خطر تغییر خودسرانه دوز دارو بیماران دیابتی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی روح بخش ، خاطر نشان کرد: بیمارانی که انسولین مصرف می کنند، قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند و در تمامی بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار با اهمیت است.

بیشتر بخوانید:

داروی دیابت، تسکین دهنده کبد چرب در بیماران اچ ای وی

وی با اشاره به اینکه بیماران در ماه مبارک رمضان نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع خودسرانه دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند، گفت: رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما باید با مشورت پزشک معالج انجام شود. تصریح کرد: برخی از داروهای ضدالتهاب این قابلیت را دارند که دو بار در طول روز مصرف شوند بنابراین مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار و سحر موکول نمود.

روح بخش با اشاره به اینکه پزشک معالج، جهت درمان عفونت در بیمار روزه‌دار، می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند، گفت: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود است که در مورد این داروها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می تواند از این داروها که یکبار در روز تجویز می شود توصیه نماید.

وی با بیان اینکه اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد، عنوان کرد: بیماران در ایام روزه داری نباید نوبت داروی خود را به صورت خودسرانه قطع کنند.

روح بخش اظهار کرد: در بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری های اعصاب و روان، قلبی-عروقی و تنفسی، فرد ملزم است ، پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت کند.

وی گفت: استفاده از داروهای ضد بارداری ترکیبی مانند LD در بانوان فقط می بایست طبق دستور پزشک معالج باشد و جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، نمی بایست مصرف شود چرا که تبعات خطرناکی مانند اختلالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =