گرد و غبار مهمان همیشگی اهواز/وضعیت هوا بهتر شده است

در روز گذشته بار دیگر ﮔﺮﺩ ﻭ ﻏﺒﺎﺭ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﻫﻮﺍ مهمان ﺷﻬﺮ ﺍﻫﻮﺍﺯ شد و مردم به خانه های خود پناه بردند.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز:مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در روز گذشته اعلام کرد به دلیل ورزش باد شدید و طوفان، میزان آلودگی هوا در شهرهای خوزستان ناسالم گزارش شده است.

معصومه ابتکار در کانال تلگرامی اش کانون گرد و غبار را جنوب شرقی خوزستان دانست و گفت: گرد و غبار از دو کانون خارجی و داخلی منشاء گرفته و آشفتگی وزش باد موجب فعال ساختن کانون گرد و غبار در جنوب شرقی استان خوزستان و نیز فعال شدن کانون‌های گرد و خاک در عراق شده است. کانون گرد و خاک جنوب شرقی خوزستان در محدوده شهرستان‌های هندیجان، رامشیر و ماهشهر واقع است.

او ادامه داد: در این مناطق که پس از شناسایی، در برنامه نهایی مقابله با گرد و غبار گنجانده شده اند، کار تثبیت خاک و نهال کاری از چند ماه پیش توسط سازمان جنگل ها مراتع آغاز شده که دو ماه قبل در آخرین سفرم به خوزستان از آن بازدید کردم و تلاش می کنیم با تامین اعتبارات بیشتر، گسترش یابند.

ابتکار افزود:در مورد کانون های خارجی متاسفانه به خاطر شرایط نا امن و جنگ زده عراق، امکان اجرا وجود ندارد. چنانچه در سوریه و عربستان هم مشکل داریم.البته با پیگیری های ایران، قطعنامه تنظیم برنامه جهانی مقابله با گرد و غبار در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده و حتما از آن طریق موضوع منشاء خارجی را دنبال می کنیم.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در روز گذشته به مهر گفت: در حال حاضر میزان گرد و غبار در شهر اهواز دو هزار و ۹۴۷ میکروگرم بر متر مکعب است.پیش بینی شده بود از ساعت ۱۰ صبح به بعد اول اسفند ماه، با آغاز وزش بادهای نسبتا شدید بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر و فعال شدن برخی چشمه های گرد و خاک، شاهد بروز گرد و غبار خواهیم بود.

او ادامه داد:در حال حاضر میزان دید در شهر اهواز به ۴۰۰ متر رسیده پیش بینی می شود میزان گرد و غبار به بالای سه هزار میکروگرم برسد.مدل های هواشناسی نشان می دهد که روز دوشنبه هم دوباره شاهد گرد و غبار در استان خواهیم بود.

گرد و غبار در شهرهای مختلف استان لحظه به لحظه افزایش یافت به گونه ای که تا ساعت ۱۳ روز 1 اسفند به ۶۶ برابر حد مجاز رسید.

محیط زیست خوزستان در این باره گفت: در ساعت ۱۳ امروز میزان گرد وغبار در اهواز به ۹ هزار و ۹۷۷ میکروگرم بر مترمکعب رسید. در این زمان شدت گرد و غبار در سوسنگرد چهار هزار و ۳۲۵ میکروگرم بر مترمکعب، ماهشهر ۴۳۵ میکرگرم برمترمکعب، بهبهان ۲۴۲ میکروگرم بر مترمکعب و دزفول ۳۲۰ میکروگرم برمترمکعب است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: امروز به‌دلیل گردوغبار همه مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه در نوبت عصر تعطیل است.

هاشم بالدی باتوجه به بروز پدیده گردوغبار در اکثر شهرستان‌های خوزستان از جمله اهواز به تسنیم گفت: در پی وقوع پدیده گرد و غبار امروز مدارس همه مقاطع تحصیلی در نوبت بعد از ظهر در شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، آبادان، خرمشهر، شادگان، بستان و رامشیر تعطیل است.

او افزود: برخی از پروازها به دلیل پدیده گردوخاک با تأخیر و نیز برخی دیگر از پروازها لغو خواهد شد.

براساس گزارش سازمان هواشناسی این پدیده تا دوشنبه شش استان از جمله تهران را درگیر خواهد کرد.

این در حالی است مدیرکل بحران استانداری خوزستان اعلام کرد:با بهبود هوا امروز یکشنبه تمامی مدارس و ادارات شهر اهواز و استان خوزستان دایر است.

هاشم بالدی با اشاره به برخی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به تسنیم گفت: برخلاف روزشنبه، با بهبود هوا امروز یکشنبه تمامی مدارس و ادارات شهر اهواز و استان خوزستان دایر است.

او افزود: روز شنبه با اعلام آلودگی هوا و دگرگون شدن وضعیت هوا و هجوم موج ریزگردها مدارس و ادارات در نوبت عصر در کلانشهر اهواز و برخی از شهرهای استان خوزستان تعطیل شد.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان تاکید کرد: با وزش باد و کاهش ریزگردها در هوای خوزستان، فردا شرایط عادی پیش بینی می‌شود و مدارس و ادارات در همه مقاطع دایر هستند.

او از مردم خواست درباره تعطیلی مدارس و مواقع بحرانی هوا از طریق رسانه‌های معتبر پیگیر آخرین اخبار باشند و به شایعات منتشر شده در شبکه‌های مجازی توجه نکنند.

عکس:ایسنا

20106

کد خبر: 601890

وب گردی

وب گردی