دلیل تاخیر در تحویل اس 300 به ایران مشخص شد

مشاور رییس جمهور روسیه گفت که ایران خواهان دریافت سامانه اس 300 جدید است و این موضوع باید مورد مذاکره قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اینترفکس، ولادیمر کوژین مشاور دفاعی رییس جمهور روسیه با اشاره به تاخیر در روند تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران که مقامات ایرانی در رسانه‌ها از انجام آن سخن گفته بودند، تصریح کرد: تهران درخواست سامانه اس 300 جدید مطرح کرده است و این باید مورد بررسی و مذاکره قرار گیرد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه به طور جدی در حال رایزنی بر سر تحویل این سامانه دفاعی هستند. ایران امیدوار است که محدودیت‌های ارسال تسلیحات به این کشور لغو شود، در این زمان روسیه هم آماده همکاری‌های احتمالی می‌شود.

این مشاور رییس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ وضعیت روند کلی صادرات تسلیحات روسی گفت که این روند رو به افزایش است.

تهران و مسکو اولین بار در سال 2007 قرارداد خرید پنج سامانه دفاعی اس 300 را امضاء کردند اما رئیس جمهور وقت روسیه در سال 2010 تحت فشارهای غرب و رژیم صهیونیستی به این بهانه که قرارداد مذکور نقض قطعنامه‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، اجرای قرارداد را متوقف کرد.

ایسنا نوشت، ایران به دلیل این اقدام روسیه از این کشور در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کرد، اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اوایل سال جاری پس از حصول پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ممنوعیت انتقال سامانه دفاعی موشکی اس 300 را به ایران لغو کرد. از آن زمان مقامات ایران و روسیه در حال رایزنی برای انجام یک قرارداد جدید برای تحویل این سامانه هستند.

انتظار می‌رود روند انتقال سامانه اس 300 به ایران به زودی آغاز شود.

202/201

کد خبر: 602033

وب گردی

وب گردی