مرمت برکه باران با مشارکت اهالی بندرعباس آغاز شد

باز زنده سازی و مرمت" برکه باران" که بنایی متعلق به دوره قاجاری است با مشارکت اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان، شهرداری، دانشگاه آزاد و مشارکت اهالی محله استمبیک به مدت یک ماه آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز: پروژه مرمت بناهای تاریخی با مشارکت مردم و دستگاه ها درحالی در استان ها روند رو به رشدی را پیدا کرده که در استان هرمزگان احیاء بنای تاریخی برکه باران با کاربری فرهنگسرا جهت بهره برداری علمی و فرهنگی پژوهشگران هرمزگان با مشارکت اداره میراث فرهنگی، جامعه دانشگاهی، شهرداری و مردم محله استمبیک آغاز شد.

«اشکان مختاری» معاون اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان با بیان این مطلب گفت: مرمت و باززنده سازی بنای تاریخی برکه باران درحالی آغاز شده که این بنای تاریخی پشت موزه بزرگ خلیج فارس واقع شده و قرار است پاکسازی، محوطه سازی و مرمت کامل بنا با مشارکت مردم محله، دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد و شهرداری بندرعباس طی یک ماه آینده انجام شود.

وی افزود: این بنای تاریخی متعلق به دوره قاجار است و قرار است پس از مرمت با کاربری فرهنگسرا تبدیل به محلی برای استفاده عموم پژوهشگران و مردم بندرعباس شود.

درحال حاضر استان هرمزگان 38 اثر ثبت شده ناملموس، 15 اثر طبیعی، 300 اثر غیرمنقول، 4 اثرمنقول و ثبت جهانی دانش دریانوردی خلیج فارس در سال 2011 را در کارنامه خود دارد.

همچنین به گفته مختاری، شهر بندرعباس دارای 2 بافت تاریخی( بافت تاریخی سورو و کارگزاری) است. علاوه بر آن در در سطح استان نیز، بافت تاریخی لافت، کنگ، لنگه، بافت میرمهنا و سیف در جزیزه کیش و بافت تاریخی روستای گیس در استان هرمزگان هم از جمله بافت های با اهمیت این استان به شمار می رود که امسال برای نخستین بار مطالعه و تعیین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی سورو در شهر بندرعباس با اعتباری بالغ بر 1500 میلیون ریال معاونت میراث فرهنگی استان هرمزگان در دستور کار قرار گرفت.

معاون اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان تاکید کرد: فهرست پروژه های مرمت استان هرمزگان با اعتبار بالغ بر 4 میلیارد تومان در سطح ملی و استانی از جمله مرمت معبد عشاق سیریک، قلعه هزاره میناب، قلعه تاریخی فین، قلعه تاریخی مغویه، معبد هندوها، مسجد محمدیه دژگان، پل تاریخی لاتیدان، حمام تاریخی گله داری، مرمت خانه فکری، مرمت بافت تاریخی کنگ، مرمت مسجد جامع بستک، مرمت بافت تاریخی میرمهناکیش به تازگی ابلاغ شده و در مرحله تدوین شرح عملیات و شرح خدمات پروژه ها و مقدمات عقد قرارداد قرار دارد.

706/700

کد خبر: 714242

وب گردی

وب گردی