تعدیل دستورالعمل صادرات نفت خام به ایران

در روزهای گذشته مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان عراق بر اساس بخشنامه وزارت انرژی و منابع طبیعی این منطقه، در نامه‌ای به سه گذرگاه مرزی تمرچین، باشماق و پرویزخان، صادرات محموله های نفت خام و مشتقات آن را به مقصد ایران ممنوع اعلام کرده بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ وزارت انرژی و منابع طبیعی حکومت اقلیم کردستان عراق در تعدیل بخشنامه قبلی اعلام کرده است که صادرات نفت به ایران از سوی شرکت هایی که نفت را در اقلیم، استخراج و دارای مجوز قانونی از سوی این وزارتخانه هستند، بلامانع است.

وزارت انرژی و منابع طبیعی اقلیم در ادامه اعلام کرده است که صادرات نفت به ایران شامل شرکت های دیگری خواهد بود که نفت دیگر مناطق عراق را با کسب مجوزهای قانونی از وزارت نفت این کشور و اطلاع حکومت اقلیم به مقصد ایران صادر می کنند.

بخشنامه وزارت انرژی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق مبنی بر توقف صادرات نفت خام به مقصد جمهوری اسلامی ایران نظرات متفاوتی را به دنبال داشت. شبکه خبری ان آر تی از نامه کنسولگری آمریکا به اداره روابط خارجی اقلیم و متعاقب آن گفتگوهای دو حزب حاکم این منطقه با هدف توقف صادرات نفت به ایران خبر داده بود، خبری که برخی دیگر از رسانه های کردی هم به آن اشاره کرده بودند. عده ای هم چنین اقدامی را با تلاش های اربیل و بغداد برای ساماندهی صادرات نفت و ممانعت از قاچاق آن مرتبط می دانستند و در نهایت عده دیگری به برنامه مشترک اقلیم و دولت مرکزی عراق برای ساماندهی گمرکات در گذرگاه های مرزی اشاره کرده بودند.

اما صفین دزه ای سخنگوی حکومت اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با هفته نامه ایرانی جام کوردی در پاسخ به سوالی درباره دلایل ممانعت از صدور تانکری نفت به ایران گفته است نفت تولیدی اقلیم کردستان در قراردادهای مشترک با کشورهای خارجی پیش فروش شده و نباید به جای دیگری صادر شود.

وی در ادامه گفت: در برخی از مناطق به صورت غیر قانونی تجارت نفتی صورت می گیرد و حکومت اقلیم کردستان به دنبال ممانعت از صدور غیر قانونی نفت به خارج از عراق است.

دزه ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فشار آمریکایی ها در اتخاذ تصمیم حکومت اقلیم کردستان دخیل بوده است یا نه؟ گفت: اقلیم کردستان بخشی از کشور عراق است و هر تصمیمی که از سوی دولت مرکزی عراق اتخاذ شود بر حکومت اقلیم نیز تاثیرگذار است. مذاکراتی در میان آمریکایی ها با دولتمردان عراقی درباره تحریم های ایران در جریان است اما تاکنون منجر به اعلام موضع بغداد نشده است.

سخنگوی حکومت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: درباره ممانعت از صدور تانکری نفت اقلیم لازم است اعلام کنم که اربیل و بغداد دارای توافق مشترکی هستند که بر اساس آن هر دو طرف موظف به ممانعت از قاچاق نفت هستند، همچنانکه عراق در مناطق جنوبی خود اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است در اقلیم کردستان نیز چنین اقداماتی اجرایی شده است.

حکایت بخشنامه وزارت انرژی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق برای ممانعت از صدور محموله های نفتی به ایران و تعدیل آن دارای یک نکته مجهول است. امری که فیروز زارعی رایزن اقتصادی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل هم به آن اشاره کرده بود. وی اعلام کرده بود که بخشنامه وزارت انرژی و منابع طبیعی اقلیم به امضای یکی از معاونین این وزارتخانه است نه وزیر مربوطه و دولت مرکزی عراق هم نقشی در اتخاذ چنین تصمیمی نداشته است. زارعی همچنین اعلام کرده بود که حتی هیئت وزیران اقلیم هم از چنین تصمیمی اطلاع نداشته است.!

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 997606

وب گردی

وب گردی