جزئیات بورس دانش برای کنکوری‌ها/ حمایت از ۵ درصد برتر داوطلبان هر گروه آزمایشی

۵ درصد برتر داوطلبان هر گروه آزمایشی بر اساس شیوه‌نامه بورس دانش، می‌توانند در رشته‌های علوم پایه و رشته‌هایی که مورد نیاز کشور بورسیه تحصیلی(دانش) شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمانی که حرف از دریافت بورسیه تحصیلی می‌شود، بسیاری از افراد تمایل دارند تا بدون در نظر گرفتن شرایط تحصیلی خود برای اخذ بورس تحصیلی اقدام کرده یا گمان می‌کنند فقط در دانشگاه‌های خارجی می‌توان بورسیه شد.

البته باید گفت تصور این افراد صحیح نیست؛ چرا سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سبد بورس‌های ۱۳ گانه را طراحی و معرفی کرد. این سبد بورسیه با هدف تامین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و حمایت از دانشجویان نخبه و با استعداد تدوین و تهیه شده است. بورس دانش یکی از ۱۳ بورس سازمان امور دانشجویان است.

بیشتر بخوانید:

شیوه نامه اجرایی بورس دانش ابلاغ شد

رضا داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان درباره بورس دانش اینگونه توضیح می‌دهند که «بورس دانش با هدف حمایت از داوطلبان کنکور سراسری که در رشته‌های علوم پایه و رشته‌های مورد نیاز کشور تصمیم به ادامه تحصیل دارند، طراحی شده است.» همچنین وی تصریح کرد که «بر اساس شیوه‌نامه بورس دانش، ۵ درصد برتر داوطلبان هر گروه آزمایشی می‌توانند در تعدادی از رشته‌های علوم پایه و رشته‌هایی که مورد نیاز کشور است به ادامه تحصیل بپردازند و بورسیه تحصیلی شوند.»

بورس دانش گام بلندی برای حمایت از داوطلبان و یک ریل جدید در حوزه دانش و پژوهش کشور است. این اعتقاد محمد مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان است. وی بیان می‌کند که رشته های مورد حمایت بورس دانش شامل رشته های اولویت دار کشور است و هر چهار گروه آزمایشی را شامل می شوند. برخی از این رشته ها از دو یا چند گروه آزمایشی پذیرش دارند.

حدود هزار ظرفیت بورس دانش در ۱۴۰۳

رضا گلشن مسئول کارگروه بورس دانش بیان کرد که پیش‌بینی ‌شده است در سال ۱۴۰۳، یک هزار و ۱۱۹ ظرفیت بورس دانش در سراسر کشور داشته باشیم.

بیش از ۳۰ دانشگاه و ۳۰ رشته در سال ۱۴۰۳ هدف گذاری شده‌ است که در میان آن‌ها رشته‌های علوم پایه و برخی رشته های ۵ گانه علوم انسانی، تجربی، فنی، هنر و زبان‌های خارجی وجود دارد و داوطلبان برتر هر گروه آزمایشی می‌توانند با انتخاب آن رشته و دانشگاه بورس تحصیلی شوند و به ادامه تحصیل بپردازند.

مسوول کارگروه بورس دانش اظهار کرد: داوطلبان پس از اتمام مقطع کارشناسی اگر کیفیت تحصیل خود را حفظ کرده باشند و جزء دانشجویان برتر دانشگاه خود باشند می‌توانند در ادامه تحصیل خود تا مقطع دکتری و هئیت علمی نیز از بورس دانش بهره‌مند شوند.

شیوه نامه اجرایی بورس دانش

شیوه نامه اجرایی بورس دانش به منظور تقویت رشته های مورد نیاز کشور و همچنین تشویق استعدادهای برتر نظام آموزشی، به تعدادی از دانش آموختگان مقاطع دبیرستان کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق آزمون طبق این شیوه نامه و مصوبات شورای مرکزی بورس همه ساله بورس دانش اعطا می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به نزدیکی زمان اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و انتخاب انواع بورس‌ها توسط رتبه‌های برتر؛ ایسکانیوز در نظر دارد برای آشنایی این افراد مروری بر شیوه نامه اجرایی بورس دانش داشته باشد.

فرآیند اعطای بورس دانش

مراحل پذیرش متقاضیان بورس به شرح زیر است.

در گام نخست باید دقت داشت که رشته‌های هدف هر ساله توسط کارگروه تخصصی تعیین و جهت تایید نهایی به شورا اعلام می‌شود. سپس سازمان به صورت سالانه تعداد سهمیه بورس مؤسسات در رشته گرایش های تایید شده در شورا و شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش را به سازمان سنجش اعلام می‌کند. سازمان سنجش کد رشته های دارای این بورس را در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری قید می‌کند.

در تبصره ۱ این شیوه‌نامه بیان شده است که اعلام رشته های تایید شده در دفترچه کنکور سراسری به صورت دو کد مجزا دارای بورس و بدون بورس قید می‌شود. همچنین کلیه مکاتبات رسمی در این خصوص از طریق اداره کل صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است؛ متقاضیان می توانند کد رشته مربوط به این بورس را در دفترچه کنکور سراسری انتخاب نمایند. انتخاب کد رشته های دارای این بورس مانع از انتخاب کدرشته های مشابه بدون بورس توسط داوطلب نیست. داوطلبی که در کد رشته بورس به صورت اولیه پذیرش شود در صورت داشتن شرایط مندرج در دفترچه انتخاب رشته دعوت به مصاحبه می شود.

بر اساس تبصره ۴ شیوه‌نامه اجرایی بورس دانش؛ سازمان سنجش حداکثر ۳ برابر سهمیه درخواستی در آن کدرشته را صرفاً از بین داوطلبانی که در بین ۱۰ درصد برتر آن گرایش در هر یک از مناطق سه گانه (۲، ۱ و ۳) هستند جهت دعوت به مصاحبه به سازمان معرفی می کنند. علاوه برآن؛ تبصره مصاحبه توسط کارگروه تخصصی در اداره کل و یا در دانشگاههای مراکز استان به نمایندگی از سازمان صورت می پذیرد.

گفتنی است، در صورت کسب نمره لازم داوطلب در مصاحبه وی به عنوان بورسیه به سازمان سنجش و جهت اعلام نتایج معرفی می شود. در صورت عدم کسب نمره لازم در مصاحبه داوطلب از بین کد رشته های بعدی انتخابی خود روال معمول رقابت با سایر داوطلبین را طی خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =