نابرابری اقتصادی زمینه ساز قانون گریزی است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: نابرابری اقتصادی که مردم آن را مطرح کرده‌اند، زمینه ساز قانون گریزی است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام علی‌فتح میرمحمدی در نشست کمیسیون ارتقاء امنیت اجتماعی استان افزود: نارضایتی مردم استان از «خاص‌گرایی فرهنگی»، «طایفه گرایی»، «خانواده گرایی»، «خویشاوندسالاری»، «پارتی بازی»، «ترجیح اقوام و آشنایان در کسب امتیازات اداری»، «ارتشاع» و «رابطه گرایی» به وفور دیده می‌شود که از مهم‌ترین جلوه‌های «قانون گریزی» در جامعه و در محیط اداری محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: طی یک نظرسنجی که از ۳۴۳ نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت تصادفی صورت گرفت، نارضایتی مردم استان از «خاص گرایی فرهنگی»، «طایفه گرایی»، «خانواده گرایی» و «خویشاوندسالاری» به وفور دیده می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مردم اینها را از جلوه‌های «قانون گریزی» در جامعه و محیط اداری استان کهگیلویه و بویراحمد می‌دانند، تاکید کرد: «پارتی بازی»، «ترجیح اقوام و آشنایان در کسب امتیازات اداری» و «رابطه گرایی» از جمله مواردی هستند که در محیط‌های اداری استان ما متأسفانه انجام می‌گیرد و معمولاً عوامل «اقتصادی» زمینه ساز قانون گریزی است،که این به عنوان یک بحث فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد .

میرمحمدی تصریح کرد: «نابرابری اقتصادی» که مردم آن را مطرح کرده‌اند، زمینه ساز قانون گریزی است.

وی ادامه داد: «درآمد اندک»، «میزان بیکاری»، «فقر»، «احساس نارضایتی از وضعیت اقتصادی» و «احساس نابرابری» که در سطح جامعه وجود دارد، در واقع از جمله عوامل اقتصادی می‌باشد که زمینه قانون گریزی را رقم می‌زند .

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: طبق آمار رسمی، مردم کهگیلویه و بویراحمد رضایت مطلوبی از وضعیت ادارات ندارند و مردم از عملکرد ادارات و دستگاه‌ها از جمله نمایندگان مجلس، دستگاه‌های دولتی و قضایی رضایت کافی ندارند .

حجت الاسلام میرمحمدی افزود: باید تلاش شود مردم در سال 97 از عملکرد همه دستگاهها رضایت داشته باشند.

وی تاکید کرد: عدم پاسخگویی و عدم انجام کار به موقع ادارت از جمله نارضایتی مردم به سیستم ادارات است، سیستم‌ها طوری طراحی نشده‌اند وقتی که ارباب رجوع مراجعه می‌کند، به صورت اتوماتیک کارش انجام شود همچنین کار مردم را به فردا واگذار کردن یکی دیگری از نارضایتی مردم است، به نوعی وقتی که مدیر حضور ندارد، فرد دیگری پاسخگوی ارباب رجوع نیست، این‌ها از مواردی است که متاسفانه در استان به وفور وجود دارد .

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به هرحال واقعا جای کتمان وجود ندارد، بنابراین باید اقدامی در این خصوص صورت گیرد و در جلسات مصوباتی داشته باشیم که حداقل مردم در سال ۹۷ یک رضایت نسبی به عملکرد همه دستگاه‌ها و سایر قوای بخصوص شهرداری‌ها داشته باشند.

میرمحمدی اضافه کرد: برای میزان پایبندی افراد جامعه به رعایت قانون و همچنین برنامه ریزی در خصوص ارتقا قانون گرایی و انضباط اجتماعی باید مطالعات بیشتری صورت گیرد تا در آینده مردم احساس رضایت بیشتری نسبت به امورات خود در سطح ادارت و جامعه داشته باشند.

احمد عریان، رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این نشست گفت: قوم گرایی و رانت فامیلی یک سیستم را کوچک نگه می دارد و از افراد خلاق و شایسته محروم می کند که در جهت کاهش این مساله باید کار مداوم چند ساله صورت گیرد.

وی اظهارکرد: دانشگاه یاسوج آماده انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه قوم گرایی در استان است.

عریان تصریح کرد: یکی از مسایل و مشکلات نیروهای شرکتی شفاف برخورد نکردن مسئولان و متولیان با این مساله است و برخی مسئولان با کارهای خود و اطلاع رسانی نکردن عامل تجمع ها می شوند.

سید محمد کاظم نظری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت:اگر هر ایرانی خود را ملزم به خرید کالای ایرانی بداند این امر موجب ایجاد اشتغال و به تبع آن رفع معضلات اجتماعی و فرهنگی می شود .

وی با بیان اینکه، تلاش برای تقویت ونهادینه کردن امنیت اجتماعی باید با فرهنگ سازی و اعتماد سازی، آموزش و اطلاع رسانی انجام گیرد، افزود: باید برای افکار عمومی احترام قائل باشیم هر چند که در برخی جاها تحریک صورت گرفته باشد.

نظری با تاکید به اینکه، دانشگاه ها و مسئولین دستگاه های اجرایی و فرهنگی باید در مباحث علمی اهمیت و میزان پایبندی به قانون را بیشتر مطرح کنند، گفت: در همه ابعاد هم باید پاسخگوی عموم مردم باشیم .

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه، همه نسبت به تحقق شعار سال وظیفه داریم، افزود: بسیاری از مشکلات اجتماعی به اشتغال بر می گردد که «حمایت از کالای ایرانی» در تولید، رونق اقتصادی و اشتغال بسیار موثر بوده و سبب امنیت اجتماعی خواهد شد.

نظری با اشاره به آزمون نیمه تمام دانشگاه علوم پزشکی برای بکارگیری نیروهای شرکتی عنوان کرد: برگزاری این آزمون کار خوبی بود و گامی بود در جهت بکارگیری نیروهای شرکتی از طریق آزمون که متاسفانه در این آزمون اشکالاتی بوجود آمد و با مشکلاتی رو به رو شد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی پاسخگوی سوالات و ابهامات این آزمون باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اطلاع رسانی در بین مدیران بیشتر دستگاههای اجرایی و دولتی کم است. مدیران باید برای افکار عمومی پاسخگو باشند ولو اینکه کسی هم تحریک کرده باشد.

نظری بیان کرد: مدیران دستگاهها، معاونان و مسئولان روابط عمومی در بین تجمع کنندگان حضور یابند و پاسخگوی مطالبات و مشکلات آنها باشند.

وی خاطرنشان کرد: مردم می توانند از طریق سیستم سامد بصورت تلفنی و اینترنتی مسایل، مشکلات و مطالبات خود را پیگیری کنند. ادارات طی سالجاری باید پاسخگویی به مردم را داشته باشند و نقش رسانه ها در این زمینه مهم است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخریب مدیران استان اضافه کرد: تخریب مدیران یک آفت است البته ضعف وجود دارد اما آیا یک مدیر هیچ کار خوبی انجام نمی دهد که در برخی سایت های محلی صرف تخریب است. این موارد نه به دستگاه و دولت بلکه به نظام صدمه وارد می کند و موجب یاس و نا امیدی مردم می شود.

همچنین امین اله بابویی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص برگزاری آزمون برای بکارگیری نیروهای شرکتی سنت شکنی کرد اما متاسفانه دستانی پشت پرده بود که نمی خواستند این امر محقق شود.

وی اظهارکرد: در مواردی برخی ها از جمله از مجموعه استانداری داوطلبان این آزمون را تحریک می کنند.

بابویی افزود: با وجود مشکلات و فشارها آزمون بکارگیری نیروهای شرکتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را به نحو احسن برگزار می کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

901/900

کد خبر: 920720

وب گردی

وب گردی