شرایط  فرزند پذیری  دختران مجردبالای 30 سال

معاونت اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت:در 6 ماه اول زندگی کودک در خانواده جدید ،فرزند خواندگی موقت و با کنترل است و توسط کارشناسان زندگی کودک مورد بازدید قرار می گیرد همچنین تا 5 سال ،وضعیت زندگی این کودکان توسط مددکاران اجتماعی بازدید و بررسی می شود.

دکتر احدخاکی، معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره قانون فرزند خواندگی گفت: در سال 1393قانون فرزند خواندگی تصویب شد و در سال 94 این قانون به مرحله اجرا رسید و برای واگذاری فرزند سه شرط لحاظ شد: شرط اول زن و شوهر هایی که با گذشت 5 سال از ازدواجشان صاحب فرزند نشده اند می توانند فرزند خوانده داشته باشند دوم زنان و دختران مجرد بالای 30 سال و سوم کسانی که یک یا دو فرزند دارند و متقاضی فرزندان بعدی هستند .

وی گفت: افراد فوق می توانند متقاضی فرزند از سازمان بهریستی شوند و شرایط فرزند پذیری با هماهنگی سازمان بهزیستی،قوه قضائیه فراهم شده است و در عرض دو ،سه سال اخیر 50تا60 درصد افزایش فرزند خواندگی در سطح استان تهران داشتیم و خروجی نوزادان و کودکان از مراکز و شیرخوارگاه ها بیش از ورودی آن بوده است و این نشان دهنده تسهیل گری در فرزند خواندگی بوده است.

دکتر خاکی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 520 فرزند به خانواده ها برای فرزند خواندگی داده شد گفت: در 4 شیرخوارگاه تهران نزدیک 400 فرزند وجود دارد و بیشتر این فرزندان شرایط فرزند خوانده شدن را ندارند یعنی بد سرپرست هستند و والدین آنها توان نگهداری آنها را ندارند و باید امکانات و شرایط خانواده آنها ارتقا پیدا کند تا فرزندان به دامان خانواده باز گردند اما کودکانی که شرایط فرزند خواندگی را دارند در کمتر از 12 روز به فرزند خواندگی سپرده می شوند.

سال گذشته حدود 520 فرزند به خانواده ها برای فرزند خواندگی داده شد

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: در گذشته 6 تا 8 ماه طول می کشید تا خانواده ای دارای فرزند خوانده شوند اما اکنون میانگین حضور فرزندان بهزیستی روز بروز کمتر می شود و با هماهنگی قوه قضائیه سال گذشته برخی از فرزندان فقط 12 روز در شیرخوارگاه حضور داشتند و با اخذبالاترین سطح سلامت و حکم به خانواده ها سپپرده می شدند.

وی در مورد بررسی تقاضانامه متقاضیان در بهزیستی و دادگاه صالح گفت: تقاضانامه درخواست‌کنندگان سرپرستی باید به سازمان بهزیستی ارائه شود و این سازمان مکلف است حداکثر پس از دو ماه نسبت به اعلام نظر کارشناسی آن را به دادگاه صالح تقدیم کند و دادگاه با احراز شرایط مقرر در این قانون و با لحاظ نظریه سازمان، نسبت به صدور قرار سرپرستی آزمایشی 6 ماهه اقدام می کند. دادگاه می‌تواند در دوره سرپرستی آزمایشی، در صورت عدم تحقق هر یک از شرایط مقرر در این قانون به تقاضای دادستان و یا سرپرست منحصر یا سرپرستان کودک یا نوجوان و با اطلاع قبلی به سازمان و همچنین با تقاضای سازمان قرار صادره را فسخ کند.

دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می‌ کند که خانواده درخواست‌کننده، بخشـی از اموال یا حقوق خـود را به کودک یا نوجـوان تحت سرپرستی تملیک کند. تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است

خاکی ادامه داد: دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می‌ کند که خانواده درخواست‌کننده، بخشـی از اموال یا حقوق خـود را به کودک یا نوجـوان تحت سرپرستی تملیک کند. تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است. در مواردی که دادگاه تشخیص دهد اخذ تضمین عینی از درخواست‌کننده ممکن یا به مصلحت نیست و سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی به تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر و پس از قبول درخواست‌کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی صادر می‌کند.

وی تاکید کرد: در صورت فوت سرپرست یا سرپرستان که مشمول یکی از صندوق‌های بازنشستگی بوده‌اند، افراد تحت سرپرستی در حکم افراد تحت تکفل متوفی محسوب شده و تا تعیین سرپرست جدید از مزایای مستمری وظیفه بازماندگان برخوردار خواهند شد.

خاکی در پایان گفت: در 6 ماه اول زندگی کودک در خانواده جدید ،فرزند خواندگی موقت و با کنترل است و توسط کارشناسان زندگی او مورد بازدید قرار می گیرد و تا 5 سال اول بعد ،وضعیت زندگی این کودکان توسط مددکاران اجتماعی بازدید میشود.

گفتنی است فرزندخواندگی یک کودک به این معناست که شما والدین قانونی کودکی می شوید که فرزند واقعی شما نیست به عبارت دیگر فرزندخواندگی عبارت است از اعطای سرپرستی کودکان بدون سرپرست تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به خانواده های متقاضی که واجد شرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی سرپرست باشند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 950684

وب گردی

وب گردی