مذاکرات سازنده و صریح بوده و باید برای تحقق صلح خطر کرد

روؤسای جمهور آمریکا و روسیه پس از اتمام نشست دو جانبه خود در هلسینکی نروژ در کنفرانسی مطبوعاتی از سازنده بودن آن خبر دادند و پوتین رئیس جمهور روسیه بر پایبندی کشورش نسبت به سیاست های غیر قابل تغییر روسیه در قبال تهران تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پس از نشست مشترک با همتای آمریکایی خود در کنفرانس مطبوعاتی ضمن سازنده دانستن این گفتگوها گفت: مشکلات زیاد است و نمی توانیم همه آنها را حل کنیم و این تقریباً محال است اما معتقدم این نشست قدم اول در این مسیر بود.

پوتین ادامه داد: روسیه و آمریکا در تهدیداتی از جمله بی ثباتی و تغییر توازن امنیت بین الملل و بحران های منطقه ای قرار دارد که همه ناشی از تروریسم و جنایت از سوی گروه های جنایتکار است و همچنین افزایش مشکلات در اقتصاد جهانی و محیط زیست که تنها با همکاری می توان آنها را حل کرد.

وی افزود: واشنگتن و روسیه می‌توانند برای حل بحران انسانی سوریه و بازگشت آوارگان این کشور با یکدیگر همکاری کنند، هر کدام از طرفین می توانند قسمتی از حل بحران سوریه را مدیریت نمایند.

وی ادامه داد: پس از آزادی جنوب سوریه از دست تروریست ها باید توافق آتش بس در منطقه جولان بر اساس توافق ۱۹۷۴ اجرا شود و باید شرایط برای بازگشت به قطعنامه ۳۳۸ برای حل و فصل مسائل میان سوریه و اسرائیل به طور عادلانه فراهم گردد.

وی در پاسخ به این سوال در خصوص دخالت روسیه در انتخابات گذشته آمریکا عدم متقن بودن دلایل مطرح در این خصوص اشاره کرده اما گفت در همان زمان نیز علاقه مند به پیروزی ترامپ بوده چرا که وی در وعده هایش بر بهبود روابط با روسیه تاکید داشته است.

پوتین همچنین در خصوص ایران گفت: با ترامپ در خصوص نگرانی روسیه نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته ای با تهران سخن گفته است و واشنگتن موضع اساسی و غیر قابل تغییر ما نسبت به ایران را می داند.

وی در پایان سخنان خود گفت: مشکلات زیادی در مقابله با ما وجود دارد که نمی توان آنها را به تنهایی حل کند و نباید از رابطه آمریکا و روسیه به عنوان برگه فشاری در اختلافات سیاسی استفاده شود.

از سوی دیگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: با پوتین در خصوص مسائل اختلافی میان دو کشور مذاکره شد و از همتای روسی خود برای شرکت در این نشست مهم تشکر می کنم، ما باید برای دستیابی به صلح خطر کنیم.

وی ادامه داد: حتی در زمان جنگ سرد نیز روسیه و آمریکا قادر به حفظ مذاکرات فی ما بین بودند و روابط ما هیچ زمانی مانند امروز بحرانی نبوده است. اما با این حال در حدود 4 ساعت وضعیت تغییر کرده و من به این تغییر تاکید می کنم.

ترامپ گفت: در خصوص مسائل مهم فی ما بین مذاکراتی آزاد و مفید انجام شد، این مذاکرات سازنده میان آمریکا و روسیه فرصتی برای فراهم شدن فضا جهت صلح و ثبات جهانی بود و اختلافات مهم میان طرفین بررسی شد.

ترامپ همچنین افزود: در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مذاکره شد و همیشه گفته ام در جریان انتخابات آمریکا با پوتین ارتباطی نداشته ام.

ترامپ بر همکاری میان مسکو و واشنگتن در خصوص بحران سوریه از جمله نجات هزاران نفر از آوارگان را مورد تاکید قرار داد و افزود هیچ توافق نظامی مشخص تاکنون در خصوص سوریه دست نیافته ایم.

کد خبر: 961872

وب گردی

وب گردی