سرنوشت انتخابات کشور به دست آرای خاکستری گره خورده

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا با برجام نشان می‌دهد که برجام دستاوردهای خوبی برای کشور داشته است.

به گزارش ایسکانیوز ، صادق زیباکلام در همایش انقلاب اسلامی ایران در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه سرنوشت انتخابات را رای‌های خاکستری تعیین می‌کند، افزود: دو جریان اصلی سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور داریم که سبد رای اصولگرایان ثابت است و بین 5 تا 10 میلیون رای دارند، ولی سبد رای اصلاح‌طلبان هم ثابت بوده و بین 10 الی 15 میلیون رای دارند .

وی با بیان اینکه سرنوشت انتخابات کشور به دست آرای خاکستری گره خورده است، گفت: در کشور بیش از 40 میلیون رای دهنده داریم که 15 الی 20 میلیون نفر آن می‌گویند نمی‌خواهند رای دهند .

زیباکلام با بیان اینکه بسیاری از آرای خاکستری رای‌دهنده بالقوه اصلاح‌طلب هستند، تصریح کرد: اگر اینها به پای صندوق بیایند، طوفان به پا شده، سیل به راه می‌افتد و بهمن می‌آید .

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه این اتفاق برای بار اول در دوم خرداد 1376 به وقوع یافت، گفت: در آن زمان اصولگرایان در بهت و حیرت فرو رفته بودند .

وی با بیان اینکه بار دوم در 24 خرداد 1392 نیز این اتفاق افتاد، افزود: در آن زمان نیز اتفاقاتی افتاد و باعث شد آن موج دو مرتبه به حرکت درآمد. اولی رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که این رد صلاحیت شوکی به آرای خاکستری وارد کرد. استارت دوم حمایت قاطع و همه‌جانبه رهبر اصلاحات سید محمد خاتمی از حسن روحانی بود. عامل سوم رهبری سطح دوم اصلاحات بود که در زندان بودند و با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواستند تا محکم و استوار به حسن روحانی رای بدهند و عامل چهارم حرکت تاریخی محمدرضا عارف بود که به نفع حسن روحانی کنار رفت .

زیباکلام تاکید کرد: این عوامل دست به دست هم دادند و باعث شدند رای حسن روحانی به 19 میلیون رای برسد و در دور اول کار را تمام کند .

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر واقعه و پدیده‌ای که دوبار در دو دهه اخیر رخ داد بار دیگر نیز اتفاق بیفتد و 20 الی 30 درصد آرای خاکستری به پای صندوق بیایند، یقیناً حسن روحانی با آرای بالایی و مرز 20 میلیون کار را تمام خواهد کرد .

وی با بیان اینکه بالای 90 درصد افرادی که می‌گویند چرا باید رای بدهیم؟ اگر پای صندوق رای بروند به نامزدهای اصلاح‌طلب رای می‌دهند .

زیباکلام گفت: اگر روحانی ماه را در یک دست و خورشید را در دست دیگرش بگیرد، عده‌ای بازهم می‌گویند که وی کاری نکرده است .

وی با بیان اینکه باید با استدلال افرادی که بی‌تفاوت هستند را به سمت صندوق‌های رای بکشانیم، گفت: طوری که عده‌ای مطرح می‌کنند، اینجوری نیست؛ چراکه پیشرفت‌هایی نیز در کشور صورت گرفته است .

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر یک ارزیابی منصفانه و بدون نگاه سیاسی و جناحی از عملکرد روحانی داشته باشیم، می‌بینیم که دولت در بحث هسته‌ای به دستاوردهای بزرگی دست یافته است .

وی با بیان اینکه مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا با برجام نشان می‌دهد که برجام دستاوردهایی برای کشور داشته است، گفت: اقتصاد کشور یک اقتصاد دولتی است و متاسفانه این اقتصاد، اقتصادی ناکارآمد و فاسد است .

زیباکلام با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم که فضای امنیتی که بعد از سال 1388 در دانشگاه‌ها بوجود آمد، تکرار شود، گفت: در خصوص آزادی بیان، آزادی مطبوعات، فضای مجازی در سه و نیم سال گذشته پیشرفت‌هایی صورت گرفته است .

وی با بیان اینکه بخشی از 19 میلیون رای‌دهنده به حسن روحانی از وی انتظاراتی همچون آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر داشتند، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که مگر این موارد در دست روحانی است؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه به نظر بنده مساله حصر فراموش‌شدنی نیست و حصر قانونی، اسلامی، انسانی و اخلاقی نیست، افزود: انتظار می‌رفت که حسن روحانی نشان می‌داد که برای رفع حصر تلاش می‌کند .

زیباکلام تاکید کرد: در مجموع عملکرد حسن روحانی را در دور اول دولت با نمره 13 الی 14 قبول می‌دانم و امید دارم در دور بعدی فعالیت‌های بیشتری کند، افزود: سال 1384 تا 1392 اگر خوب بود، اجازه دهیم رای‌دهندگان به پوپولیست دیگری به اسم قالیباف رای دهند؛ چراکه ایشان نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد دیگری است.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 764237

وب گردی

وب گردی