نقش‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری در دوران دانشجویی

شهریار عباسی *

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به مناسبت 16 آذر و روز گرامیداشت مقام دانشجو در یادداشتی با تاکید بر نقش‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری در دوران دانشجویی عنوان کرد: باید به دانشجو میدان داد.

دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز، همواره مورد توجه همه نظام‌های سیاسی بوده است. موتور محرکه دانشگاه در عرصه اجتماعی سیاسی «دانشجو»ست.

به عبارتی، طیف سرزنده دانشگاه‌‌ همان دانشجوست. امروزه و در شرایط کنونی یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه این است که دانشجو احساس مسئولیت کرده و در اداره جامعه مشارکت کند.

هر چقدر دانشجو در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی احساس مسئولیت و مشارکت کند، به‌‌ همان اندازه هم جامعه احساس شور و نشاط می‌کند. این رویکرد دانشگاه که با محوریت دانشجو انجام می‌گیرد به شکل گیری پرسشگری، نقادی، پاسخگویی، تمرین برای مسئولیت پذیری در اداره آینده جامعه کمک فراوان می‌کند.

بر این باورم که باید همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، به دانشجو میدان داده شود که کار سیاسی بکند. کار سیاسی بدین معنا که با حفظ استقلال دانشگاه، دانشجو به عنوان قشر سرزنده جامعه، مطالبات مردم را از ساختار سیاسی و نظام سیاسی «مطالبه» کند.

البته مسئولان باید بدانند که دانشجو ممکن است خطایی هم بکند، اما این خطا نباید به انسداد سیاسی در دانشگاه‌ها منجر شود.

نگارنده به عنوان یک مسئول دانشگاهی اعتقاد دارم که اگر دانشگاه و دانشجو، کارکرد مسئولیت پذیرانه خود را در برابر جامعه به خوبی انجام دهد، تحرک و پویایی در همه ابعاد جامعه فراهم می‌شود. دانشگاه می‌تواند با رویکردهای ایجابی خود، به تقویت حلقه‌های انسجام داخلی با جلب مشارکت مردمی کمک کند.

استان ایلام در بحث دانشگاه‌ها، ظرفیت خوبی برای مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی دارد. گسترش دانشگاه‌ها و اشتغال به تحصیل حدود پنجاه هزار نفر، ظرفیت بسیار مناسب و مساعدی است که هم دانشگاه تحرک پیدا کند و هم این تحرک و نشاط را به جامعه انتقال دهد.

تجربه ثابت کرده که هر بار دانشگاه تحرک و نشاط داشته است، این تحرک و نشاط در جامعه نیز پدیدار شده است.

ما در دانشگاه آزاد اسلامی و با مدیریت عالمانه جناب آقای دکتر میرزاده و جناب آقای دکتر طه هاشمی، بر این باوریم که دانشجو باید احساس مسؤولیت و مشارکت داشته باشد. خوشبختانه در دوره جدید، ساز و کارهای لازم کاملاً فراهم است. حمایت از تشکل‌های سیاسی با همه سلایق در چارچوب قانون، راه‌اندازی و توسعه کانون‌های فرهنگی اجتماعی، حمایت قاطع از کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره‌های دانشجویی، توسعه نشریات دانشجویی و... بخشی از این مأموریت است. خوشبختانه ما در این راستا تشکل‌های خوبی به لحاظ سیاسی و کانون‌های فرهنگی اجتماعی متعددی داریم و از طرفی برای تقویت شور و نشاط اجتماعی و سیاسی، به پنج نشریه از جمله نشریه «اندیشه نو» مجوز دادیم تا دانشجو، بستر و امکانات لازم را برای نقش آفرینی در دانشگاه داشته باشد.

در پایان باید عرض کنم که جایگاه دانشگاه و دانشجو در جامعه بسیار رفیع است و جامعه امروز به دانشجویان چشم امید دوخته. ما نیز امید آن داریم که دانشجویان، با نقش آفرینی و مسئولیت‌پذیری در دوران دانشجویی، مدیران مسئول خوبی در آینده و برای اداره جامعه اسلامی‌مان باشند. امروز انقلاب اسلامی، بیش از گذشته به حضور و مشارکت شما عزیزان نیاز دارد و امید دارم همه دانشجویان در اجرای این مأموریت بزرگ تاریخی موفق باشند و بتوانند با بهره گیری از اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تأکید بر آرمان شهیدان، به ایجاد شور و نشاط اجتماعی و سیاسی در جامعه کمک کنند و بدانند که ما در دانشگاه آزاد در خدمت همه عزیزان هستیم.

* دبیر هیات امنا و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام

۲۰۱۰۱

کد خبر: 561937

وب گردی

وب گردی