تعهد وزیر نفت برای حفظ نمایندگان از مفسده/ دانشجویان نفت همچنان بیکار

یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی نفت به داد و ستد عجیب مجلس و وزارت نفت اشاره کرد. خادمی گفت برخی از نمایندگان ادوار مجلس به استخدام وزارت نفت در آمدند و این یک مفسده است، در مقابل اما زنگنه از این اقدام دفاع کرد و گفت هیات‌رئیسه مجلس درخواست استخدام نمایندگان را از وزرا داشته است.

روزگذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم قرار داشتند، که با حاشیه های از جنس «بگم بگم» همراه بود.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، بهارستان‌نشینان در ششمین و هفتمین جلسه خود، صلاحیت وزرای «راه‌وشهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «کشور» و «نفت» را بررسی کردند که در این میان بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت مورد سئوال های جدی از طرف مخالفان خود قرار گرفت.

یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی نفت به داد و ستد عجیب مجلس و وزارت نفت اشاره کرد. خادمی گفت برخی از نمایندگان ادوار مجلس به استخدام وزارت نفت در آمدند و این یک مفسده است، در مقابل اما زنگنه از این اقدام دفاع کرد و گفت هیات‌رئیسه مجلس درخواست استخدام نمایندگان را از وزرا داشته است.

هدایت‌الله خادمی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در نطق خود با بیان اینکه برنامه ارائه‌شده توسط وزیر پیشنهادی نفت همان برنامه سال 92 است، تصریح کرد: شما گفته بودید ژنرال‌ها را جایگزین گروهبان‌ها می‌کنید، ضمن ایراد به این ادبیات که در صنعت جایگاهی ندارد و از فرد بزرگی مثل شما انتظار نمی‌رود ولی همه 6 معاون و قائم‌مقامی که آوردید استعفا کردند و رفتند. شاید منظور از ژنرال‌ها همان تعداد زیادی از نمایندگان بازمانده از انتخابات مجلس بودند که هیچ تخصصی هم در ارتباط با نفت نداشتند، البته تعدادی دیگر هم منتظر استخدام در 3 سال آینده هستند و هم‌اکنون در تهیه مقدمات به سر می‌برند.

خادمی خطاب به رؤسای 3 قوه خاطرنشان کرد: لطفاً جلوی مفسده و رانت دوطرفه را بگیرید اگر امید به استخدام‌ها و مسائلی از این دست نبود، آن وقت وزیران محترم پیشنهادی بهتر صداقت واقعی و تعداد آرای واقعی خود را می‌دیدند. اظهارات خادمی با واکنش علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی مواجه شد. وی بلافاصله پس از پایان نطق این نماینده مجلس، در شرایطی که انتقاد خادمی درباره استخدام نماینده‌های سابق مجلس کاملا شفاف بود، خطاب به وی گفت: این سخن شما اشتباه است، چرا چنین چیزی را می‌گویید؟ شما در پشت تریبون اظهاراتی داشتید که سوءتفاهم ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: اگر موردی سراغ دارید بفرمایید چه کسی از نمایندگان در وزارت نفت استخدام شده است؟ نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در واکنش به این اظهارات علی لاریجانی بار دیگر گفت: منظور بنده نمایندگانی است که نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند. علی لاریجانی اظهار داشت: شما می‌گویید نماینده‌های مجلس و این یعنی همین افرادی که اینجا هستند که این خلاف واقع است.

انتقاد بزرگ از زنگنه مشخص است. او پس از اتمام دوره نمایندگی، نماینده‌ها را در وزارت نفت استخدام می‌کند، این موضوع یعنی ایجاد یک گارانتی برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان فعلی!

زنگنه در پاسخ به انتقادات خادمی گفت: امیدوارم ۱۰ دوره نماینده مجلس باشید، اما وقتی دوره مجلس عوض می‌شود و یکسری از نماینده‌ها راه پیدا نمی‌کنند به مجلس جدید، هیات رئیسه جلسه می‌گذارد با وزرا که برای این نماینده‌ها کاری بکنید. خب نمی‌شود که نماینده سابق بدون کار باشد.

وی افزود: آیا نمایندگان را در جامعه ول کنیم؟ سربسته می‌گویم اگر نماینده نگران شغل آینده خود باشد، هزاران مفسده دیگر درست می‌شود، همیشه این موضوع بوده است. من یک تعدادی را به کار گرفتم، چیز مخفیانه‌ای نیست.

این داد و ستد در حالی است که از آغاز دولت یازدهم و شروع سکانداری دوباره ی زنگنه بر وزارت نفت شوک هایی بر جامع دانشگاهی، عموم مردم و حتی بین المللی وارد کرد؛ اگر از ماجرای قرارداد توتال، کرسنت، واگذاری باشگاه نفت تهران، واگذاری دانشگاه نفت به وزارت علوم بگذریم موضوع اعتراضات صنفی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت بسیار پررنگ بود که سال گذشته به صورت راهپیمایی و بیانیه های صورت گرفت.

داستان استخدام وزارت نفت را یکی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت به ایسکانیوز اینگونه توضیح داد: ما در زمان انتخاب رشته طبق بند 6 دفترچه کنکور سال 88 برای اینکه در وزارت نفت استخدام شویم دانشگاه صنعت نفت را انتخاب کردیم که متاسفانه از سال 88 تا 96 که ورودی های 94 هستند 2000 دانشجو در انتظار استخدام هستیم که وزیر نفت با بیان اینکه مازاد نیرو داریم، تعهد استخدامی برای دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت نداریم، استخدام دولتی ملغی شده و از این قبیل صحبت ها و قانون استخدام را اجرایی نمی کند.

این دانشجو که خواست نامش فاش نشود با اشاره به اینکه روزگذشته وقتی در جلسه بررسی رای اعتماد وزیر نفت خبر استخدام نمایندگان ادوار نیز مطرح شد عنوان کرد: در حالی که فقط 400 نفراز تعداد 2000 نفر دانشجویانی که در صنعت نفت و گاز تخصص دارند و در این رشته تحصیل کرده اند، استخدام شده اند، باید شاهد استخدام نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی باشیم که واقعا جای تعجب دارد چطور کسی که در این موضوع تخصص ندارد، در سطح مدیریتی نیز به کار گرفته شده است ولی دانشجویان را حتی در سطح کارشناس استخدام نمی کنند.

این دانشجو افزود: وزارت نفت باید طبق قانون ما را استخدام کند، البته ما به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم که تا اواخر شهریور نتیجه اش مشخص می شود آنوقت باید دید که همچنان وزیر نفت از استخدام ما شانه خالی می کند یا نه؟

کد خبر: 828340

وب گردی

وب گردی