گنج‌هایی که گوشه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند

مجله «فوربز» فهرستی از برخی کتاب‌ها ارائه داده که ممکن است افراد در خانه داشته‌ باشند و از ارزش آن‌ها بی‌خبر باشند.

به گزارش ایسکانیوز از مجله «فوربز»، این مجله فهرستی جدید از ارزشمندترین کتاب‌های حال حاضر ارائه داده که در آن‌ها نسخه‌های اولیه «هری پاتر» و «ارباب حلقه‌ها» در کنار آثاری چون «سرود کریسمس» و «وینی پو» دیده می‌شود.

در این گزارش به بعضی از رمان‌ها و کتاب‌های داستان اشاره شده که نسخه‌های چاپ اول و مجموعه چندجلدی آن‌ها در حال حاضر ارزش زیادی دارد و در حراجی‌ها به قیمت گزاف به فروش گذاشته می‌شود.

برای مثال، نسخه‌های خاص کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» هم اکنون در بازار کتاب‌های عتیقه ۶۷ هزار و ۳۰۰ دلار خریدار دارند. روز گذشته هم کتابچه دست‌نویسی که حاوی نوشته‌ها و تصویرگری‌های «جی.کی. رولینگ» بود، به قیمت ۱۲۰ هزار پوند در یک حراجی لندنی خریداری شد.

البته ناگفته نماند که همه نسخه‌های قدیمی این دست کتاب‌ها هم چنین ارزشی ندارند. مثلا در مورد «هری پاتر و سنگ جادو» که اولین رمان از هفت‌جلدی پرفروش «رولینگ» است، این نسخه باید جلد سخت داشته و یکی از ۱۰ سری اول چاپ باشد.

نسخه‌های گرانقیمت «هابیت‌» هم باید از چاپ اول و سالم باشند و کلمه‌ای بین مطلب پشت جلدشان به صورت دستی تصحیح شده باشد. چنین کتابی حدود ۵۴ هزار دلار (۴۰ هزار پوند) ارزش‌گذاری شده است.

یکی از کارشناسان کتاب‌های عتیقه در این‌باره گفت: گشتن کتابخانه برای پیدا کردن آثار ارزشمند، مثل دنبال سوزن گشتن در انبار کاه است اما در هر حراجی، فروشنده‌هایی هستند که وقتی از ارزش واقعی کتاب‌های قدیمی‌شان اطلاع پیدا می‌کنند، متحیر می‌شوند.

چهار کتاب «وینی پو» نوشته «ای.ای. میلن»

یکی از مجموعه‌های ارزشمند، چهار کتاب «وینی پو» است که بین سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۸ به چاپ رسید. قیمت تخمینی این مجموعه به قلم «ای.ای. میلن» بین ۵ تا ۱۳ هزار دلار (۴ تا ۱۰ هزار پوند) تعیین شده است.

«سرود کریسمس» نوشته «چارلز دیکنز»

رمان «سرود کریسمس» چارلز دیکنز هم از آن کتاب‌هایی است که اگر کسی نسخه سال ۱۸۴۳ آن را داشته باشد، می‌تواند پول هنگفتی به جیب بزند. ارزش نسخه عتیقه این اثر ۲۰ هزار و ۲۰۷ دلار (۱۵ هزار پوند) تخمین زده شده است.

این کتاب اولین بار در ۱۹ دسامبر به چاپ رسید و اولین نسخه‌های آن در شب کریسمس به فروش رسید. تا پایان سال بعدی ۱۳ چاپ از آن منتشر شد. این کتاب هرگز از چرخه چاپ خارج نشده و تا کنون به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است. داستان این رمان «دیکنز» بارها دستمایه ساخت آثار سینمایی، نمایشی، اپرا، تلویزیونی و ... شده است.

«قصه پیتر خرگوشه» نوشته «بئاتریس پاتر»

«پیتر خرگوشه» شخصیت شناخته‌شده داستان‌های «بئاتریس پاتر» است که اولین بار در سال ۱۹۰۲ به خواننده‌ها معرفی شد و بعدها در پنج کتاب دیگر هم خود را نشان داد. اگر نسخه قدیمی این کتاب موجود باشد، حدود ۴۸ هزار دلار (۳۵ هزار پوند) ‌ارزش دارد.

«پیتر خرگوشه» اولین بار در سال ۱۹۰۳ تبدیل به عروسک شد و سال ۱۹۳۶ «والت دیزنی» درخواست ساخت فیلم آن را به «پاتر» داد اما او نپذیرفت.

«هابیت» نوشته «جی.آر.آر. تالکین»

درست مثل «سرود کریسمس»، چاپ رمان‌ «هابیت» هم هرگز متوقف نشده است. نسخه‌های متعدد سینمایی،‌ نمایشی، رادیویی و بازی‌ از این داستان‌های تخیلی ساخته شده که فیلم‌های «هابیت» از مشهورترین آن‌ها هستند. نسخه‌های چاپ اول انگلیسی‌زبان این رمان می‌تواند بین ۸ تا ۲۷ هزار دلار به فروش برسد. البته قیمت نسخه چاپ اول امضا شده‌ی «هابیت» تا ۸۰ هزار و ۷۹۰ دلار هم رسیده است.

«هری پاتر و سنگ جادو» نوشته «جی.کی. رولینگ»

«رولینگ» شش سال برای نوشتن «هری پاتر و سنگ جادو» وقت صرف کرد. انتشارات «بلومزبری» آن را پذیرفت و پیش‌پرداختی معادل ۳۳۶۰ دلار به او داد. «رولینگ» همچنین توانست با دریافت کمک هزینه‌ای ۱۰ هزار دلاری، به نوشتن دنبال این رمان ادامه دهد.

نام اصلی او «جوان رولینگ» را می‌شود روی اولین نسخه‌های چاپ شده از قسمت اول این هفت‌گانه پرفروش در بریتانیا دید. نمونه‌هایی از این نسخه، در حراجی «هریتج» به قیمت ۳۳ هزار و ۴۶۰ دلار به فروش رسیده است.

«هری‌ پاتر و سنگ جادو» در سال ۱۹۹۷ به چاپ رسید و پس از آن شش قسمت بعدی رمان‌های «رولینگ» با موفقیتی روزافزون روانه بازار کتاب شدند. «بلومزبری» ناشر کتاب‌های «هری پاتر»، فروش جهانی این رمان‌ها را ۴۵۰ میلیون نسخه اعلام کرده است. رمان‌های مشهور «رولینگ» تاکنون به ۷۹ زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

اقتباس سینمایی این هفت اثر در قالب هشت فیلم با بازی «دنیل رادکلیف» و «اما واتسون» نیز در فروش بالای این کتاب‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ هشت فیلم «هری پاتر و سنگ جادو»، «هری پاتر و تالار اسرار»، «هری پاتر و زندانی آزکابان»، «هری پاتر و جام آتش»، «هری پاتر و محفل ققنوس»، «هری پاتر و شاهزاده دورگه» و «هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت اول و دوم» در سینماهای جهان اکران شدند و به فروشی بالغ بر هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دست یافتند.

منبع: ایسنا

502

کد خبر: 882167

وب گردی

وب گردی