چطور ازدواج موفقی داشته باشیم؟

ازدواج موفق در قدم اول نیازمند این است که بدانیم چطور همسر مناسبی انتخاب کنیم و با این کار بیشتر راه موفقیت را طی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تشکیل خانواده و انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیماتی است که هر فرد در طول زندگی خود می‌گیرد. از طرفی این موضوع ابعاد اجتماعی هم دارد چراکه برای پیشگیری از طلاق ابتدا باید به جوانان آموزش داد که چطور انتخاب درستی داشته باشند.

گاهی جوانان درگیر روابط عاطفی می‌شوند که چهارچوب درستی ندارد و در نهایت اگر این روابط به ازدواج ختم شوند، آینده روشنی نخواهند داشت.

حسین روزبهانی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص انواع دوست داشتن گفت: چهار نوع دوست داشتن با معیارهای متفاوت داریم؛ دوست داشتن کودکی یعنی که من شخص را برای رفع نیازهایم دوس دارم و اگر نیازهایم از سوی او برطرف نشوند، این دوست داشتن به پایان می‌رسد.

وی افزود: بعدی دوست داشتن نوجوانی است که بر اساس همراه بودن شخص است یعنی من او را برای این دوست دارم که همراه من باشد.

روانشناس توضیح داد: دوست داشتن بعدی نیز دوست داشتن جوانی است که بر اساس اهداف مشترک شکل می‌گیرد و اگر به هر دلیلی اهداف‌شان از یکدیگر جدا شود، دوست داشتن نیز به پایان می‌رسد و دوست داشتن آخر که از همه کاملتر و ماندگارتر است، این است که من شخص را با تمامی نقاط قوت و ضعف دوست دارم که به آن دوست داشتن بزرگسال بالغ می‌گویند.

وی افزود: البته این به آن معنا نیست که شخصی کاملا متفاوت‌تر از خودتان را پیدا کنید و بگویید من او را دوست دارم و رابطه‌مان ماندگار است؛ اول باید دقت کرد که شخص هم سطح شما باشد. یعنی رابطه کسی که درونگرا است نمی‌تواند با یک برونگرا پایدار باشد یا اگر تیپ شخصیتی‌شان یکی نباشد و برخی اختلالات را داشته باشند، این رابطه تداوم ندارد.

روزبهانی تاکید کرد: احتمال طلاق در ازدواج‌هایی که بر اساس سه نوع اول دوست داشتن صورت می‌گیرد، بسیار بیشتر و ماندگاری در نوع آخر سطح بالاتری دارد چراکه در نوع چهارم بعد از پذیرفتن نقات ضعف و قدرت فرد، حتی در صورت برآورده نشدن نیازها و خواسته‌ها این دوست داشتن از بین نمی‌رود.

مشاوره پیش از ازدواج هم جایگاه ویژه‌ای در داشتن انتخاب درست دارد. بهناز کرمی روانشناس و استاد دانشگاه در این باره به ایسکانیوز گفت: مشاوره پیش ازازدواج از وقوع تعارضات در رابطه دو نفر جلوگیری می‌کند و شبیه برنامه پشتیبانی است که به زوجین در فرآیند ازدواج کمک می‌کند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه ازدواج همه اهداف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل مهم است که چطور انتخاب کنیم، عنوان کرد: در فرآیند مشاوره افراد اهداف، آرزوها، موقعیت، ویژگی‌های شخصی و انتظارات خود را مطرح می‌کنند و می‌توانند با کمک راهنما انتخاب درستی داشته و رابطه طولانی مدت شادی را تجربه کنند.

وی ادامه داد: ترس و اضطراب شروع زندگی مشترک که در افراد وجود دارد هم در فرآیند مشاوره کنترل می‌شود؛ چراکه افراد در این شرایط خودسانسوری را کنار گذاشته و توقعات و انتظارات خود را مطرح کرده و با واقعیت‌ها مواجه می‌شوند.

روانشناس بیان کرد: در جلسات مشاوره ویژگی‌های شخصیتی افراد از نظر درونگرایی و برونگرایی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا افراد بدانند که از این نظر تفاهم دارند یا خیر. در جلسات مشاوره افراد آگاهی پیدا می‌کنند تا بدانند که در طول زندگی چگونه باید اختلافات را مدیریت کنند.

وی درخصوص زمان مناسب برای مراجعه به مشاور توضیح داد: بهترین زمان مراجعه به مشاور وقتی است که دو طرف در مورد تصمیم خود به اطمینان رسیده‌اند و برای ازدواج مصمم هستند.

پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اینکه یکی از تعارضاتی که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مشخص می‌شود، اختلافات طبقاتی است، بیان کرد: هرچه اختلاف طبقاتی کمتر باشد، دو خانواده به هم نزدیک‌تر شده و ازدواج موفق‌تر می‌شود. هدف آدم‌ها از ازدواج هم در این جلسات مشخص می‌شود؛ چراکه اهداف آدم‌ها نقش مستقیمی با داشتن انتخابی خوب دارد.

وی افزود: دو نفری که تصمیم به ازدواج گرفته‌اند باید از نظر فرهنگی، اعتقادی و موقعیت اجتماعی به یک‌دیگر شباهت داشته باشند تا در زندگی مشترک دچار مشکل نشوند. علاوه بر این وجود اعتماد دوطرفه بین زوجین نقش مهمی در کیفیت رابطه دارد. افراد باید خودخواهی‌های خود کنار گذاشته و به اهداف مشترک فکر کنند؛ در این صورت می‌توانند نیازها و خواسته‌های طرف مقابل را درک کنند.

استاد دانشگاه درخصوص نحوه داشتن انتخاب درست در ازدواج توضیح داد: دختر و پسری که تصمیم به ازدواج گرفته‌اند، باید از خود بپرسند که چرا می‌خواهند ازدواج کنند؟ چرا این فرد را برای ازدواج انتخاب کرده‌اند؟ اگر در زندگی مشترک دچار تعارض شدند، چطور باید آن را مدیریت کنند؟ مدیریت مالی خانواده بر عهده چه کسی خواهد بود؟ جواب‌های این سوالات مشخص می‌کند که این دو نفر مناسب یک‌دیگر هستند یا خیر.

وی ادامه داد: جوانان باید این باور را که می‌توانند فرد مورد نظر خود را بعد از ازدواج تغییر دهند، کنار بگذارند. گاهی افراد توقعات و انتظارات خود را به درستی مطرح نمی‌کنند و تصور می‌کنند که می‌توانند فرد مقابل را مطابق میل خود تغییر دهند. به همین دلیل باید در مورد انتظارات، ارزش‌ها و خط قرمزها پیش از ازدواج صحبت کرد. علاوه بر این زوجین باید حتما در مورد داشتن یا نداشتن فرزند صحبت کنند.

روانشناس بیان کرد: گاهی زوجین در شروع زندگی مشترک انتظار داشتن امکانات مالی بسیاری را دارند اما باید به این باور برسیم که لزوما نیازی نیست که در شروع زندگی مسکن و خودرو و درآمد بالا داشته باشیم و می‌توان به این خواسته‌ها با کمک یک‌دیگر و پشتکار رسید.

وی تاکید کرد: بهتر است که آموزش‌های پیش از ازدواج اجباری شوند تا افراد انتخاب بهتری داشته باشند و علاوه بر این مهارت‌های زندگی مشترک را بیاموزند تا زندگی موفقی داشته باشند. چراکه حل کردن مشکلات بعد از ازدواج دشوارتر است.

به گزارش ایسکانیوز، برخی با تصور آسان گرفتن امر ازدواج عجولانه انتخاب می‌کنند و بسیاری از مسائل مهم را نادیده می‌گیرند. این درحالی است که آسان گرفتن امر ازدواج به معنای عجول بودن نیست و باید عاقلانه تعارضات و تفاوت‌ها را بررسی کرد و بعد از کنار برخی رسومات پرخرج بگذرند تا ازدواجی درست شکل بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =