تحول؛ بی‌واسطه با مردم

برنامه تلویزیونی بی واسطه با اجرای محمد دلاوری شنبه شب دوربین خود را به دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برد تا مردم را با آنچه که مسیر تحولی دانشگاه امیدآفرین است آشنا سازد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدای این برنامه، دلاوری؛ مجری برنامه مسئله موج مهاجرت نخبگان از کشور را مطرح می‌کند و از دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علت این مسئله شایع را جویا می‌شود و می‌گوید آیا درگیر این مسئله هستید؟ که دکتر طهرانچی در پاسخ به این سوال می‌گوید: دقیقا. وقتی که دانشجویان برای دریافت مدرک دانشگاهی به ما مراجعه می‌کنند کم و بیش در جریان آمار مهاجرت‌ها چه در رشته‌های پزشکی و چه در رشته‌های غیرپزشکی قرار میگیریم.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد با نوآوری و خلاقیت برای ماندن علم و هنر در این سرزمین تلاش می‌ کند

دکتر طهرانچی با بیان اینکه امید به آینده مهمترین نقطه ای است که هر فردی برای خود ترسیم میکند، ادامه داد: بچه‌های ما مشکل امروز ندارند، مشکل بچه‌های ما مشکل فردا است. حقیقت این است که ما توقعاتی را به وجود آورده‌ایم که بچه‌های ما از سر کلاس درس به آینده روشن فکر می‌کنند اما این آینده پشتوانه‌ای ندارد. ما باید دانشگاه امیدآفرین تولید کنیم.

دکتر طهرانچی در پاسخ به این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تولید دانشگاه امیدآفرین موفق بوده است؟ هم گفت: معتقدم ما در دانشگاه آزاد اسلامی ریل گذاری این مسیر را به خوبی انجام داده‌ایم. امروز شما خواهید دید و مردم در پایان برنامه شما قضاوت خواهند کرد که ما توانسته‌ام یا خیر.

اما در بخش بعدی دوربین برنامه بی‌واسطه به شهر مجلسی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجلسی میرود. دکتر طهرانچی در خصوص این واحد به مجری برنامه توضیح می‌دهد: واحد مجلسی یکی از بهترین واحدهای آموزشی بود اما به مرور تعداد دانشجویان این واحد کم شد به گونه ای که وقتی ۵ سال پیش من به دانشگاه آزاد آمدم این واحد جزو واحدهای زیان ده بود بنابراین ریل دانشگاه را عوض و این واحد به سایت فناوری تبدیل شد.

تجلی گام دوم دانشگاه در واحد مجلسی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز در دانشگاه گام دومی قدم می‌زنیم که از نسل آموزش جدا شده و نسل فناوری را در آن می‌بینید و به جایی رسیدیم که دانشگاه آزاد اصفهان با مجموع فعالیت هایی که در این برنامه خواهید دید توانسته ۲ ماه از حقوق کارکنان را خودش تأمین کند.

ثبت ۶۰ نوع بذر هیبریدی در دانشگاه آزاد اصفهان

اما در بخش بعدی، دوربین برنامه بی واسطه به معرفی شرکت دانش بنیان «نگین بذر دانش» واحد مجلسی می‌پردازد. مریم گل آبادی سهامدار و رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش از ثبت ۳۶ نوع بذر هیبریدی تا کنون خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال ۲۴ رقم دیگر نیز همین امسال به ثبت خواهد رسید.

دکتر طهرانچی در تکمیل صحبت‌های گل‌آبادی خاطرنشان کرد: در گذشته کشاورز بذر را از محصول خود میگرفت اما امروز محصولاتی چون گوجه، خیار، فلفل دلمه و...بذر نمی‌دهند و عقیم هستند بنابراین کشاورزان نیازمند این هستند که بذر را بخرند. این بذر هیبرید از ترکیه، اسپانیا و خارج از کشور می‌آمد. اما با همتی که در دانشگاه آزاد اصفهان صورت گرفت امروز به رقم قابل توجهی رسیده‌ایم و ما ۶۰۰ میلیون بذر هیبریدی برای کشور تنها در گلخانه تولید می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است که دانشگاه مدرن و نسل جدید همین دانشگاه است و نه ساختمانهایش! یک اندیشمند اروپایی می‌گوید دانشگاه های جهان اگر به همین شیوه پیش بروند به موزه تبدیل می‌شوند و هوش مصنوعی از ما بهتر تولید می‌کند.

دانشگاه، آزمایشگاه فناوری است

دکتر طهرانچی ادامه داد: اینجا آزمایشگاه فناوری است. زندگی علمی گسترش پیدا کرده و فناوری و نوآوری زنجیره‌ای شده است که دانشگاه باید این امتداد را داشته باشد. اینجا گوجه و خیار انبوه تولید نمی‌شود بلکه بحث بذر و بوته های بذری است که سرمایه ملی کشور است.

اما در ادامه دلاوری مجری برنامه از گل آبادی رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش سوال میکند که این شرکت چند درصد یا چه بخشی از بذر ایران را تامین می‌کند؟ که گل آبادی توضیح می‌دهد: پیش بینی ما این است که امسال بتوانیم بین ۵ تا ۷ درصد بذر مورد نیاز کشور را تامین کنیم اما چشم انداز ما تا تامین ۳۰ درصدی برای ۵ سال آینده است.

گل آبادی تصریح کرد: قیمت تمام شده ما نصف قیمت جهانی است به علاوه اینکه محصول تولیدی ما با آب و هوای کشور خودمان سازگار است. بزرگترین مشکل این است که اعضای هیئت علمی، سرفصل‌ها و مسیر را نمی‌دانند تا به برندسازی و درآمد برسند اگر نه توانایی وجود دارد.

وی در خصوص قیمت بذرها هم گفت: در مشابه خارجی هر یک عدد بذر خیار ۵ تا ۶ هزار تومان فروخته می‌شود. یک بوته ۱۰ تا ۱۵ کیلو می‌تواند محصول تولید کند حتی رکورد ۳۰ کیلو هم داشته‌ایم.

دکتر طهرانچی در ادامه این بحث می‌افزاید: سلامت غذایی و امنیت غذایی دو بحث جدا از یکدیگر هستند در واقع استقلال سیاسی، استقلال غذایی می‌خواهد و اگر لاین مرغ، گوجه و...نبود از ابزار تحریم مردم را محروم می‌کردند.

مدل دانشگاه، تبدیل دانش به فناوری است

اما پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان که در ادامه این گفت و گو وارد برنامه می‌شود، تصریح میکند: تبدیل دانش به فناوری یکی از محورهای اصلی و روال این دانشگاه است.

تولید مواد مرجع در شرکت دانش‌بنیان معیار دانش پارس خوراسگان

پلان بعدی برنامه در شرکت معیار دانش پارس مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ضبط می‌شود. مسوول شرکت با بیان اینکه ما آزمایشگاه آزمون هستیم، ادامه می‌دهد: ما در این شرکت در ۴ فصل آموزش، آزمایش، مشاوره و تولید مواد مرجع کار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: علت دانش بنیان شدن این شرکت، تولید مواد مرجع است که برای اولین بار در کشور و خاورمیانه تولید می‌شود. کار اصلی شرکت آزمون است ضمن اینکه آنچه دانشجو سر کلاس درس یاد میگیرد میتواند در شرکت به صورت عملی تمرین کند.

این شرکت کنترل کیفی ۴۰۰ نوع محصول غذایی در کشور را بر عهده دارد و از ۳۱ استان کشور نمونه‌ها به شرکت منتقل می‌شود و بر اساس استانداردها کنترل کیفی صورت میگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص شرکت دانش‌بنیان معیار دانش پارس خوراسگان هم گفت: ضروری است تا در کشور مواد استاندارد تولید کنیم و دانشگاه آزاد اسلامی توانست ماده استاندارد که همیشه از خارج از کشور وارد میشد را خود ایجاد کند.

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد چه تعداد از این نوع شرکت‌ها دارد؟ افزود: تعداد آزمایشگاه‌ها مهم نیست بلکه باید مولد دارایی برای دانشگاه باشد و دانشگاه به جای تکیه صرف به درآمدهای شهریه‌ای، از این محل کسب درآمد کند. در همین استان و مجموعه‌هایی که امروز بازدید خواهید کرد ۲ ماه حقوق کارکنان از مبلغ کار همین شرکت‌های دانش بنیان تأمین شد.

درآمدزایی هزارمیلیارد تومانی دانشگاه آزاد در حوزه فناوری

دکتر طهرانچی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری خاطرنشان کرد: در کل کشور امسال بالای هزار میلیارد تومان می‌توانیم از محل صرفا فناوری درآمد داشته باشیم و افقی که در این حوزه و برای سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ متصور شده‌ایم؛ درآمدزایی ۲ هزارمیلیارد تومانی است.

کنترل فرسایش خاک با پایش بالای ۹۵ درصد توسط‌محققان دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان)

در ادامه برنامه از مرکز تحقیقات بیان زدایی و مبارزه با ریزگردها بازدید می‌شود و دکتر طهرانچی؛ احمد جلالیان، رئیس مرکز تحقیقات بیان زدایی و مبارزه با ریزگردها و مجری پروژه تولید مالچ‌های رُسی را یکی از سرمایه‌های دانشگاه معرفی می‌کند و می‌افزاید: در کشور ما مردم از گرد و غبار رنج می‌برند و از طرف دیگر زمین‌ها خشک هستند و ما باید به گونه ای این مسئله را مهار کنیم که محیط زیست آسیب نبیند و دکتر جلالیان عمرشان را صرف این مسئله کرده‌اند.

احمد جلالیان در ادامه توضیح می‌دهد: برای حل مشکل گرد و غبار ما یک گروهی را تشکیل دادیم تا یک ماده ای را تولید کنیم که محیط زیست دوست باشد در نهایت سال ۹۵، معاونت علمی ریاست جمهوری بودجه‌ای را به این طرح اختصاص داد و ما موفق شدیم در مهمترین کانون، در سطح ۶۵ هکتار مالچ پاشی انجام دهیم که سال بعد با پایش بالای ۹۵ درصد، فرسایش را کنترل کرد ضمن اینکه مالچ رُسی بالای ۷ سال هم ماندگاری دارد.

سالانه ۱۵۰ هزار دانشجو به جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اضافه می‌شود

اما در بخش بعدی دوربین برنامه بی‌واسطه به میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و محل اجرای طرح پویش اشتغال می‌آید.

دکتر طهرانچی در این قسمت برنامه خاطرنشان میکند: در گذشته رویه به این صورت بود که والدین، فرزندان خود را در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی به همراه خود بر سر کار میبردند تا با محیط تربیت اجتماعی آشنا و برای شغل پیدا کردن آماده شود. با آمدن دانشگاه در این رویه وقفه ایجاد شد. چهار سال پیش به دانشگاه آزاد آمدم و از صنعت سوال کردم که چرا بچه های دانشگاه را استخدام نمی‌کنی؟ پاسخ داد چون اینها ۲۴ سالگی وارد فضای کار میشوند و اساسا برای محیط کار ساخته نشده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح پویش(اشتغال همزمان با تحصیل) را از اصفهان آغاز کردیم، ادامه داد: هر سال با شروع ترم دانشجویان می‌آیند و ثبت نام میکنند و صنعت هم فراخوان می‌دهد و مستقر می‌شود و این چنین جلسات مصاحبه ای شکل میگیرد. تا به امروز ۶۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان را ثبت‌نام کرده‌ایم. بالغ بر ۱۰ صنعت مختلف هم آمده اند تا دانشجوی پویشی بگیرند.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه ۴ سال از اجرای طرح پویش گذشته آمار دانشجویانی که وارد این طرح شدند کم نیست؟ هم گفت: اولا اینکه اجرای طرح پس از کرونا شروع شد ضمن اینکه تا مشکلات و موانع طرح چون تأمین اجتماعی، اداره کار و... را حل کنیم و آنها را قانع کنیم زمان برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طرح پویش را دارند از اصفهان به عنوان پایلوت آغاز شد سپس در آذربایجان غربی، فارس، زنجان و خیلی واحدهای دیگر شروع شده و سالی ۱۵۰ هزار دانشجو به جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اضافه می‌شود و یکی از علت های این اقبال مردم به دانشگاه آزاد همین طرح ها است.

دکتر طهرانچی: به فکر اشتغال فرزندان شما هستیم/ امسال ۱۰ درصد از ورودی‌های کارشناسی پویشی می‌شوند

دکتر طهرانچی با بیان اینکه شعار ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که«به فکر اشتغال فرزندان شما هستیم» ادامه داد: یکی از برنامه های ما طرح پویش است و شرکت های دیگری که بستر کار دانشی را افزایش می‌دهند، از دیگر اقدامات در این راستا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر نمیکنید تعداد طرح ها در مقایسه با تعداد دانشجویان بسیار کم است؟خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا ابتدا باید تجربه موفق را ساخت چرا که رشد بادکنکی خطرناک است این طرح ها را ما ابتدا مراقبت و تثبیت میکنیم سپس به یکباره تکثیر اتفاق می‌افتد.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به برنامه ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در این برنامه سال به سال مشخص شده که طرح هایی همچون پویش از لحاظ عددی چقدر باید باشد و امسال که طرح پویش وارد سال سوم میشود باید ده درصد از ورودی‌های کارشناسی وارد طرح پویش شوند. بالغ بر ۳۰۰ هزار ورودی لیسانس داریم که با این حساب ۳۰ هزار نفر باید وارد طرح پویش شوند.

در ادامه دوربین برنامه به سراغ مدیران صنایع مستقر در دانشگاه می‌رود و یکی از این مدیران تأکید می‌کند ما (بخش صنعت) به دنبال جذب دانشجویانی در طرح پویش هستیم که مشکل سربازی نداشته باشند چرا که این دانشجویان بعدها از ما جدا می‌شوند و مشکل برای شرکت ایجاد می‌کنند. دکتر طهرانچی هم در ادامه می‌گوید: به همین دلیل است که دانشجویان دختر شانس بالاتری برای جذب دارند البته با ستاد کل بحث هایی صورت گرفته اما چیزی پیش نرفته است و این مشکل جدی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر بچه ای ۱۸ سالگی وارد صنعت نشود، ۲۴ یا ۲۶ سالگی دیر است بنابراین دانشجویان همزمان با تحصیل و در حین یادگیری باید وارد صنعت شوند.

ضرورت اطلاع رسانی گسترده اجرای طرح پویش در فضای مجازی

در پلان بعدی برنامه، دلاوری با تعدادی از دانشجویان طرح پویشی دانشگاه آزاد اسلامی که به استخدام بخش صنعت درآمده‌اند و یا در حال طی کردن دوره آموزشی خود هستند،به گفت وگو می‌پردازد و تعدادی از این دانشجویان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چرا همه دانشجویان از این طرح اشتغال آفرین استقبال نمی‌کنند، به اطلاع‌رسانی ناکافی و عدم آگاهی دانشجویان اشاره می‌کنند و خواستار اطلاع رسانی گسترده در فضای مجازی شدند. عده‌ای دیگر هم معتقدند هنوز تمام دانشجویان به این باور نرسیده‌اند که این طرح برای همه هست و سودمند است.

اما بخش بعدی برنامه با گفت و گو با یکی از کارشناسان شرکت دانش بنیان مستقر در واحد خوراسگان که در زمینه تولید قارچ دارویی- خوراکی فعال است، ادامه پیدا میکند و این کارشناس می‌افزاید: ۹۰ درصد همکاران ما در این شرکت دانش بنیان از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند و در حال حاضر ۴ نفر را هم از طرح پویش جذب کرده ایم که بسیار با انگیزه هستند. از کشت تا بسته بندی و فرآوری محصول هم در خود دانشگاه انجام می‌شود.

تبدیل علم به ثروت؛ مأموریت ویژه واحد نجف‌آباد/ حمایت فولاد مبارکه از ۱۲۲ پایان‌نامه

برنامه با نمایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف آباد ادامه پیدا می‌کند و دکتر طهرانچی در معرفی این واحد می‌گوید: واحد نجف آباد بزرگترین واحد از لحاظ فیزیکی در کنار واحد علوم و تحقیقات است. دانشگاه آزاد اسلامی ۲ واحد مستقل دارد که یکی از آنها واحد نجف آباد و دیگری واحد علوم و تحقیقات تهران است. ارتباط صنعت و دانشگاه در واحد نجف آباد در حال شکل گیری است.

فرید نعیمی؛رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف آباد در همراهی با این بحث اظهار می‌کند: تبدیل علم به ثروت قرار است در این واحد اتفاق بیافتد.

وی ادامه می‌دهد: با فولاد مبارکه اصفهان تفاهم نامه‌ای برای حمایت از ۱۲۲ پایان نامه دانشجویی به مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داریم.

در ادامه برنامه هم بازدیدی از چند واحد فناور مستقر در واحد نجف آباد و گفت و گو در خصوص خدمات و محصولات آنان صورت میگیرد.

درآمدزایی ۱۸ هزار میلیاردی دانشگاه آزاد در سالی که گذشت

در پلان آخر برنامه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تأیید سخنان مجری برنامه با بیان اینکه ۵ سال از ریاست وی بر دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد، ادامه می‌دهد: در سالی که گذشت ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از شهریه داشتیم، هزار میلیارد تومان تنها در حوزه فناوری درآمدزایی داشتیم و مجموع درآمد دانشگاه آزاد اسلامی در سالی که گذشت ۱۸ هزارمیلیارد تومان بود.

دکتر طهرانچی گریزی هم به فعالیت‌های انجام شده در بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی زد و گفت: بیمارستان فرهیختگان که حدود ۴ سال است به افتتاح رسیده و آغاز به کار کرده، امروز قطب پیوند کلیه ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته ۹۰ درصد درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه‌ها و ۱۰ درصد غیرشهریه‌ای بود در صورتی که تا پایان امسال(۱۴۰۳)، ۶۰ درصد درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی از شهریه‌ها و ۴۰ درصد درآمدزایی غیرشهریه‌ای خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =