نیکواقبال: ایران نیاز به هماهنگی میان بازیگران سیاسی و سرمایه داری دارد

استاد دانشگاه عنوان کرد: کشور ما نیاز به اقدام و عمل و هماهنگی مشترک میان بازیگران سیاسی و سرمایه داری بزرگ دارد.

علی اکبر نیکواقبال در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: در کشورهای سرمایه داری و حتی نیمه سرمایه داری مانند ایران، نقش سرمایه و دارندگان سرمایه جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی بسیار حیاتی است زیرا آنها با شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، پذیرش ریسک و به کار انداختن سرمایه و مدیریت آن، نقش زیادی را در رشد و توسعه اقتصادی ایفا می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: از طرف دیگر، سرمایه داران خود را در جامعه ای با انواع گرفتاری های محیطی مانند بیکاری، فقر و تفاوت های عظیم طبقاتی، روبرو می بینند و عموما نمی خواهند که بی تفاوت از کنار این مسائل عبور کنند.

نیکواقبال گفت: نقش حیاتی رهبران و مدیران کارآمد جامعه و نهادهای حکومتی از یکطرف و نقش برجسته رسانه ها و نهادهای مدنی کشور در هدایت امور کشوری مانند ایران از طرف دیگر آشکار می شود.

استاد دانشگاه توصیه خود به سرمایه داران با توجه به رکود حاکم بر کشور و بازار سرمایه را اینگونه بیان کرد: کشور ما نیاز به اقدام و عمل و هماهنگی مشترک میان بازیگران سیاسی و سرمایه داری بزرگ دارد. در کشور ما سرمایه های هنگفتی در ساخت و ساز به امید سودهای نجومی در آینده هنوز هم جریان دارد در حالی که چشم انداز این سودها آنچنان محتمل به نظر نمی آید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تجربه های بسیار موفق در سطح جهانی، برنامه ریزی یا پلانی فیکاسیون در فرانسه است که دفتر برنامه ریزی، سرمایه گذاری دولتی برای 5 سال بعد را تنظیم و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی را جهت تکمیل پروژه ها در چارچوب یک قرارداد به انجام می رساند.

نیکواقبال در پایان تصریح کرد: در ایران حد وسیعی از سرمایه و قدرت سیاسی با یکدیگر عجین شده اند و لذا جوش دادن قدرت های سیاسی و سرمایه های پراکنده در یک مجموع پروژه های توسعه می تواند اولین حرکت سرمایه گذاران و قدرت های سیاسی جهت به حرکت انداختن چرخ های اقتصاد و رونق در نظر گرفته شود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

401

کد خبر: 738516

وب گردی

وب گردی