای بنزین سه‌نرخی چیست؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: درباره نرخ سوم بنزین، مصوبه و ابلاغیه‌ای نداشته‌ایم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه آیین کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال در پالایشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: برای پاسداشت طبیعت و حفظ محیط زیست در قالب توافقی با وزارت جهاد کشاورزی، ۵۰۰ هزار اصله نهال در شرکت‌های زیرمجموعه پالاشی و پالایشگاه‌های ده‌گانه غرس خواهیم کرد و طبق برنامه‌ریزی‌ها این عدد در چند سال آینده به ۵ میلیون می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

طرح بنزین برای همه به کجا رسید؟

وی افزود: ما استانداردهای سختگیرانه‌ای در زمینه حفظ محیط زیست داریم که مرتب در تأسیسات پالایشی در حال پایش است. یکی از استانداردها نیز اختصاص ۳۰ تا ۳۵ درصد از فضای عملیاتی پالایشگاه‌ها به درختکاری و فضای سبز است که هم‌اکنون و طبق پایش‌های سازمان حفظت محیط زیست بیش از این استاندارد پیش رفته‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: اکنون در زمینه خاموشی مشعل‌ها به جلوگیری کامل از گازسوزی در مشعل‌ها نزدیک شده‌ایم و تنها یک یا دو پالایشگاه باقی مانده است که در حال اجراست.

سالاری تصریح کرد: در زمینه تولید استاندارد ما بیش از استاندارد جهانی و حتی تا سه برابر است. نزدیک ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور مصرف می‌شود که رقم بالایی به نظر می‌آید و نیازمند بهینه‌سازی است.

وی تأکید کرد: لازم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود. هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در عمده کلانشهرها براساس تکالیفی که داریم بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو توزیع می‌شود. در زمینه دیگر فرآورده‌های نفتی هم تا سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو می‌رسیم.

سالاری افزود: در حوزه نفت‌کوره طرح‌های جامعی در همه شرکت‌های پالایشی طراحی شده است که به‌تدریج اجرایی می‌شوند، در این زمینه به همکاری میان‌دستگاهی نیاز داریم زیرا طرح‌های ما بیشتر محیط زیستی هستند، از این رو تسریع در صدور مجوزها الزامی است.

وی با تأکید بر اینکه درباره نرخ سوم بنزین، مصوبه و ابلاغیه‌ای نداشته‌ایم، گفت: واردات بنزین هم تنها در شرایطی که پالایشگاه‌ها تعمیرات اساسی دارند، انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =