گرمازدگی چیست و چرا منجر به اسهال می شود؟

گرمازدگی یکی از مشکلات شایع به‌ خصوص در فصل تابستان است. داشتن اطلاعات و آگاهی دربارۀ گرمازدگی به ما کمک می‌ کند که به راحتی از بروز آن پیش ‌گیری کنیم و یا در صورت ابتلا به آن سریع ‌تر درمان شویم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گرمازدگی یکی از مشکلات شایع به‌ خصوص در فصل تابستان است. گرمازدگی همان ‌قدر که می‌ تواند یک عارضۀ کوتاه مدت و خفیف باشد به همان اندازه هم می ‌تواند مشکلات جدی برای جسم ایجاد کند و خطرناک باشد، تا حدی که می‌ تواند منجر به مرگ بیمار شود. داشتن اطلاعات و آگاهی دربارۀ گرمازدگی به ما کمک می‌ کند که به راحتی از بروز آن پیش ‌گیری کنیم و یا در صورت ابتلا به آن سریع ‌تر درمان شویم. در این متن اطلاعات مفیدی در خصوص گرمازدگی ارائه خواهیم کرد.

اگر در نتیجه گرمازدگی دچار اسهال و کم آبی بدن شدید، باید سرم تراپی شوید تا مایعات و الکترولیت های از دست رفته را به بدنتان برگردانید. برای اسانی کار خود وارد شوید و تزریق سرم در منزل و تزریقات در منزل را از ما درخواست کنید.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی جدی ترین شکل آسیب گرمایی است و یک اورژانس پزشکی محسوب می ‌شود. تعریف پزشکی گرمازدگی عبارت است از:

دمای مرکزی بدن بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت بالا می ‌رود و با عوارضی مانند اختلال سیستم عصبی مرکزی بدن (پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا) رخ می‌ دهد. سایر علائم رایج گرمازدگی عبارتند از حالت تهوع ، تشنج، گیجی، بی نظمی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری و کما.

همچنین گرمازدگی ناشی از قرار گرفتن طولانی‌ مدت در دمای بالا، معمولاً همراه با کم آبی است که منجر به از کار افتادن سیستم کنترل دمای بدن می‌ شود.

اگر مشکوک هستید که فردی دچار این عارضه شده است فوراً با فوریت ‌های پزشکی تماس بگیرید و تا رسیدن امدادگران کمک‌ های اولیه را انجام دهید.

گرمازدگی می ‌تواند مغز و سایر اندام‌ های داخلی را بکشد یا به آن آسیب برساند. اگرچه این مشکل عمدتاً افراد بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌ دهد، اما ورزشکاران جوان سالم را نیز ممکن است به آن دچار شوند.

وارد شوید و در سریع ترین زمان متخصص را دریافت کنید : ویزیت متخصص داخلی در منزل

گرمازدگی چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا با گذشت زمان، به خصوص با دوره‌ های ورزش طولانی مدت ایجاد شود. علائم و نشانه های گرمازدگی عبارتند از:

تعریق شدید

ضعف

سرگیجه

خستگی

نبض ضعیف و سریع

فشار خون پایین هنگام ایستادن

گرفتگی عضلات

حالت تهوع

سردرد

پوست خنک، مرطوب و مور مور شده در اثر گرما

گرمازدگی چیست و چرا منجر به اسهال می شود؟

اسهال ناشی از گرمازدگی

گرمازدگی می تواند به دلیل کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و استرس باعث اسهال شود. کم آبی یکی از علائم رایج گرمازدگی است و زمانی اتفاق می‌ افتد که بدن مایعات بیشتری را نسبت به آنچه دریافت می ‌کند از دست می ‌دهد. این می ‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت شود که بر تعادل سدیم، پتاسیم، کلرید، کلسیم و منیزیم در بدن تأثیر می‌ گذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد می تواند باعث اسهال و همچنین سایر مشکلات گوارشی مانند تهوع یا استفراغ شود.

استرس نیز عاملی است که به اسهال ناشی از شوک گرمایی کمک می کند. وقتی بدن برای مدت طولانی در معرض دمای شدید قرار می گیرد، هورمون هایی مانند کورتیزول ترشح می کند که باعث تغییراتی در هضم و جذب می شود که منجر به شل شدن مدفوع یا اسهال می شود.

عدم تعادل الکترولیت ناشی از کم ‌آبی بدن نیز می ‌تواند به اسهال مرتبط با گرمازدگی کمک کند ، زیرا بر میزان جذب آب سلول ‌های شما از روده تاثیر می ‌گذارد و در نتیجه باعث افزایش از دست دادن آب از طریق تولید مدفوع می‌ شود. علاوه بر این، الکترولیت ها به تنظیم انقباضات عضلانی در سراسر سیستم گوارشی شما کمک می کنند ، این عدم تعادل ممکن است منجر به گرفتگی یا اسپاسم شود که بیشتر به مدفوع شل یا حتی دوره های کامل اسهال در طول دوره گرمازدگی کمک می کند.

در نهایت ، داروهای خاصی که برای درمان گرمازدگی استفاده می ‌شوند، مانند ایبوپروفن. این داروها نیز ممکن است عوارض جانبی از جمله ناراحتی معده و یا علائم اسهال داشته باشند (اگر با معده خالی مصرف شوند بدون اینکه سطح هیدراتاسیون کافی ابتدا از طریق درمان آب‌رسانی (نوشیدن مایعات زیاد) ایجاد شود).

کد خبر: 1227872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =