سرنوشت مبهم مناقشات آمریکا و کره شمالی

رفتارهای تلافی جویانه آزمایش موشکی و تحریم میان کره شمالی و آمریکا کماکان در حال پیگیری است و تنش ها را میان دو کشور افزایش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌ان، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور بر ادامه فشارهای صلح طلبانه بر پیونگ یانگ، برای حفظ امنیت در شبه جزیره کره تاکید کردند. آن ها اعلام کردند که قصد تغییر رژیم در این کشور را ندارند.

این دو در یک بیانیه مشترک نوشتند: ما قصد هیچ اقدامی که منجر به آسیب های بلند مدت بر مردم کره شمالی شود را نداریم. ما تصمیم داریم که استراتژی صبر و سکوت را تغییر دهیم و آن را با سیاست تازه ای جایگزین کنیم. استراتژی جدید ما نوعی احساس مسئولیت خواهد بود.

کره شمالی در حال آماده سازی برنامه های خود برای پرتاب چهار موشک به آب های اطراف گوام است. برنامه ای که به دستور کیم جونگ اون در دستور کار قرار گرفته است و زمان انجام آن نامعلوم است.

روز شنبه یک اعلامیه از سوی دفتر اطلاعات گوام منتشر شد که در آن تلاش شده است مردم را از چگونگی آمادگی برای یک تهدید قریب الوقوع آگاه سازد.

این در حالی است که متیس و تیلرسون درباره چگونگی به پای میز کشاندن کره شمالی در حال گفت و گو هستند. آن ها در بیانیه خود نوشته اند که از چینی ها بیش از این انتظار همکاری می رود.

آن ها همچنین خطاب به کره شمالی گفتند که این کشور می تواند به امنیت و رفاه جهانی دست پیدا کند و می تواند به جنگ، قحطی و فقر برسد و از میان کوچه های خود تن بی جان مردمانش را جمع کند.

جوزف دانفورد، روز گذشته به پایگاه نظامی آمریکا در کره جنوبی سفر کرد تا دیداری با رهبران این کشور و به ویژه مون جائه این، رئیس جمهور داشته باشد.

سفر او برای مقابله با تهدید اتمی کره شمالی برنامه ریزی نشده است و ظاهرا اهداف دیگری را پیگیری می کند. هدف وی از این سفر، بهبود روابط ارتش دو کشور و تداوم اتحاد واشنگتن و سئول بیان شده است. وی دو سفر دیگر را نیز در برنامه دارد. سفر به ژاپن به عنوان دیگر متحد مهم منطقه ای آمریکا و سفر به چین به عنوان ابرقدرت منطقه.

تهدید کره شمالی به حمله اتمی به گوام در شرایطی که فاصله این دو تنها 25 مایل است و این منطقه کوچک یکی از مهمترین پایگاه های نظامی آمریکا در شرق آسیا محسوب می شود، باعث افزایش تنش ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ شده است.

مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در همین راستا گفت که نسبت به وضعیت در کره‌شمالی "شدیدا نگران" است به این دلیل که لفاظی‌های تند دونالد ترامپ باعث از دسترس خارج شدن گزینه‌ها برای حل این مساله شده است.

مایک مولن خاطر نشان کرد: اگر این وضعیت به یک حمله نظامی منجر شود تبعاتی ناخواسته خواهد داشت و امکان پاسخ‌های نامتناسب و محاسبه‌های اشتباه وجود دارد. این وضعیت واقعا می‌تواند خیلی سریع از کنترل خارج شود.

801

کد خبر: 826348

وب گردی

وب گردی